Σημαντικές αλλαγές στη λειτουργία τους αναγκάστηκαν να κάνουν οκτώ στις 10 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, με τις περισσότερες από αυτές να στρέφονται στη ψηφιακή τεχνολογία προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης.

Σύμφωνα με έρευνα του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για λογαριασμό της Cosmote, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2019 και τον ίδιο μήνα του 2020 με τη συμμετοχή 1.500 μικρομεσαίων επιχειρήσεων πανελλαδικά, τους τελευταίους μήνες σημειώθηκε αύξηση στη χρήση ψηφιακών εφαρμογών και υποδομών, με το 70% των επιχειρήσεων να αξιοποιούν τις δυνατότητες της τεχνολογίας, όπως αναφέρει το economistas.

Οι επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα ανέφεραν αύξηση στις τηλεφωνικές παραγγελίες κατά 48%, στις διαδικτυακές πωλήσεις κατά 47% και την τηλεργασία σε ποσοστό 50% το 2020 σε σχέση με το 2019.

Όπως προκύπτει από την έρευνα, η χρήση των ηλεκτρονικών καταστημάτων (e-shops) αυξήθηκε σε ποσοστό 17% το 2020 από 14% το 2019, ενώ το ίδιο συνέβη και με τις ψηφιακές καμπάνιες οι οποίες παρουσίασαν αύξηση σε ποσοστό 18% συγκριτικά με το περασμένο έτος.

Ακόμα μεγαλύτερη ήταν η αύξηση σε ό,τι αφορά τη χρήση εφαρμογών τηλεδιάσκεψης, η οποία ανήλθε σε 20%, των συστημάτων διαχείρισης πελατειακών σχέσεων (CRM) και των συστημάτων συνδεσιμότητας σε δίκτυο (IoT), η χρήση των οποίων αυξήθηκε από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις το 2020 κατά 26% και 70% αντίστοιχα σε σχέση με το 2019.
Οι μισές ΜμΕ στα πρώτα στάδια ψηφιακής ανάπτυξης

Παρά τη βελτίωση στη χρήση ψηφιακής τεχνολογίας τους τελευταίους μήνες, οι ερευνητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου διαπίστωσαν ότι το 50% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων βρίσκεται στα πρώτα στάδια ψηφιακής ανάπτυξης, με πολλές από αυτές να έχουν επιλέξει ερασιτεχνικές λύσεις λόγω έλλειψης πόρων.

Είναι ενδεικτικό ότι το 70% των ελληνικών μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων διαθέτει εταιρικό website, με μία στις τρεις να το έχει υλοποιήσει ερασιτεχνικά.

Μόλις το 17% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα, με σχεδόν τις μισές να δηλώνουν ότι κατέγραψαν σημαντική αύξηση στη χρήση του το 2020.

Το 36% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων έχουν υλοποιήσει ψηφιακές εκστρατείες προώθησης, ωστόσο μόλις το 17% έχει απευθυνθεί σε επαγγελματίες για το σκοπό αυτό.

Τέσσερις στις 10 επιχειρήσεις χρησιμοποιούν συστήματα διαχείρισης πελατειακών σχέσεων (CRM – Customer Relationship Management) για την ενίσχυση της ικανοποίησης των πελατών τους, ενώ αύξηση σημείωσε το 2020 η χρήση συστημάτων ERP (Enterprise Resource Planning) για τη διαχείριση όλων των λειτουργιών μίας εταιρείας, με το 43% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν αντίστοιχα συστήματα.

Από την έρευνα προκύπτει ότι ο συνδυασμός ψηφιακών εργαλείων και εφαρμογών είναι επωφελής για τις επιχειρήσεις, δεδομένου ότι εκείνες με ιστοσελίδα και ηλεκτρονικό κατάστημα έχουν 24% περισσότερα οφέλη στις πωλήσεις.

Σχεδόν μία στις πέντε (24%) επιχειρήσεις που συνδύασαν ηλεκτρονικό κατάστημα και ψηφιακές καμπάνιες διαχειρίστηκαν ευκολότερα τις σχέσεις τους με τους πελάτες σε σχέση με τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, ενώ εκείνες που συνδύασαν συστήματα ERP και CRM είχαν κατά 19% καλύτερο έλεγχο των πόρων τους.
Η τεχνολογία - σύμμαχος των ΜμΕ

«Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, καθώς αντιπροσωπεύουν το 99% του συνόλου των επιχειρήσεων. Η μετάβασή τους στην ψηφιακή εποχή και η υιοθέτηση των κατάλληλων «έξυπνων» εργαλείων, είναι για τις επιχειρήσεις αυτές ζήτημα επιβίωσης, κάτι που φάνηκε ακόμη πιο ξεκάθαρα κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης», ανέφερε ο Θάνος Φαλάγγας, Διευθυντής Εnterprise & Business Marketing & CRM του Ομίλου ΟΤΕ.

Ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου και διευθυντής του εργαστηρίου ELTRUN, Γιώργος Δουκίδης, τόνισε ότι τα αποτελέσματα της έρευνας καταδεικνύουν ότι η τεχνολογία αποτελεί σημαντικό σύμμαχο στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας του Covid – 19.

«Είναι σαφές από τα ευρήματα της έρευνας, ότι η ψηφιακή ωριμότητα κάποιων ΜμΕ λειτούργησε ως ανάχωμα στις καταστροφικές συνέπειες της κρίσης. Οι επιχειρήσεις που είχαν ήδη υιοθετήσει ψηφιακά εργαλεία πριν την επέλαση του COVID-19, κατάφεραν να ανακάμψουν πιο εύκολα και σε μεγαλύτερο βαθμό», ανέφερε ο κ. Δουκίδης.

Σύμφωνα με το ΣΕΒ, οι μικρές επιχειρήσεις οι οποίες απασχολούν έως 10 εργαζόμενους και οι μικρομεσαίες με έως 50 άτομα προσωπικό, έχουν ξεχωριστή σημασία για την οικονομία δεδομένου ότι αντιπροσωπεύουν το 99% του συνολικού αριθμού επιχειρήσεων και το 78% των εργαζομένων.