Έχει βρεθεί ότι η συμμετοχή σε μαραθώνιο βοηθά τους ανθρώπους να αντιστρέψουν κάποιες από τις επιπτώσεις της γήρανσης.

Νέα μελέτη δείχνει ότι το τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων θα μπορούσε να μειώσει τη βιολογική ηλικία της καρδιάς κατά τέσσερα χρόνια και να βελτιώσει την καρδιαγγειακή υγεία.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό έντυπο The American Journal of Cardiology, και προέρχονται από την ανάλυση δεδομένων για 138 δρομείς που έτρεξαν για πρώτη φορά μαραθώνιο.

Οι ερευνητές είπαν ότι το να τρέχει κανείς μαραθώνιο μειώνει την αορτική δυσκαμψία, μία πάθηση στην οποία η κύρια αρτηρία της καρδιάς γίνεται άκαμπτη και με λιγότερη αρτηριακή πίεση.

Οι άνθρωποι που αποκτούν νεότερη καρδιά λόγω του τρεξίματος, είναι επίσης λιγότερο πιθανό να υποστούν εγκεφαλικό επεισόδιο. Ο κίνδυνος μπορεί να μειωθεί κατά σχεδόν 10% λόγω της βελτίωσης των τιμών της αρτηριακής πίεσης.

«Μπορεί οι αλλαγές αυτές να φαίνονται μικρές, αλλά έχουν κλινική σημασία», δήλωσε η Charlotte Manisty, βασική συγγραφέας της μελέτης και λέκτορας στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου.

Η Manisty και οι συνεργάτες της παρακολούθησαν τους συμμετέχοντες πριν τους Μαραθώνιους του 2016 και 2017 που πραγματοποιήθηκαν στο Λονδίνο. Οι συμμετέχοντες λάμβαναν πρώτη φορά μέρος σε μαραθώνιο.

Οι ειδικοί τους ζήτησαν να ενταχθούν σε ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης αρχάριων διάρκειας 17 εβδομάδων. Οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα να προπονούνται χωρίς επίβλεψη και να κάνουν περισσότερη προπόνηση εφόσον το επιθυμούσαν.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι άνδρες αποκόμισαν μεγαλύτερα οφέλη από το τρέξιμο. Το τρέξιμο μείωσε σημαντικά την αορτική δυσκαμψία, αλλά και κατά 1,4 χρόνια την ηλικία της καρδιάς τους, συγκριτικά με τις καρδιές των γυναικών.

Ο μαραθώνιος αντέστρεψε επίσης την αγγειακή γήρανση σε μαραθωνοδρόμους ηλικίας 37 ετών και άνω. Οι αλλαγές παρατηρήθηκαν ακόμη και σε όσους δεν ακολούθησαν πολύ έντονο πρόγραμμα προετοιμασίας.

«Με την ολοκλήρωση της προπόνησης και την άφιξη στη γραμμή τερματισμού, είναι δυνατό να ξανανιώσει το καρδιαγγειακό σύστημα των πρωτάρηδων μαραθωνοδρόμων», ανέφερε ο πρώτος συγγραφέας της μελέτης Anish Bhuva στο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Καρδιολογικής Εταιρείας.

«Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος κορυφαίος αθλητής για να αποκομίσει τα οφέλη από το τρέξιμο μαραθωνίου. Στην πραγματικότητα, τα οφέλη ήταν μεγαλύτερα για όσους ήταν μεγαλύτερης ηλικίας και πιο αργοί» πρόσθεσε.

Ωστόσο, οι ερευνητές σημείωσαν ότι δεν κατέληξαν στο ακριβές επίπεδο ή πόση άσκηση χρειάζεται για να αποκομίσει κανείς τα οφέλη από τον μαραθώνιο. Οι επίσημες συστάσεις είναι οι άνθρωποι να κάνουν τουλάχιστον 150 λεπτά μέτριας έντασης άσκηση την εβδομάδα για τη βελτίωση της υγείας τους.

Οι ειδικοί προτείνουν επίσης μόλις 10 λεπτά ήπιας άσκησης καθημερινά για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας.

Πηγή: Medical Daily