Mέσα από εντάσεις και αποχωρήσεις ψηφίστηκαν κατά πλειοψηφία από το Δημοτικό Συμβούλιο της Πάτρας οι νέοι συντελεστές των δημοτικών τελών.

Παρατάξεις της αντιπολίτευσης (εκτός Πατούχα και Ντρίνια) υπέβαλλαν πρόταση για μείωση κατά 10% των δημοτικών τελών, πρόταση όμως που δεν έγινε δεκτή από τη δημοτική Αρχή η οποία επικαλέστηκε τη νέα νομοθεσία που πέρασε η παρούσα κυβέρνηση.

Οι δημοτικοί σύμβουλοι των παρατάξεων που υπέβαλλαν την συγκεκριμένη πρόταση αποχώρησαν από την συνεδρίαση του σώματος και αύριο Πέμπτη αναμένεται να παραχωρήσουν συνέντευξη Τύπου για να εξηγήσουν το τι συνέβη.

Από την πλευρά τους στη δική τους ανακοίνωση οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης τονίζουν τα εξής: 

Πρόταση για μείωση 10% των υπέρογκων Δημοτικών τελών, αρνήθηκε στην πλειοψηφία, ο Δήμαρχος κ. Κ. Πελετίδης χρησιμοποιώντας νομικά τεχνάσματα. 

18 εκ. ευρώ παραπάνω έχει εισπράξει για Δημοτικά Τέλη  η Δημοτική Αρχή από τους πατρινούς, σε βάθος τετραετίας.

    Οι Δημοτικές παρατάξεις Αλεξόπουλου, Παπαδημάτου, Νικολόπουλου, Ρώρου, Ψωμά, Τζανάκου, Χρυσανθακόπουλου, κατέθεσαν τεκμηριωμένη πρόταση για μείωση κατά 10% των υπέρογκων Δημοτικών τελών.

 Η πρόταση παρότι προερχόταν από την πλειοψηφία των Δημοτικών Συμβούλων, αντιμετώπισε την άρνηση του Δημάρχου Κώστα Πελετίδη,  ο οποίος σε συνεργασία με τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Παναγιώτη Μελά, προ του κινδύνου να πάρει πλειοψηφία αρνήθηκαν να την βάλουν σε ψηφοφορία. Οι σύμβουλοι των παραπάνω παρατάξεων αποχώρησαν στο μέσω της ψηφοφορίας αφού ο πρόεδρος αρνήθηκε να τους συμπεριλάβει.

Διαβάστε παρακάτω όπως κατατέθηκε την  Εναλλακτική πρόταση για τον καθορισμό συντελεστών των Δημοτικών Τελών έτους 2020.

ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ, αιτιολογική έκθεση

Επειδή όπως η ίδια η Δημοτική Αρχή με τεκμηριωμένες μελέτες της όπως αυτές αποτυπώνονται στο Τοπικό Σχέδιο Αποβλήτων (Απόφαση 617/25 συνεδρίαση/4 Νοεμβρίου 2015)  έχει αναλυτικά αποτυπώσει (σελ. 58 της εισήγησής της) πως το συνολικό κόστος διαχείρισης των στερεών αποβλήτων (94.749 τόνοι)  για το έτος 2014 ανέρχεται σε 10.225.810,49 ευρώ. 

Στη συνέχεια προϋπολόγισε για τα επόμενα χρόνια πως από το 2016 έως το 2020 θα πρέπει να πληρώνει κατ έτος σύμφωνα με το άρθρο 77 του ν.4257/2014 το ειδικό τέλος ταφής το οποίο αποτελούσε πρόστιμο λόγω μη συμμόρφωσης με τους κανόνες μείωσης του όγκου των απορριμμάτων.  Όπως δε στη σελίδα 58 αναγράφεται ξεκάθαρα το ειδικό αυτό τέλος θα ανέρχεται σε 3.316.215 ευρώ θα αυξάνεται κατ έτος και θα φθάσει το 2020 στα 5.211.195.

Με αυτόν τον τρόπο προϋπολόγισε το συνολικό κόστος διαχείρισης απορριμμάτων για το 2016 στα 13.542.025 χρήματα τα οποία και εισέπραξε και εισπράττει κάθε χρόνο από τους δημότες  αφού:

 το  2015 εισέπραξε 17.684.546,23

 ενώ το 2016 εισέπραξε 22.998.582,71.

