Μόνο θετικά δεν είναι τα μηνύματα που έχουν εισπράξει μέχρι ώρας οι επαγγελματίες της εστίασης από την κίνηση στα μαγαζιά τους.

Μπορεί η πρώτη μέρα να ήταν αρκετά καλή για τα καφέ του κέντρου, να υπάρχει μία γενικότερη κίνηση από τη στιγμή που άνοιξαν τα καταστήματα εστίασης, όμως, σε κάθε περίπτωση η κατανάλωση είναι κάτω του μετρίου.

Την τάση αυτή την έχουν εισπράξει κυρίως οι ταβέρνες και τα εστιατόρια που βλέπουν τραπέζια με παρέες τεσσάρων ατόμων να κάνουν τζίρους που δεν ξεπερνούν τα 15 και τα 20 ευρώ.

Σε γενικές γραμμές η πτώση είναι κάθετη για όλες τις μορφές της εστίασης. «Μιλάμε για μία πτώση που στις περισσότερες των περιπτώσεων ξεπερνάει το 50% σε όλα τα μαγαζιά του κλάδου» τονίζει ο Σπύρος Στεργίου.

«Η πτώση αυτή του 50% για τα εστιατόρια είναι σχεδόν καθολική». Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΚΕΑΝΑ η τάση που διαμορφώνεται για την εστίαση δεν είναι καθόλου ελπιδοφόρα για την συνέχεια.

Οφείλεται κυρίως σε τέσσερις βασικές αιτίες. «Λείπουν οι φοιτητές και η δύναμη του Πανεπιστημίου που είναι μεγάλη και δεν έχει να κάνει με έναν καφέ ή ένα φαγητό, αλλά έναν κύκλο εκδηλώσεων που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει» τονίζει ο κ. Στεργίου και προσθέτει:

«Επίσης, δεν υπάρχει πια κανένα ίχνος τουριστικής δυναμικής για την εστίαση της περιοχής μας και όπως όλα δείχνουν αυτό θα κρατήσει όλο το καλοκαίρι. Αν έρθουν κάποιοι ελάχιστοι τουρίστες τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, αυτό δεν σημαίνει και πολλά πράγματα για τα καταστήματα».

Αλλαγή κουλτούρας και φόβος

Όμως πέρα από τους φοιτητές και τους τουρίστες υπάρχουν και άλλες βαθύτερες αιτίες που διαμορφώνουν αυτή την πτώση.

«Η κουλτούρα που μας έφερε ο κορωνοϊός και η πανδημία θέλει τον Έλληνα να είναι λιγότερο καταναλωτικός και να δίνει ακόμα μεγαλύτερη βάση στην αποταμίευση.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο διάστημα της πανδημίας, όταν κανείς μας δεν έβγαινε από το σπίτι του, συγκεντρώθηκαν 1,7 δις στο αποθεματικό των τραπεζικών καταθέσεων.

Είνια μια τάση που παγιώνεται. Αυτό σημαίνει ότι ο Έλληνας έχει την τάση να περιορίσει ακόμα περισσότερο τις εξόδους του και όταν βγαίνει να είναι πιο διστακτικός σε όσα καταναλώνει».

Και υπάρχει και κάτι ακόμα. «Παρά τα μέτρα που παίρνουμε εμείς οι επαγγελματίες της εστίασης, σύμφωνα πάντα με τους υγειονομικούς κανόνες, ο κόσμος δείχνει να φοβάται να βγει, να φάει δηλαδή έξω και να διασκεδάσει όπως έκανε παλιότερα. Ο κορωνοϊός μας έκανε διστακτικούς και σε αυτό το θέμα, δυστυχώς…» καταλήγει ο κ. Στεργίου.