Το όνομά του έχει ταυτιστεί με το "Λόγω Τιμής", μία από τις καλύτερες σειρές που έχουν γυριστεί στην τηλεόραση, μια δουλειά που έχει γράψει τη δική της ιστορία στα τηλεοπτικά δρώμενα. Ο Λάμπης Ζαρουτιάδης ο σκηνοθέτης αυτής της σειράς έκανε τότε τα πρώτα του βήματα στο χώρο της τηλεόρασης. 

Ακολούθησαν και άλλες δουλειές εξίσου αξιόλογες. "Η ζωή που δεν έζησα" το 1998, το "Φεύγα" το 2002, το "Λένη" το 2003, όμως σίγουρα το "Λόγω Τιμής" , η ιστορία της Μιρέλας Παπαοικονόμου, με τη νεανική παρέα από την Πάτρα που ετοιμαζόταν να απλώσει τα φτερά της και να ανοιχθεί στον ορίζοντα της ζωής, έχει μείνει χαραγμένη ανεξίτηλα στη συνείδηση του κοινού. 

Και όχι μόνο αυτού, αλλά και των συντελεστών της. Απόδειξη ότι τόσα χρόνια μετά η σειρά αυτή μπαίνει και πάλι στη μικρή μας οθόνη, με νέο κύκλο επεισοδίων και τους πρωταγωνιστές της, αλλά και τους συντελεστές της να έχουν μεγαλώσει.

Είκοσι χρόνια μετά. Ο Λάμπης Ζαρουτιάδης, ο νεαρός σκηνοθέτης από την Πάτρα που επέμενε να γυριστεί αυτή η σειρά τότε στην αχαϊκή πρωτεύουσα, μεγάλωσε και αυτός. Ωρίμασε, όμως, τη φλόγα που τον διέκρινε τότε πάνω στη δουλειά του, την έχει προφανώς ακόμα μέσα του.

Τον πετύχαμε (ύστερα από μεσολάβηση της φίλης του, της Πατρινής ηθοποιού Έλενας Σαρακίνη) μετά από αρκετές προσπάθειες και ημέρες, αφού όλο αυτό το διάστημα ήταν στο στούντιο, κάνοντας το μοντάζ του νέου κύκλου των επεισοδίων της σειράς, αφού τα γυρίσματα έχουν ολοκληρωθεί. 

Το πρώτο επεισόδιο του νέου "Λόγω Τιμής" μόλις είχε προβληθεί. Η συζήτηση μαζί του έστω και από το τηλέφωνο ξέραμε εξ' αρχής ότι θα ήταν απολαυστική και ενδιαφέρουσα. Μην το ξεχνάμε άλλωστε. Είναι ο σκηνοθέτης μιας σειράς που έκανε εικόνα στην τηλεόραση τις λέξεις και τα νεανικά όνειρα, τις αγωνίες, τους φόβους και τις ανησυχίες μιας γενιάς ή και περισσότερων. 

Όνειρα που όλα ξεκινούσαν από την Πάτρα. Την πόλη μας. 


P.E: Τι θυμάστε από εκείνα τα χρόνια των γυρισμάτων του "Λόγω Τιμής" στην Πάτρα; Τι είναι αυτό που σας έχει μείνει;

Θυμάμαι την βοήθεια από όλους τους ανθρώπους στην Πάτρα, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, αλλά και την αποδοχή της δουλειάς που έγινε όταν η σειρά είχε ξεκινήσει ήδη να προβάλλεται στην τηλεόραση. Όλη η πόλη μας αγκάλιασε και αυτό σίγουρα είναι κάτι που έχει μείνει σε μένα, αλλά και σε όλους τους συντελεστές της σειράς.

P.E: Τα πλάνα και οι λήψεις από τη Πάτρα παραπέμπουν σε κάποιον που γνώριζε και είχε ζήσει την πόλη...

Μα προφανώς έτσι είναι. Η Πάτρα είναι η πόλη που γεννήθηκα και μεγάλωσα. Ήταν μια πόλη που γνώριζα και που είχα ζήσει και είχα περπατήσει, κάθε γωνιά της, κάθε στέκι της. Άλλωστε, επειδή ήταν και η πρώτη τηλεοπτική δουλειά που έκανα τότε, ένας από τους όρους που είχα βάλει για να σκηνοθετήσω τη σειρά ήταν να γίνουν τα γυρίσματα στην Πάτρα. Η σειρά κανονικά με βάση το αρχικό πλάνο ήταν να γυριστεί στο Βόλο.

