Είναι από τα πιο γλυκά λαχανικά και η περιεκτικότητά του σε σάκχαρα ξεπερνά αυτή των καρότων και του καλαµποκιού. Το παντζάρι, ή κοκκινογούλι, ή τεύτλο ανήκει στην ίδια κατηγορία µε το ζαχαρότευτλο, από το οποίο βγαίνει η ζάχαρη. Γνωστό στους Ασσύριους και στους αρχαίους Έλληνες, το παντζάρι είναι ένα λαχανικό από το οποίο καταναλώνουµε τη ρίζα και τα φύλλα, όπως αναφέρει το vita.

Πώς μας ωφελούν

Τα παντζάρια είναι πλούσια σε βεταΐνη, συστατικό που καθαρίζει το αίμα και μειώνει το επίπεδο της ομοκυστεΐνης (είδος αμινοξέος που σε υψηλά επίπεδα βλάπτει το αγγειακό σύστημα). Είναι επίσης καλή πηγή καλίου (μια διατροφή υψηλή σε κάλιο μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης), φυλλικού οξέος (απαραίτητο για τον πολλαπλασιασμό των κυττάρων και την εύρυθμη λειτουργία του νευρικού συστήματος), βιταμίνης C (απαραίτητη για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και την καλή υγεία του δέρματος) και περιέχουν πολλά αντιοξειδωτικά και αδιάλυτες φυτικές ίνες (είναι πιο δύσπεπτες από τις διαλυτές).

Θρεπτική αξία ανά 1 φλιτζάνι

Θερμίδες 31

Πρωτεΐνες 1,5 γρ.

Υδατάνθρακες 8,5 γρ.

Φυτικές ίνες 1,5 γρ.

Σάκχαρα 7,9 γρ.

Στην κουζίνα

Τρώγονται συνήθως βραστά με ελαιόλαδο, ξίδι ή λεμόνι, αλλά γίνονται και υπέροχο τουρσί. Στην Ελλάδα, καθώς και σε άλλες μεσογειακές περιοχές, συνδυάζονται με σκόρδο, ολοκληρώνοντας έτσι την προστατευτική τους σύσταση για την καρδιά. Για όσους αρέσκονται στις δοκιμές, τα παντζάρια φτιάχνουν πολύ ωραίες σούπες, ακόμη και φάβα.

Στο ψυγείο

Κόβουμε τα κοτσάνια 2 εκ. από τους καρπούς και χωρίς να τα πλύνουμε τα τοποθετούμε σε αεροστεγώς κλεισμένο δοχείο ή σε πλαστική σακούλα. Διατηρούνται έως 3 εβδομάδες στο ψυγείο.

Οι ρίζες μεγαλώνουν και αναπτύσσονται στο χώμα, απορροφούν όλα τα συστατικά του. Παρ’ όλο, λοιπόν, που είναι εξαιρετικά θρεπτικές, συχνά είναι και επιβαρυμένες με φυτοφάρμακα.