Χιλιάδες τόνοι μελανιού έχουν χυθεί για το θέμα της κυτταρίτιδας και τους τρόπους αντιμετώπισής της, με γυναίκες από όλον τον κόσμο να αναζητούν απεγνωσμένα τη λύση σε ένα μυστήριο που φαντάζει άλυτο. Στην πραγματικότητα, η κυτταρίτιδα είναι ένα φυσικό και εντυπωσιακά κοινό φαινόμενο, καθώς αφορά τουλάχιστον το 80% των γυναικών.

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή.

Τι την προκαλεί;

Η κυτταρίτιδα σχηματίζεται όταν τα λιποκύτταρα κάτω από το δέρμα (τα οποία, παρεμπιπτόντως, έχουμε όλοι, ανεξάρτητα από το πόσο υγιεινά τρώμε ή πόσο συχνά γυμναζόμαστε) πιέζουν προς τα πάνω τον συνδετικό ιστό, προκαλώντας το δέρμα να σχηματίσει (τα γνωστά σε όλες μας) βαθουλώματα, όπως αναφέρει το vita.

Παρά το γεγονός ότι τα αυξημένα ποσοστά λίπους έχουν συνδεθεί με την εμφάνιση κυτταρίτιδας, το ζήτημα είναι πιο περίπλοκο. Αν και η επιστήμη δεν γνωρίζει τα πάντα για την κυτταρίτιδα, σε γενικές γραμμές θεωρείται ότι στην εμφάνισή της παίζουν ρόλο η κληρονομικότητα, η μειωμένη φυσική δραστηριότητα, η γήρανση, η κακή τοπική αιμάτωση, ορισμένες ορμονικές αλλαγές (π.χ. εγκυμοσύνη, εμμηνόπαυση, λήψη αντισυλληπτικών) και επιβαρυντικές συνήθειες, όπως το κάπνισμα και το αλκοόλ.

Γιατί αφορά κατ’ εξοχήν τις γυναίκες;

Όπως θα έχετε παρατηρήσει, η κυτταρίτιδα δείχνει έντονη προτίμηση στις γυναίκες ανεξαρτήτως βάρους, ενώ αποφεύγει τους άνδρες, ακόμη και εκείνους με αυξημένο σωματικό λίπος. Ο λόγος που συμβαίνει αυτή η… αδικία έχει να κάνει με τη διαφορετική κατασκευή των ινών κολλαγόνου στο δέρμα γυναικών και ανδρών.

Συγκεκριμένα, στις γυναίκες η επιδερμίδα είναι πιο λεπτή, το πάνω τμήμα του υποδόριου ιστού (που βρίσκεται ακριβώς κάτω από το δέρμα) αποτελείται από μεγάλα λιποκύτταρα, ενώ οι δεσμίδες του συνδετικού ιστού έχουν κάθετη διάταξη προς τα κάτω και τοξοειδή προς τα πάνω. Επομένως, όταν αλλάζει η εμφάνιση της επιδερμίδας, αλλάζουν σχήμα και τα λιποκύτταρα. Από την άλλη, οι άνδρες έχουν πιο παχιά επιδερμίδα, το άνω τμήμα του υποδόριου ιστού τους είναι λεπτότερο, το χόριο παχύτερο και οι δεσμίδες του συνδετικού ιστού διασταυρώνονται με τέτοιον τρόπο που τα λιπώδη κύτταρα παραμένουν μικρά και ανθεκτικά στην πίεση.

Τα στάδια της κυτταρίτιδας

Ανάλογα με τον τύπο της κυτταρίτιδας που έχετε, θα πρέπει να αναζητήσετε και την κατάλληλη λύση. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να γνωρίζετε σε ποιο στάδιο βρίσκεστε.

0 στάδιο: Το δέρμα σας είναι λείο και εμφανίζονται μικρές λακκούβες μόνο όταν το πιέζετε.

1ο στάδιο: Το δέρμα σας είναι λείο, ελαφρώς πρησμένο και χωρίς να το πιέζετε εμφανίζονται μικρές λακκούβες στις περιοχές που έχετε συσσωρευμένο λίπος.