P.E: Πόσο σημαντικό θεωρείται ότι ήταν αυτό το ότι γνωρίζατε αυτή την πόλη στην επιτυχία της σειράς; 

Τον βασικό ρόλο στην επιτυχία έπαιξε η ιστορία, οι χαρακτήρες που διαπραγματεύτηκε, το χρώμα που έβγαζε αυτή η παρέα. Η Πάτρα ήρθε για να δέσει με το όλο κλίμα. Η ιστορία ανέδειξε την Πάτρα, γιατί είναι μία όμορφη πόλη.

Δεν έχει σημασία που θα μπορούσε ασφαλώς να είναι ομορφότερη, αν την προσέχαμε κάπως περισσότερο. Η Πάτρα φάνηκε μέσα από την ιστορία, δείχνοντας με ένα διαφορετικό τρόπο τα σημεία της και η ιστορία αυτή ταίριαξε εντέλει στην πόλη. Όλα παίζουν το ρόλο τους σε μία επιτυχία.

P.E: Διαβάζοντας το σενάριο της Μιρέλλας Παπαοικονόμου, τι ήταν αυτό που σας οδήγησε στο να αποφασίσετε να γίνουν τα γυρίσματα στην Πάτρα.

Κοίτα να δεις η Πάτρα ήταν ένας τόπος που όπως σου είπα και πριν μου ήταν πάρα πολύ οικείος. Διαβάζοντας το σενάριο για την παρέα που έγραφε η Μιρέλλα είχε πολλά κοινά με τη δική μου την παρέα στην Πάτρα, με τους φίλους που μεγάλωσαν και αυτό ήταν ένα από τα σημαντικά στοιχεία στο να απαιτήσω η σειρά αυτή να γυριστεί στην Πάτρα.


P.E: Πώς θέλατε να παρουσιάσετε την Πάτρα; Είχατε κάποια κατεύθυνση στο νου σας, κάποιο σχέδιο ή απλά ρεαλιστική και αυθόρμητα, έτσι όπως ήταν;

Αυτό που ήθελα ήταν και αυτό που έκανα. Να δείξω μέσα από την κάμερα τις ομορφότερες γωνίες αυτής της πόλης και τα πλάνα και οι λήψεις που έγιναν στην Πάτρα εκεί αποσκοπούσαν, σε συνδυασμό πάντα με το σενάριο και την πλοκή.

Μέσα από τη σειρά ίσως ήταν η πρώτη φορά που αναδείχτηκαν οι κινηματογραφικές δυνατότητες της Πάτρας.

P.E: Ποια νομίζετε ότι είναι τα στοιχεία που συνθέτουν τις δυνατότητες αυτές;

Το οπτικό πεδίο και ο ορίζοντας που ανοίγεται προς τη θάλασσα και η γενικότερη ρυμοτομία της την καθιστούν μία πόλη με μεγάλες δυνατότητες κινηματογραφικές. Θυμάμαι εκείνη την εποχή είχε κάνει ένα πρωτοσέλιδο η Πελοπόννησος και αναφερόταν στο πόσο όμορφη είναι η πόλη που ζούμε, έτσι όπως αναδεικνύονταν οι ομορφιές της μέσα από την σειρά. Και αναρωτιόταν στο δημοσίευμα γιατί εμείς οι Πατρινοί δεν βλέπουμε αυτές τις ομορφιές και τις προσπερνάμε.

Ζούμε σε μία όμορφη πόλη με υπέροχες γωνίες μόνο που μας απορροφά η καθημερινότητά μας και δεν τις προσέχουμε τις ομορφιές της. Η σειρά αυτή βοήθησε στο να καταλάβουμε την ομορφιά της και να ανοίξουμε τα μάτια μας, αναδεικνύοντας τις. Η Πάτρα έχει πολλά στοιχεία που της δίνουν κινηματογραφικές προοπτικές. Οι σκάλες της, τα νεοκλασικά της, το οπτικό πεδίο προς τη θάλασσα, οι κάθετοι και οι οριζόντιοι δρόμοι της, είναι πολλά αυτά τα στοιχεία.


