Tην απαγόρευση οδήγησης ποδηλάτου ή ηλεκτρικού πατινιού στο δρόμο από παιδιά που είναι μικρότερα των 12 ετών χωρίς την παρουσία συνοδού τουλάχιστον 16 ετών αλλά και την υποχρεωτική χρήση του κατάλληλου κράνους και ορατού εξοπλισμού για τη νύχτα, προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών για τη μικροκινητικότητα, το οποίο παρουσιάστηκε στο υπουργικό συμβούλιο, λίγες ημέρες μετά τον θάνατο ενός 11χρονου παιδιού σε τροχαίο με ηλεκτρικό πατίνι.

Παράλληλα με τις διατάξεις του ανοίγει τον δρόμο για τις ψηφιακές μεταβιβάσεις οχημάτων, τις οποίες το υπουργείο φιλοδοξεί να ξεκινήσει πιλοτικά έως το τέλος Οκτωβρίου. Επίσης δίνει τη δυνατότητα στους οδηγούς να διεκπεραιώνουν τη διαδικασία αντικατάστασης της άδειας οδήγησης για λόγους φθοράς, απώλειας ή κλοπής με ένα κλικ από τον υπολογιστή τους, ενώ απλοποιεί τις μεταβιβάσεις οχημάτων αίροντας αυτοδίκαια την παρακράτηση μετά την παρέλευση επτά ετών χωρίς την υποχρέωση επίσκεψης του πολίτη στις υπηρεσίες Μεταφορών.

«Στο νομοσχέδιο προσπαθούμε να λύσουμε ένα εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα, αυτό της Μικροκινητικότητας, που αφορά και στα ηλεκτρικά πατίνια. Προχωράμε, λοιπόν, σε τροποποίηση διατάξεων του ΚΟΚ και καθορίζουμε: επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, κατηγοριοποίηση παραβάσεων και επιβαλλόμενων προστίμων, ειδικούς κανόνες για τους οδηγούς των ηλεκτρικών πατινιών, και ηλικιακά κριτήρια για την κυκλοφορία του» επεσήμανε κατά την παρουσίασή του ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.

Από την πλευρά του ο υφυπουργός, Γιάννης Κεφαλογιάννης, αναφερόμενος στην ψηφιοποίηση των διαδικασιών αντικατάστασης αδειών οδήγησης υπογράμμισε ότι «με την ψηφιοποίηση της διαδικασίας αντικατάστασης αδειών οδήγησης και μεταβίβασης οχημάτων, αποσυμφορίζουμε έτσι τις Διευθύνσεις Μεταφορών, απομακρύνοντας μεσάζοντες που παρεμβαίνουν με το αζημίωτο, κατά κοινή παραδοχή».

Τι θα ισχύσει για πατίνια και ποδήλατα

Αναλυτικά, όσον αφορά τους κανόνες κυκλοφορίας για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα (ΕΠΗΟ), δηλαδη ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate boards) και αυτοεξισορροπούμενα οχήματα (όπως Segway) το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι:

Τα οχήματα που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 χλμ./ώρα), παραπλήσια δηλαδή με την ταχύτητα του πεζού, κυκλοφορούν όπου και όπως κυκλοφορούν οι πεζοί.

Τα ΕΠΗΟ που αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα, λογίζονται ως ποδήλατα και κυκλοφορούν όπου επιτρέπονται τα ποδήλατα.

Απαγορεύεται για λόγους οδικής ασφάλειας, η κυκλοφορία αυτών των οχημάτων, σε οδούς όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 χλμ./ώρα).

Τα οχήματα αυτά πρέπει να φέρουν στον υποχρεωτικό εξοπλισμό τους κατ’ αντιστοιχία με τα ποδήλατα φρένα, φώτα, ηχητική προειδοποίηση.

Οι οδηγοί των ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ πρέπει υποχρεωτικά να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο.

Κατά τη νύκτα, οι οδηγοί των ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ υποχρεούνται να φορούν ορατό αντανακλαστικό εξοπλισμό.

Οι οδηγοί των ποδηλάτων που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 12 ετών και κινούνται σε οδικό δίκτυο που προορίζεται για την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων θα πρέπει να συνοδεύονται από άτομα που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 16 ετών.

Η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να λάβει μέτρα ρύθμισης ή περιορισμού της κυκλοφορίας των ΕΠΗΟ και να καθορίσει χώρους για την οργανωμένη στάθμευση των οχημάτων αυτών.

Οι νέες διαδικασίες για την αντικατάσταση αδειών

Στην ψηφιοποίηση των διαδικασιών αντικατάστασης αδειών οδήγησης προχωρεί το υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Συγκεκριμένα με το εν λόγω νομοσχέδιο απλοποιείται η διαδικασία αντικατάστασης των αδειών για λόγους φθοράς, κλοπής, απώλειας ή ανανέωσης ώστε ο πολίτης να μπορεί να διεκπεραιώνει μόνος του όλη τη διαδικασία από τον υπολογιστή ή το κινητό του.

Επίσης εισάγονται διατάξεις για τη διευκόλυνση της διαδικασίας μεταβίβασης του οχήματός καθώς αίρεται αυτοδίκαια η παρακράτηση μετά την παρέλευση 7 ετών, χωρίς να υπάρχει πλέον η υποχρέωση του πολίτη, να μεταβεί στις διευθύνσεις περιφερειών για να διευθετήσει το ζήτημα. Η διάταξη αυτή θα επιτρέψει να υλοποιηθεί στη συνέχεια και η ψηφιακή μεταβίβαση του οχήματος, με σκοπό να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία ως τα τέλη Οκτωβρίου.

Το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο καταργεί τους συμβεβλημένους ιατρούς και πλέον οι υποψήφιοι για την έκδοση ή ανάνεώση της άδειας οδήγησης θα μπορούν να επισκέπτονται όποιον γιατρό θέλουν. Επιπλέον, στο Γ΄ Μέρος του νομοσχεδίου προωθείται η εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις ευρωπαικής οδηγίας «σχετικά με την αρχική επιμόρφωση και την περιοδική κατάρτιση των οδηγών ορισμένων οδικών οχημάτων τα οποία χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά εμπορευμάτων ή επιβατών και της Οδηγίας 2006/126/ΕΚ για την άδεια οδήγησης».

Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ)

Την υποχρεωτική εφαρμογή των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) στους δήμους με πληθυσμό άνω των 30.000 κατοίκων και στο σύνολο των Περιφερειών ορίζει το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών. Σκοπός – όπως επισημαίνεται - είναι να διασφαλίζεται η βιωσιμότητα των αστικών μεταφορών στην περιοχή ευθύνης τους, με την υλοποίηση έργων που θα αποσκοπούν σε:

- βελτίωση της οδικής ασφάλειας,

- προώθηση της μικροκινητικότητας,

- διευκόλυνση της ηλεκτροκίνησης,

- ανάπτυξη ευφυών συστημάτων μετακίνησης,

- αποτελεσματικά δημόσια συστήματα μεταφορών.

Στην κατεύθυνση αυτή θεσπίζονται ενιαίοι κανόνες και συγκεκριμένες απαιτήσεις για την κατάρτιση αυτών των σχεδίων, στο πλαίσιο των οδηγιών που έχει υιοθετήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Επιπλέον, τυποποιείται η διαδικασία εξέτασης και έγκρισης του ΣΒΑΚ από τις κεντρικές υπηρεσίες του υπουργείου, με σκοπό τον περιορισμό των καθυστερήσεων.