 Δηλαδή 5.300.00 ευρώ παραπάνω.

Στη συνέχεια το 2017 εισέπραξε 22.444.190,16 

ήτοι 4.800.000 ευρώ παραπάνω.

Το 2018 εισέπραξε 21.929.262,24 

ήτοι 4.300.000 ευρώ παραπάνω.

Το 2019 θα εισπράξει 21.000.000 περίπου

 ήτοι 3.300.000 ευρώ παραπάνω. 

Συνολικά από το 2015 έως και το 2019 και με βάση τα στοιχεία των υπηρεσιών του Δήμου έχει εισπράξει τουλάχιστον 18.000.000 ευρώ περισσότερα από ότι απαιτείτο με βάση την ίδια τη μελέτη της ίδιας της Δημοτικής Αρχής.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία αποτυπώνονται με κάθε λεπτομέρεια τόσο στα υπηρεσιακά έγγραφα όσο και στο τεύχος του ΤΟΠΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΔΗΜΟΥ ΠΑΤΡΕΩΝ το οποίο αποτελεί επίσημο έγγραφο αφού είναι απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Οφείλουμε εδώ να επισημάνουμε

  1. Το ειδικό τέλος (πρόστιμο) δεν χρειάσθηκε να πληρωθεί ποτέ, μιας και η τότε κυβέρνηση κατήργησε την είσπραξη του και  μετέθεσε την έναρξή του για το 2020, τότε που τα πρόστιμα θα εισπράττει η Ε.Ε. απευθείας. Άρα η Δημοτική Αρχή είχε στα χέρια της και διαχειρίστηκε τουλάχιστον 18.000.000 ευρώ παραπάνω.
  2. Συμπτωματικά από το 2016 εκτοξεύτηκαν οι εισπράξεις μέσω ΔΕΗ των  ανταποδοτικών, αφού αφενός καταργήθηκε από τους λογαριασμούς το ΕΝΦΙΑ ενώ  η ΔΕΗ σκλήρυνε τη στάση της και έκοβε το ηλεκτρικό ρεύμα.
  3. Από το 2011 έως σήμερα δεν έχει διαφοροποιηθεί καμία από τις δράσεις-δραστηριότητες στη διαχείριση απορριμμάτων ώστε να δικαιολογείται η τεράστια αυτή αύξηση κόστους. 
  4. Πως στους υπολογισμούς αφήσαμε εκτός, τα ποσά που έχουν υπολογιστεί από την ίδια τη μελέτη της Δημοτικής αρχής και αφορουν εισπράξεις και δαπάνες φωτισμού ή άλλες ανταποδοτικού χαρακτήρα. 
  5. Το υπολογισμένο με αναλυτικό τρόπο κόστος της διαχείρισης των απορριμμάτων του 2014-15 (10.225.810,49 ευρώ ) αναλογούσε  το 2014 σε 99 ευρώ ανα τόνο (ενδεικτικά την ίδια περίοδο, 99 ευρώ στο Ηράκλειο, 70 ευρώ στη Λάρισα, 109 ευρώ στην Ήπειρο). 
  6. Από το 2016 όμως και μετά το κόστος της διαχείρισης απορριμμάτων στην Πάτρα, με τους πιο χαλαρους υπολογισμούς, έχει ξεπεράσει τα 180 ευρώ!!!!! (επισημαίνουμε πως αφαιρούμε τα χρήματα για τον Ηλεκτροφωτισμό κλπ). Το παραπάνω ποσό είναι τεράστιο για τα ελληνικά δεδομένα και από το 2016 έως σήμερα με μεγάλη διαφορά οι δημότες της Πάτρας πληρώνουμε  τα περισσότερα χρήματα για Δημοτικά τέλη από ολη την Ελλάδα.
  7. Είναι χαρακτηριστικό πως η τετραετία Δημαρχίας Δημαρά (2011-2014) εισέπραξε από τους δημότες 70.900.000 ευρώ ενώ η αντίστοιχη τετραετία Δημαρχίας Πελετίδη (2016-2019) 87.500.000 ευρώ. 
  8. Δηλαδή  εισπράχθηκαν από τη Δημοτική Αρχή Πελετίδη 16.600.000 ευρώ παραπάνω  για την ίδια διαχείριση εκείνης του κ. Δημαρά.
  9. Όλα τα παραπάνω, επαναλαμβάνουμε, με δεδομένο πως δεν έχει αλλάξει τίποτα όσον αφορά τη διαχείριση των απορριμμάτων σε κανέναν τομέα.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ

Ο δήμος έχει εισπράξει από το 2016 και μετά υπερβολικά περισσότερα χρήματα από τους δημότες του από όσα ο ίδιος προϋπολογίζει για τη συνολική διαχείριση απορριμμάτων. 