P.Ε: Το "Λόγω Τιμής" για τους περισσότερους από εμάς είναι συνδυασμένο με το άρωμα και το χρώμα της νιότης. Για εσάς τι είναι μέσα στο μυαλό και την ψυχή σας;

Για μένα το Λόγω Τιμής είναι ταυτισμένο μέσα στην ψυχή μου με την έννοια της φιλίας. Τη βαθιά έννοια της φιλίας. Το μήνυμα της σειράς είναι ότι οι φιλίες που είναι κτισμένες πάνω σε σωστές βάσεις δεν χάνονται ποτέ, σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας, όπου και αν πάμε, ότι και αν κάνουμε.

Και αυτή την έννοια της φιλίας διαπραγματεύεται η σειρά και το κάνει με έναν ιδιαίτερο τρόπο που την αναδεικνύει και για αυτό αγαπήθηκε και αγαπιέται από το κοινό.

P.E: Τι ήταν αυτό που θεωρείται ότι έκανε την σειρά αυτή διαχρονική και μια από τις πιο κλασικές στην τηλεοπτική ιστορία;

Αυτό δεν μπορώ να το ξέρω. Μπορώ μόνο να το υποθέσω και θεωρώ ότι αυτό που έκανε τη σειρά αυτή διαχρονική ήταν η αλήθεια που έβγαζε προς τα έξω μέσα από το σενάριό της, τους χαρακτήρες που είχε, αλλά και γενικότερα η αλήθεια των ανθρώπων που την συντελούσαν, οι οποίοι την είχαν πρώτα από όλους αγαπήσει. Αυτό το θεωρώ βασικό για να μείνει μια δουλειά διαχρονική και να μην αλλοιωθεί στο πέρασμα του χρόνου.


P.E: Υπάρχει μία απορία και ένα παράπονο αν θέλετε από όλους τους Πατρινούς. Γιατί τα γυρίσματα του νέου κύκλου δεν έγιναν καθόλου στην Πάτρα;

Η Πάτρα ήταν και είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της σειράς. Η Πάτρα παραμένει και έναν αναπόσπαστο κομμάτι της δικής μου ζωής. Στην Πάτρα ζει η πατρική μου οικογένεια, εκεί είναι το σπίτι μου και εκεί μένουν αρκετοί από τους φίλους μου. Αυτό είναι κάτι που δεν αλλάζει.

Ωστόσο, σε ότι έχει να κάνει με τα γυρίσματα έχω να πω ότι το σενάριο του νέου κύκλου και οι διαδρομές των πρωταγωνιστών που έχουν φύγει πλέον από την βάση τους, δεν έβγαιναν στην Πάτρα.

Η Πάτρα δεν μπορούσε να συμπεριληφθεί στα γυρίσματα του νέου κύκλου με βάση τα όσα όριζε το σενάριο. Όμως αυτό είναι κάτι που αλλάζει, δεν είναι δεδομένο. Μπορεί για παράδειγμα να γίνει ένας τρίτος κύκλος που να περιλαμβάνει γυρίσματα στην Πάτρα. Δεν λέω ότι θα γίνει τρίτος κύκλος, λέω ότι μπορεί. Τίποτα δεν αποκλείεται, είναι μέσα στο μυαλό μας.

P.E: Στα ίδια μέρη θα ξαναβρεθούμε λέει το τραγούδι. Μεγαλώσατε και εσείς με τους πρωταγωνιστές, πώς σας βρήκε ο νέος κύκλος των επεισοδίων;

Και ποιος δεν μεγαλώνει (γέλια). Όλοι έχουμε μεγαλώσει. Τον νέο κύκλο των επεισοδίων μπορώ να πω ότι τον επιδίωξα. Θέλω να πιστεύω ότι ο τρόπος που τελείωσε ο πρώτος, εκεί με την παρέλαση του Πατρινού Καρναβαλιού άφηνε πολλά περιθώρια στο θεατή για ένα νέο ξεκίνημα κάποια στιγμή. Το ξεκίνημα αυτό ήρθε, έστω και μετά από τόσα χρόνια.

Αυτό που φαινόταν δύσκολο από την αρχή, όσο περνούσε ο καιρός ωρίμαζε σαν ιδέα. Και που τα τελευταία 1,5 με 2 χρόνια έγινε πραγματικότητα με έναν εντελώς πρωτοποριακό τρόπο που δεν έχει ξαναγίνει στα τηλεοπτικά δεδομένα.

