Οι περισσότεροι περιμένουμε το Σαββατοκύριακο για να κοιμηθούμε παραπάνω και γενικώς όλα να τα κάνουμε σε πιο αργό ρυθμό.

Αλλά το να μεταθέτουμε για αργότερα τα γεύματα του Σαββάτου και της Κυριακής μπορεί να μας προκαλέσει αύξηση του σωματικού βάρους, ακόμα και αν αυτά περιέχουν ίδιες θερμίδες με τις υπόλοιπες ημέρες της εβδομάδας.

Τουλάχιστον αυτό υποστηρίζουν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης με επικεφαλής την Maria Fernanda Zerón-Rugerio σε άρθρο που δημοσιεύουν στο NewScientist, όπως αναφέρει το ygeiamou.

Η επιστημονική ομάδα παρατήρησε ότι τα άτομα που έτρωγαν 3,5 ώρες αργότερα τα Σαββατοκύριακα είχαν Δείκτη Μάζας Σώματος 1,3 μονάδες υψηλότερο, συγκριτικά με όσους δεν ξέφευγαν από την καθημερινή τους ρουτίνα.

Κι αυτό ίσχυε ακόμα και όταν συνεκτιμήθηκε η ποιότητα της διατροφή, οι ώρες ύπνου και γυμναστικής.

«Η αλλαγή του ημερήσιου προγράμματος διατροφής μπορεί να συντελέσει σε αύξηση του λίπους στην κοιλιακή χώρα αφού το σώμα μας δεν μπορεί να επεξεργαστεί την τροφή που δέχεται αργότερα μέσα στην ημέρα», εξηγεί η επικεφαλής ερευνήτρια.

Οι Ισπανοί ερευνητές αποδίδουν τον συσχετισμό στο βιολογικό ρολόι, τον κιρκαδιανό ρυθμό, που επηρεάζει τον μεταβολισμό και τον τρόπο που το σώμα επεξεργάζεται τα τρόφιμα σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές.

Τα κύτταρα μας είναι προγραμματισμένα να ξέρουν πότε να δαπανήσουν ενέργεια αξιοποιώντας συγκεκριμένα συστατικά.

Ο μεταβολισμός ατονεί όταν πρέπει να διασπάσει τις τροφές που τρώμε σε διαφορετικούς χρόνους. Κι αυτό φαίνεται να οδηγεί στην αποθήκευση επιπλέον λίπους.

Η μελέτη

Οι επιστήμονες ρώτησαν πάνω από 1.100 φοιτητές στην Ισπανία και το Μεξικό τι ώρα έτρωγαν συνήθως πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό τις καθημερινές και τα Σαββατοκύριακα.

Σχεδόν τα δύο τρίτα των συμμετεχόντων έτρωγαν τα γεύματα τους κατά μια ώρα αργότερα όταν δεν εργάζονταν. Το πλέον καθυστερημένο γεύμα ήταν το πρωινό που έτεινε τελικά να γίνεται μπραντς.

Όσο μεγαλύτερη ήταν η χρονική διαφορά ανάμεσα στις καθημερινές και τα Σαββατοκύριακα, τόσο περισσότεροι φοιτητές ήταν υπέρβαροι.

Τρώγοντας κατά 3,5 ώρες αργότερα τα Σαββατοκύριακα προκαλούνταν η μεγαλύτερη αύξηση βάρους, το αντίστοιχο δηλαδή με το να φάει κανείς brunch το Σάββατο στις 11:30 π.μ. και πρωινό την Παρασκευή τις 08:00 π.μ.

Όσοι έτρωγαν αργά τα Σαββατοκύριακα είχαν ΔΜΣ 1,3 μονάδες υψηλότερο από τα άτομα που έτρωγαν σχεδόν καθημερινά τις ίδιες ώρες.

Η μείωση του ΔΜΣ κατά 1,3 μονάδες ισοδυναμεί για κάποιον με ανάστημα 1,70 μ. και βάρος 90 κιλά απώλεια 4 κιλών.

«Αν τρως πρωινό τις καθημερινές στις 07:00 το πρωί και τα Σαββατοκύριακα στις 09:00 το βιολογικό ρολόι σου δεν καταλαβαίνει ότι είναι Σαββατοκύριακο και έτσι προετοιμάζει το σώμα να δεχθεί τροφή στις 07:00. Μπερδεύεται λοιπόν όταν εσύ τρως πρωινό στις 09:00», και αυτό συντελεί σε ευκολότερη συσσώρευση λίπους στο σώμα, σύμφωνα με την ερευνήτρια.