Ο πανελλήνιος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Πάτρας βγαίνει σήμερα στον «αέρα» και πρόκειται για μία ιστορική μέρα καθώς μιλάμε για ένα από τα σημαντικότερα έργα που είναι να γίνουν και το οποίο θα χαρακτηρίσει την πόλη για τις επόμενες δεκαετίες.

Είναι ένα έργο που αφορά κυρίως τις μελλοντικές γενιές η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου και σκοπός του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού είναι να υπάρξουν όσο το δυνατόν περισσότερες προτάσεις ώστε να επιλεχθούν οι καλύτερες.

Στη συνέχεια η Πάτρα καλείται να διεκδικήσει την χρηματοδότηση του έργου μέσα από τα επερχόμενα  προγράμματα ΕΣΠΑ, ενώ ήδη πάνω σε αυτό υπάρχει συμφωνία μεταξύ του δήμου και της περιφέρειας.

Ο προϋπολογισμός για την εκπόνηση όλων των εργασιών ανέρχεται στα 34 εκ. ευρώ, ενώ έχει προβλεφθεί και η αμοιβή για τη μελέτη που είναι 3.473.386 ευρώ μαζί με ΦΠΑ. Το έργο αυτό προέκυψε μέσα από την παραχώρηση της παραλιακής ζώνης που διεκδίκησε και πέτυχε η Πάτρα για τα επόμενα 99 χρόνια.

Η ανάπλαση της παραλιακής ζώνης αφορά την περιοχή που εκτείνεται από το ύψος της οδού Βενιζέλου και φτάνει έως την Κανελλοπούλου, εξαιρώντας από αυτή την φάση του διαγωνισμού την Μαρίνα της Πάτρας.

Η κατεύθυνση που έχει δώσει η δημοτική αρχή κινείται στο ότι ολόκληρη η έκταση που θα αναπλαστεί θα έχει κοινόχρηστο χαρακτήρα και θα ενώνει την πόλη και τους πολίτες της με την θάλασσα τους.

Πρόκειται λοιπόν να δημιουργηθούν δομές πολιτισμού, αθλητισμού, και χώροι πρασίνου, αναψυχής, περιπάτου, ενώ έχουν αποκλειστεί περιπτώσεις που πρότεινε η αντιπολίτευση για εμπορική δραστηριότητα, όπως η κατασκευή εμπορικού κέντρου και άλλων επιχειρήσεων.

Οι προτάσεις που θα παρουσιαστούν θα αφορούν έτσι κυρίως δομές πολιτισμού και αθλητισμού, με την αξιοποίηση της παραλιακής ζώνης να είναι σε αυτή την κατεύθυνση.

Θα έχουν να κάνουν έτσι με θέατρο, μουσείο, θερινό κινηματογράφο, αίθουσες εικαστικών τεχνών, γήπεδα για αθλητικές δραστηριότητες, πάρκα, διαδρομές περιπάτου, ποδηλατόδρομου και άλλα.

Σημείο αιχμής το τρένο

Παράλληλα, στις προτάσεις που έχει κάνει η δημοτική αρχή περιλαμβάνεται η κατεδάφιση του κτιρίου του παλιού τελωνείου που θα κατασκευαστεί στη θέση του ένα τοπόσημο της πόλης (ιδέα του μελετητή), αλλά και πεζογέφυρα που θα ενώνει τον κυματοθραύστη και τον μώλο της Αγίου Νικολάου.  

Το σημείο αιχμής έχει να κάνει πάντως με το τρένο. Το τεύχος της δημοπράτησης του διαγωνισμού, προβλέπει την υπόγεια χάραξη του τρένου και όχι την υπέργεια, που σύμφωνα πάντα με την άποψη της δημοτικής αρχής, αλλά και του δημοτικού συμβουλίου θα δημιουργούσε εμπόδια στην ανάπλαση.

Άλλωστε, μες στην ανάπλαση, όπως αναφέρει το τεύχος περιλαμβάνονται οι παραλιακοί δρόμοι της Όθωνος Αμαλίας και της Ηρώων Πολυτεχνείου, χωρίς να υπάρχουν μάντρες και τείχη που θα εμποδίζουν την ένωσης της πόλης με τη θάλασσα της.

(Το εξώφυλλλο είναι από πρόταση ομάδας Πατρινών αρχιτεκτόνων σε διαγωνσμό ιδεών για το παλαιό λιμάνι της Πάτρας που είχε πάρει το πρώτο βραβείο).