P.E: Ποια η διαφορά του τρόπου που ακολουθήσατε για να γίνει πραγματικότητα αυτή η σειρά και γιατί το εγχείρημα ήταν τόσο δύσκολο;

Το μοντέλο αυτό είναι διαφορετικό από εκείνο που γνωρίζαμε παλιά. Πρόκειται για μία δουλειά που ανήκει στους δημιουργούς της, δεν ανήκει σε κάποιο κανάλι, το κανάλι τη φιλοξενεί για ένα χρόνο.

Το εγχείρημα φάνταζε από την αρχή ακατόρθωτο ακόμα και στους συντελεστές της, έστω και αν δέχτηκαν να συμμετάσχουν. Ουσιαστικά στην αρχή κανείς δεν το πίστευε ότι θα γίνει. Να όμως που με επιμονή και πίστη έγινε.

Και έγινε χάρη στην αρωγή και στη βοήθεια των χορηγών, των επιχειρήσεων εκείνων που μπορούσαν να βοηθήσουν στο να κάνουμε τη δουλειά μας, Βλέπετε τώρα πια στην Ελλάδα είναι δύσκολο πια να γίνονται τέτοιου είδους παραγωγές. Πιστεύω ότι αυτό το μοντέλο που ακολουθήσαμε είναι και το αύριο στον τηλεοπτικό χώρο για να γυρίζονται σειρές.


P.E: Η τηλεόραση στο μεσοδιάστημα όλων αυτών των χρόνων μεγάλωσε καθόλου ή μήπως γέρασε υπερβολικά;

Νομίζω ότι αυτό είναι κάτι που δεν χρειάζεται την δική μου απάντηση για να το δείτε. Αρκεί να ανοίξει κανείς τη μικρή του οθόνη. Η τηλεόραση δεν έμεινε απλά πίσω, αλλά σε όλο αυτό το διάστημα που μεσολάβησε ανάμεσα στους δύο κύκλους της σειράς έγινε χειρότερη από ότι ήταν. Δεν έμεινε πίσω, πήγε προς τα πίσω.

Και αυτό δεν το λέω επειδή κάποιοι από εμάς που ξεκίνησαν την καριέρα τους μέσα από τις σειρές της τηλεόρασης δεν συμμετείχαν σε όσα έγιναν στην τηλεόραση τα τελευταία χρόνια. Η τηλεόραση έχει μείνει σταθερά πίσω και θεωρώ ότι θα αργήσει να βρει τον δρόμο της και να φτάσει στο επίπεδο που ήταν παλιότερα. Γιατί παλιότερα, για μία δεκαετία περίπου γίνονταν αξιόλογες και αρκετά καλές δουλειές.

Η τηλεόραση όλο αυτό το διάστημα γέρασε υπερβολικά. Και δεν το λέω μόνο από την άποψη της κρίσης που είχε η χώρα και αναγκαστικά πέρασε και η τηλεόραση. Για μένα αυτό είναι άλλο πράγμα. Το λέω γιατί εκεί ήθελαν να την οδηγήσουν μέσα από τις αποφάσεις τους και τις επιλογές τους αυτοί που την ελέγχουν και τη διοικούν. 

Μόνο τώρα βλέπουμε κάτι να γίνεται, με ορισμένες δουλειές που έχουν τις προϋποθέσεις για να αλλάξουν το τηλεοπτικό τοπίο. Αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει από την μία μέρα στην άλλη.

Χρειάζεται υπομονή και επιμονή, αλλά και συμπαράσταση από όλους. Από εμάς τους δημιουργούς, από τους ηθοποιούς, από τους συντελεστές, από τα κανάλια και από το κοινό. Μακάρι τη νέα χρονιά να υπάρξουν ακόμα περισσότερες τέτοιες δουλειές. Όμως για να αλλάξει το τοπίο αυτό θα φανεί μακροπρόθεσμα και θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες.

P.E: Κάτι για τα νέα επεισόδια που θα προβληθούν. Ο κόσμος αδημονεί. Τι μπορεί να περιμένουν οι τηλεθεατές από την ώριμη αυτή παρέα πλέον;

Αυτό που θα πρέπει να περιμένουν είναι η ανάδειξη του θέματος που διαπραγματεύεται το σενάριο. Τη φιλία. Ένα θέμα που το αναδεικνύει με ένα αυθεντικό και ειλικρινή τρόπο. Την αλήθεια μας βγάζουμε μέσα από τη δουλειά αυτή, δεν πάμε να αποδείξουμε κάτι. Και αυτό νομίζω ότι είναι το κλειδί για να είναι κάτι αληθινό και αυθεντικό.