Όποιος βρέθηκε το βράδυ του περασμένου Σαββάτου στο γραφικό λιμάνι της Ναυπάκτου και παρακολούθησε από κοντά την αναπαράσταση της ναυμαχίας, έφυγε σίγουρα εντυπωσιασμένος από το ξεχωριστό θέαμα που είδε. 

Ήταν η 448η επέτειος της ναυμαχίας της Ναυπάκτου που κάθε χρόνο κορυφώνεται με αυτό το μοναδικό δρώμενο που συγκεντρώνει δεκάδες επισκέπτες στην όμορφη πόλη, που όπως ήδη έχει γράψει το patrasevents.gr, ξέρει να αξιοποιεί με τον καλύτερο τρόπο την ιστορία της. 

Αυτό που ίσως δεν ξέρετε είναι ότι πίσω από αυτό το σκηνικό που στήθηκε για την πλοκή της αναπαράστασης, ένα σκηνικό υποβλητικό που ταίριαζε απόλυτα με τη μυστηριακή ατμόσφαιρα του βενετικού Κάστρου της Ναυπάκτου και που παρέσυρε τον κόσμο στην τελετουργία, βρίσκεται ένας καλλιτέχνης που έχει έδρα του την Πάτρα και που έχει προσφέρει πολλά στο καρναβάλι της. 



Ναύπακτος : Εντυπωσιακή αναπαράσταση της ιστορικής ναυμαχίας | 13/10/2019 | ΕΡΤ

Ο λόγος φυσικά για τον μοναδικό Eno Shkodrani, έναν καλλιτέχνη που μας έχει δείξει εδώ και χρόνια το μεγάλο ταλέντο που έχει και που δεν παύει να είναι δημιουργικός, με φαντασία και έμπνευση, παρόλο που η Πάτρα και το Πατρινό Καρναβάλι (καλύτερα οι θεσμοί και οι ταγοί του), τον έχουν κάπως απομονώσει για τους δικούς τους λόγους που ασφαλώς δεν είναι της παρούσης να αναλύσουμε. 

Ο Eno Shkodrani μαζί με τους συνεργάτες του κατάφερε πέρα από το να ταιριάξει το σκηνικό με το θέαμα, να περάσει και ένα διττό μήνυμα που είχε το concept της φετινής αναπαράστασης.

Μια ναυμαχία, μία μάχη, κομβικής σημασίας που σύμφωνα με ερευνητές και ιστορικούς αν είχε ένα διαφορετικό αποτέλεσμα θα μιλούσαμε τώρα για μια διαφορετική πορεία της ευρωπαϊκής ιστορίας (οι Οθωμανοί θα είχαν μπει στην Ευρώπη και μάλλον θα είχαν καταφέρει αυτό που δεν πέτυχαν στην Βιέννη), να έχει ένα αντιπολεμική μήνυμα, μία αντιμιλιταριστική κατεύθυνση που να αναδεικνύει την αξία της ειρήνης. 

Το σημείο που έκρινε το όλο εγχείρημα, κρίνοντας από λόγια του ίδιου του καλλιτέχνη, μιλώντας στο patrasevents.gr, ήταν ένας πίνακας, που έχει γράψει ιστορία και θεωρείται ένα ξεχωριστό σημείο αναφοράς στη νεότερη και σύγχρονη παγκόσμια ιστορία της τέχνης. "Η κεντρική ιδέα για τα σκηνικά της αναπαράστασης της ναυμαχίας της Ναυπάκτου βασίστηκε στην Guernika του Picasso.

Ο πασίγνωστος αυτός πινάκας, με το διαχρονικό, διαπεραστικό, αντιπολεμικό του μήνυμα, με τις απέριττες φόρμες και τη συγκρατημένη χρωματική παλέτα, σχεδόν ασπρόμαυρος, φαίνεται σαν να ζωγραφίστηκε χθες" τονίζει. "Είναι τόσο επίκαιρος, αρκεί να σκεφτούμε τις χρονικές συγκυρίες που ζούμε, με τους βομβαρδισμούς και τις "Γκουέρνικες" που συνεχίζονται ακόμα και σήμερα, δίπλα από εμάς, στη γειτονιά μας". 


Ακόμα και τα διακοσμητικά στοιχεία που "μετατρέπουν" τα σύγχρονα σκάφη σε γαλέρες της εποχής, φέτος ήταν επηρεασμένες από το ζωγραφικό στυλ του Picasso και ειδικότερα από τον εν λόγω πίνακα. 

Το μήνυμα προς τον θεατή ήταν συμβολικό, αλλά σαφέστατο και αφορούσε το δράμα των προσφύγων από τους συνεχόμενους πολέμους, μια κατάσταση που ζει από κοντά τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα. 

Άλλωστε, η αναπαράσταση της ναυμαχίας της Ναυπάκτου δεν είχε και δεν θα έχει ποτέ έναν μιλιταριστικό χαρακτήρα, δεν είναι ο σκοπός της η εξύψωση του πολέμου. "Μπορεί να γιορτάζουμε την επέτειο μιας νίκης, άλλα δεν ξεχνάμε την φρίκη του πόλεμου και τις καταστροφικές του συνέπειες"  τονίζει ο καλλιτέχνης.

"Όταν στο τέλος της αναπαράστασης γίνεται το προσκλητήριο των νεκρών και φωτίζονται οι μισοπνιγμένες φιγούρες από την Γκουέρνικα στη θάλασσα, ο συμβολισμός είναι ξεκάθαρος και ο θεατής αυτόματα, φέρει στο νου τις εικόνες από την επικαιρότητα, με τα θύματα του σύγχρονου πολέμου". 

Αξίζει να αναφέρουμε ότι η ομάδα που εργάστηκε για την αναπαράσταση ήταν αρκετά μεγάλη, πέρα από τον Eno Shkodrani. O Δημήτης Σιούντας ήταν ο σκηνοθέτης, η παραγωγή ήταν από το Θέατρο Χωρίς Αυλαία, η μουσική επιμέλεια της Μάνια Ασημακοπούλου, ενώ έπαιξαν ηθοποιοί και ακροβάτες από την ομάδα των X-Saltibagos και αρκετοί ακόμα.