Προτείνουμε αφού τα εισπραχθέντα 18.000.000 ευρώ και πλέον, δεν δαπανήθηκαν όπως προϋπολογίζονταν για την πληρωμή του ειδικού τέλους, (επισυνάπτονται εδώ τα προηγουμένως αναφερόμενα τεκμηριωμένα στοιχεία) να επανέλθει σταδιακά το ποσό το οποίο πληρώνει ο λαός της Πάτρας, στα προηγούμενα επίπεδα του 2016, όπως εξάλλου περιγράφει λεπτομερώς και το Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων της Δημοτικής Αρχής.

Μετά τα παραπάνω ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ το Δημοτικό Συμβούλιο να  ΑΠΟΦΑΣΙΣΕΙ:

Α) Την σε πρώτη φάση, μείωση του γενικού συντελεστή Δημοτικών τελών, οριζοντίως σε όλους, σε ποσοστό 10% με αντίστοιχη μείωση των σχετικών ελαστικών δαπανών. Με αυτή την προϋπόθεση μειώνεται κατά 2.503.441 ευρώ το προϋπολογισθέν ποσό από Δημοτικά τέλη (το οποίο θα καλούνταν με την εισήγηση της δημοτικής Αρχής να πληρώσουν οι συνδημότες μας)  και αναγράφεται σαν προϋπολογισθέν έσοδο το νέο μειωμένο ποσό των 22.530.977 ευρώ

Επισημαίνουμε επίσης πως με βάση την εισήγηση της Δημοτικής Αρχής, είναι αδύνατον να επισημάνουμε τα ελαστικά έξοδα (δαπάνες δηλαδή εξαιρουμένης της μισθοδοσίας προσωπικού) τα οποία θα προτείναμε να μειωθούν, (ισοσκελισμός εσόδων-εξόδων) αφού η σχετική εισήγηση του αρμόδιου αντιδημάρχου, η οποία μας έχει αποσταλεί, δεν παρουσιάζεται ισοσκελισμένη αφού παρουσιάζει σαν έσοδα από Δημοτικά τέλη ανταποδοτικού χαρακτήρα ποσό 25.034.418 ευρώ και σαν δαπάνες 35.020.277,79 ευρώ,  εμπλέκοντας και ποσό 12.160.000,00 ευρώ δίχως να είναι διακριτό ποια ποσά αφορούν την παραπάνω αναγραφή και ποια το ανταποδοτικά του 2020. Επιπλέον εμπλέκει στα έσοδα και δυο ποσά του ΤΑΠ 2.472.837 ευρώ και του Δημοτικού Φόρου 2.709.900 ευρώ δίχως να διευκρινίζει αν αυτά τα ποσά χρησιμοποιούνται και πως στον Β Πίνακα των δαπανών για τα ανταποδοτικά (στον οποίο επιπροσθέτως εμπλέκει και τον Φιλόδοιμο). Παρόλα αυτά δίνουμε Στο εισηγητικό μας δυο κωδικούς δαπανών προκειμένου να μειωθούν για να ισοσκελιστούν έσοδα – δαπάνες.

Β) Θεωρούμε επιβεβλημένη την ορθολογικότερη προσέγγιση και αποτύπωση των αντίστοιχων συντελεστών του Δημοτικού φόρου και του ΤΑΠ. Δεν έχουμε όμως τη δυνατότητα λόγω του περίπλοκου της διαδικασίας και της  ανάγκης βοήθειας από τις υπηρεσίες, να προτείνουμε σε αυτή τη φάση, βελτιστοποίηση τους. Θα επανέλθουμε σύντομα με ολοκληρωμένη πρόταση μας.

Ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου επικαλούμενος νομικά κωλύματα αρνήθηκε να θέσει την πρόταση σε ψηφοφορία.

    Οι Δημοτικές παρατάξεις 

Αλεξόπουλου, 

Παπαδημάτου,

 Νικολόπουλου, 

Ρώρου,

 Ψωμά, 

Τζανάκου, 

Χρυσανθακόπουλου,