Η αυξημένη συγκέντρωση ουρικού οξέος στο αίμα μπορεί να είναι ιδιαίτερα επιβλαβής για τον οργανισμό, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε μια οδυνηρή φλεγμονώδη νόσο των αρθρώσεων, την ουρική αρθρίτιδα. Η ουρική αρθρίτιδα οφείλεται στην εναπόθεση κρυστάλλων ουρικού οξέος στο εσωτερικό των αρθρώσεων και γύρω από αυτές, ενώ προσβάλλει συνήθως άτομα άνω των 50 ετών, κυρίως άνδρες.

Η διατροφή έχει καθοριστικό ρόλο για την πρόληψη και τη θεραπεία της ουρικής αρθρίτιδας, καθώς μπορεί να ρυθμίσει τα επίπεδα του ουρικού οξέος στο αίμα. Το ουρικό οξύ στον άνθρωπο είναι το τελικό προϊόν του μεταβολισμού των πουρινών που αποτελούν συστατικό των πρωτεϊνών. Το αυξημένο ουρικό οξύ στο αίμα οφείλεται σε αυξημένη διαιτητική κατανάλωση ή σε αυξημένη ενδογενή παραγωγή πουρινών ή και σε μειωμένη απέκκρισή του από τους νεφρούς, ενώ δεν αποκλείεται και ο συνδυασμός αυτών των μηχανισμών, όπως αναφέρει το vita.

Διατροφικές οδηγίες

Για τη μείωση του ουρικού οξέος συστήνεται η τήρηση μιας δίαιτας χαμηλής περιεκτικότητας σε πουρίνες, αλλά και με συγκεκριμένες συστάσεις σε μακροθρεπτικά συστατικά (πρωτεΐνες, λίπη, υδατάνθρακες), υγρά και άλλα χαρακτηριστικά της δίαιτας. Τα τρόφιμα χωρίζονται σε τρεις ομάδες, σε αυτά που απαγορεύονται, σε αυτά που επιτρέπεται η κατανάλωση μικρής ποσότητας και σε αυτά που καταναλώνονται ελεύθερα. Παρακάτω παρουσιάζονται αναλυτικά τα τρόφιμα κάθε ομάδας:

Τρόφιμα που απαγορεύονται

-αυξημένης περιεκτικότητας σε πουρίνες

Πρέπει να αποφεύγονται τόσο σε οξεία φάση όσο και σε φάση ύφεσης

Συκώτι, σπλήνα, νεφρά, γλυκάδια, μυαλό, μπέικον, τηγανητά και όλα τα σνακ.
Σούπες κρέατος, ψαριού, κοτόπουλου και σάλτσα από κρέας.
Αντζούγιες, σαρδέλες, ρέγκα, σκουμπρί, αβγοτάραχο, χτένια, μύδια, μαρίδα, γαρίδες.
Κυνήγια (πέρδικα, λαγός), χήνα.
Αμύγδαλα, μαγιά.

Τρόφιμα που επιτρέπονται σε μικρή ποσότητα

-μέτριας περιεκτικότητας σε πουρίνες

Μοσχάρι, χοιρινό, αρνί, κατσίκι, πουλερικά (μέχρι 60-90 γραμμάρια καθημερινά).
Ψάρια (εκτός των απαγορευμένων), οστρακοειδή (μέχρι 60-90 γραμμάρια καθημερινά).
Ελαιόλαδο, βούτυρο, μαργαρίνη, μαγιονέζα, ζάχαρη, γλυκά, παγωτό, ζελέ, μαρμελάδα, αποξηραμένα φρούτα.
Σπαράγγια, σπανάκι, φασόλια, φακές, αρακάς, κουκιά, μανιτάρια, ντομάτα, κουνουπίδι (μέχρι ½ φλιτζάνι καθημερινά).
Πατάτες τηγανητές.
Καφές, κακάο, τσάι, ανθρακούχα αναψυκτικό, σοκολάτα.

Τρόφιμα που καταναλώνονται ελεύθερα

-μειωμένης περιεκτικότητας σε πουρίνες

Ψωμί, δημητριακά, κράκερ, ζυμαρικά, πατάτες, ρύζι, λαχανικά (εκτός αυτών με μέτρια περιεκτικότητα σε πουρίνες, βλ. παραπάνω).
Χορτόσουπες, τουρσί, ελιές, μπαχαρικά, καρυκεύματα, ξίδι, πίκλες, ποπ κορν.
Γαλακτοκομικά (γάλα, γιαούρτι, τυρί) με χαμηλά λιπαρά, αβγό, μέλι.
Φρούτα, χυμοί φρούτων.
Ξηροί καρποί (εκτός από τα αμύγδαλα).