2ο στάδιο: Το δέρμα σας εμφανίζει έντονες λακκούβες χωρίς να το πιέζετε.

3ο στάδιο: Το δέρμα σας εμφανίζει έντονη κυτταρίτιδα σε όλον τον μηρό και τους γλουτούς, η οποία συνοδεύεται από οίδημα, ευρυαγγείες, κιρσoύς και αίσθημα πίεσης.

Τρόποι αντιμετώπισης

Καμία μέθοδος δεν πρόκειται να εξαφανίσει εν μιά νυκτί την κυτταρίτιδα, όμως ο τρόπος ζωής μας και οι συνήθειές μας επηρεάζουν σημαντικά την εμφάνισή της. Για να μειώσετε, λοιπόν, την κυτταρίτιδα, δεν έχετε παρά να ακολουθήσετε τις παρακάτω συμβουλές.

Επαρκής ενυδάτωση

Το νερό έχει την ιδιότητα να τονώνει τη λέμφο, να βοηθάει στην αποτοξίνωση του οργανισμού μέσω της εφίδρωσης και της διούρησης, να μειώνει την κατακράτηση υγρών και παράλληλα να διατηρεί το δέρμα υγιές και ελαστικό.

Ανάλογα με το φύλο, την ηλικία, τη σωματική δραστηριότητα και τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος, οι ανάγκες του οργανισμού σε νερό διαφοροποιούνται. Ωστόσο, η γενική σύσταση για την επαρκή ημερήσια πρόσληψη υγρών, είναι 2 λίτρα για τις γυναίκες και 2,5 λίτρα για τους άνδρες.

Πέρα από το να πίνετε επαρκή ποσότητα νερού, μπορείτε να ενισχύσετε την ενυδάτωση του οργανισμού σας καταναλώνοντας τρόφιμα πλούσια σε νερό, όπως οι φράουλες, το ραπανάκι, το μαρούλι, το αγγούρι και το καρπούζι.

Σωστή διατροφή

Ακολουθώντας μία ισορροπημένη διατροφή μπορείτε να μειώσετε το ποσοστό λίπους στο σώμα σας και κατ’ επέκταση να μειώσετε την εμφάνιση της κυτταρίτιδας.

• Αποφύγετε τους απλούς υδατάνθρακες (εντοπίζονται κυρίως στη ζάχαρη, στο άσπρο ψωμί και στα λευκά ζυμαρικά), καθώς αυξάνουν απότομα τη γλυκόζη στο αίμα, η οποία οδηγεί στην εναπόθεση περιττού λίπους στο σώμα και, ως αποτέλεσμα, επιδεινώνει την κυτταρίτιδα.

• Μειώστε την πρόσληψη νατρίου (εντοπίζεται σε αλμυρές τροφές, όπως τα πατατάκια, τα παστά και τα αλλαντικά), ώστε να αποφύγετε την κατακράτηση υγρών.

• Περιορίστε τις τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά (πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα, κρέμα γάλακτος, βούτυρο) και κυρίως σε trans λιπαρά.

• Εντάξτε στη διατροφή σας άφθονα φρούτα, λαχανικά, τρόφιμα ολικής άλεσης και όσπρια, τα οποία είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και σας χορταίνουν.

Τακτική άσκηση

Προκειμένου να μειώσετε την κυτταρίτιδα, πρέπει να κάψετε λίπος και να αυξήσετε τη μυϊκή σας μάζα. Οσο πιο συχνά γυμνάζεστε τόσο περισσότερο ενεργοποιείται η ροή του αίματος στα λιπώδη κύτταρα, η οποία με τη σειρά της αυξάνει την οξείδωση των λιπών και την καύση τους. Παράλληλα, με τη γυμναστική ενισχύεται η κυκλοφορία της λέμφου και η αποτοξίνωση, ενώ μειώνεται το πρήξιμο. Αντιθέτως, η κακή κυκλοφορία του αίματος μπορεί να οδηγήσει – μεταξύ άλλων – σε σκλήρυνση των ινών κολλαγόνου και στην επιδείνωση της εμφάνισης της κυτταρίτιδας.