Η κακή συνήθεια της ονυχοφαγίας ξεκινά συνήθως από μικρή ηλικία. Ενώ μπορεί να σας στενοχωρεί ή να σας αγχώνει η θέα του παιδιού σας να τρώει τα νύχια του, δεν συντρέχει ιδιαίτερος λόγος ανησυχίας καθώς πρόκειται για μια αρκετά συνηθισμένη πρακτική μεταξύ των παιδιών. Οι λόγοι που το μικρό σας τρώει τα νύχια του ποικίλλουν. Μπορεί να το κάνει από βαρεμάρα, μπορεί έτσι να χαλαρώνει, μπορεί να το έχει αντιγράψει από κάποιον συμμαθητή του ή να είναι η αντίδρασή του σε στρεσογόνες καταστάσεις. Μπορείτε να το αφήσετε να σταματήσει μόνο του, δεδομένου ότι ένα μεγάλο μέρος των παιδιών εγκαταλείπει την ονυχοφαγία αργά ή γρήγορα. Σε περίπτωση όμως που βλέπετε ότι το κάνει συνεχώς ή ότι η συνήθειά του δεν ελαττώνεται με την πάροδο του χρόνου, υπάρχουν τρόποι να το βοηθήσετε, όπως αναφέρει το vita.

Τι μπορείτε να κάνετε

Εξηγήστε στο παιδί γιατί δεν είναι σωστό να τρώει τα νύχια του. Πείτε του ότι το ζήτημα δεν είναι απλώς αισθητικό, αλλά ότι με αυτόν τον τρόπο μεταφέρει «βρωμιές» στο στόμα του.

Φροντίστε ώστε τα νύχια του παιδιού να είναι πάντα πολύ κοντά κομμένα. Ετσι δεν θα αντλεί ιδιαίτερη ευχαρίστηση από την ονυχοφαγία και θα μειωθεί ο κίνδυνος τραυματισμού και συσσώρευσης μικροβίων. Παράλληλα, προτρέψτε το να πλένει συχνά τα χέρια του ώστε να απομακρύνει τα βακτήρια.

Αφού το συζητήσετε με το παιδί, μπορείτε να εφαρμόσετε στα νύχια του κάποιο ειδικό σκεύασμα με δυσάρεστη γεύση, ώστε κάθε φορά που ασυναίσθητα βάζει το χέρι στο στόμα η πικρή γεύση να το απωθεί.

Παρατηρήστε ποιες στιγμές συνηθίζει να επιδίδεται στην ονυχοφαγία. Την ώρα που διαβάζει; Πριν από ένα δύσκολο διαγώνισμα ή όταν χαλαρώνει μπροστά από την τηλεόραση; Παρατηρώντας το μοτίβο του θα είστε σε θέση να κατανοήσετε καλύτερα τη ρίζα του προβλήματος και να το βοηθήσετε ουσιαστικότερα.

Μην το μαλώνετε. Οι φωνές και οι τιμωρίες δεν θα έχουν ούτε σε αυτήν την περίπτωση το επιθυμητό αποτέλεσμα. Στην πραγματικότητα, το μόνο που θα καταφέρετε βάζοντάς του τις φωνές ή κρίνοντάς το αυστηρά είναι να το αγχώσετε ακόμη περισσότερο και να το «σπρώξετε» με τη στάση σας στην αγχολυτική του συνήθεια που δεν είναι άλλη από την ονυχοφαγία. Αποφύγετε, λοιπόν, αυτόν τον φαύλο κύκλο και δώστε στο μικρό σας την απόλυτη στήριξή σας. Η εκδήλωση της αγάπης σας μόνο καλό μπορεί να του κάνει.

Σε συνεργασία με το παιδί, βρείτε μια δημιουργική απασχόληση που θα το βοηθά να εκτονώνεται και να χαλαρώνει. Μπορεί να είναι οτιδήποτε, από τη ζωγραφική ή την εκμάθηση μουσικού οργάνου μέχρι κάποιο άθλημα.

Προσέξτε…

Αν το παιδί βιώνει μια σημαντική αλλαγή στη ζωή του (π.χ. μετακόμιση, διαζύγιο των γονιών, θάνατος αγαπημένου του προσώπου) θα πρέπει να συζητάτε μαζί του, ώστε να κατανοήσετε τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς του, αλλά και για να του δώσετε λύσεις που θα μετριάσουν το στρες του.

Στην περίπτωση που η ονυχοφαγία είναι συνεχής και έντονη και πιστεύετε ότι το παιδί ενδέχεται να σωματοποιεί το άγχος, τις ανασφάλειες και τους φόβους του, μη διστάσετε να απευθυνθείτε σε ειδικό παιδοψυχολόγο. Με τη βοήθειά του μπορεί όχι απλώς να βάλει τέλος σε αυτήν την κακή συνήθεια, αλλά και να εκπαιδευτεί στο να αναζητά τη βαθύτερη αιτία της κατάστασης, να διδαχθεί έναν υγιή τρόπο αποσυμπίεσης και μελλοντικά να διαχειρίζεται άλλες αγχωτικές καταστάσεις μέσω δημιουργικών διεξόδων.