Ο Άκης Χατζημικές είναι ένας από τους πιο γνωστούς μουσικούς της Πάτρας, έχοντας συνεργασίες με πολλά νυχτερινά μαγαζιά της πόλης, με τραγουδιστές και μπάντες (αρκετά εξ αυτών μεγάλα ονόματα του πενταγράμμου) και γενικότερα έχοντας κάνει αρκετά σημαντικά πράγματα πάνω στο είδος. 

Θεωρείται ένας τους καλύτερους μουσικούς της Πάτρας πάνω στον τομέα των κρουστών και σίγουρα τον έχουμε δει και τον έχουμε απολαύσει να παίζει κάποια από αυτά ή και πολλά από αυτά, σε γνωστές μουσικές σκηνές της πόλης. 

Τα καλοκαίρια, το όνομά του υπάρχει πάντα τα τελευταία χρόνια στη λίστα των μουσικών που συνεργάζεται το "Θερινό Χάραμα", ενώ τους χειμερινούς μήνες σίγουρα κάπου θα τον έχουμε δει να παίζει τουμπελέκι, τύμπανα και άλλα. 

Ο Πατρινός μουσικός παίζει, άλλωστε, αρκετά μουσικά όργανα που προέρχονται από τη συγκεκριμένη μουσική οικογένεια, τόσο μέσα από την παραδοσιακή μουσική, όσο και από διαφόρων άλλων ειδών μουσικές που παραπέμπουν σε αντίστοιχους πολιτισμούς και κουλτούρες. 

Ο ίδιος εκτός από το να παίζει κρουστά σε μουσικές σκηνές, σε συναυλίες, σε στούντιο και σε live εμφανίσεις διδάσκει κιόλας ως καθηγητής. Συγκεκριμένα πριν από τρία χρόνια ήταν  στο Μουσικό Σχολείο του Αγρινίου, ενώ τώρα δίνει μαθήματα στο Μοντέρνο Ωδείο. Από την πράξη, δηλαδή, στη θεωρία και από τη θεωρία ξανά στην πράξη. 



Akis Xatzimikes - Percussion Icons

P.E.: Τι είναι αυτό που σε έκανε να ασχοληθείς με τα κρουστά;

Α.Χ.: "Από πολύ μικρός θυμάμαι τον εαυτό μου να είναι πολύ κοντά στη μουσική. Είχα πάντα τις "κεραίες" μου ανοιχτές σε κάθε είδους μελωδία και ρυθμό που με άγγιζε, ασυνείδητα στην αρχή. Η μουσική που με συγκινούσε όμως περισσότερο και κρατούσε ξεχωριστή θέση μέσα μου ήταν η ελληνική λαϊκή και παραδοσιακή. 

Μεγαλώνοντας λοιπόν ήρθα σε επαφή με αρκετά μουσικά όργανα που είχαν μεγάλο ενδιαφέρον για εμένα, χωρίς όμως να μπορέσουν να μου "δώσουν" αυτό που πραγματικά αναζητούσα. Έτσι λοιπόν σχεδόν τυχαία, κράτησα στα χέρια μου το πρώτο τουμπελέκι σε ένα κατάστημα μουσικών οργάνων και άρχισα να παίζω μη έχοντας καμία προηγούμενη επαφή με κάποιο κρουστό μουσικό όργανο. Εκεί λοιπόν μαγεύτηκα και αποφάσισα ασχοληθώ και εκτενέστερα"!

P.E.: Πόσα όργανα κρουστών ξέρεις να παίζεις και ποιο από αυτά θα έλεγες ότι είναι το αγαπημένο σου;

Α.Χ.: "Τα κρουστά που έχω μελετήσει και συνεχίζω να μελετώ είναι από την Ελλάδα και την ανατολική Μεσόγειο (νταούλι, τουμπελέκι, ηπειρώτικο ντέφι, ρεκ, νταρμπούκα, μπεντίρ κ.α). Επίσης latin κρουστά (congas, bongos, timbale κ.α). Και τέλος "καχόν", ένα πολύ ενδιαφέρον ξύλινο κρουστό μουσικό όργανο αφρο-περουβιανής προέλευσης που τα τελευταία χρόνια είναι άκρως διαδεδομένο και στην Ελλάδα. Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο χαρακτηρίζοντας το ως αγαπημένο. Το κάθε ένα μου δίνει ξεχωριστή συγκίνηση". 


P.E.: Κάθε μουσικό όργανο έχει το δικό του χαρακτήρα. Ισχύει αυτό και στα κρουστά και αν ναι σε ποιες βασικές κατηγορίες θα τα ταυτολογούσες; 

Α.Χ.: "Και βέβαια ισχύει! Πόσο μάλλον σε μια Ελλάδα στην οποία κάθε 100 χιλιόμετρα διακρίνουμε και διαφορετικό κρουστό μουσικό όργανο. Είναι μεγάλη η γκάμα και πάρα πολλά τα όργανα όσο και αν μας φαίνεται περίεργο. 

Η ανάγκη του ανθρώπου από πολύ παλιά, να εκφραστεί μέσα από την μουσική, αυτομάτως τον έκανε να δημιουργεί διαφορετικό μουσικό όργανο, ανάλογα φυσικά και με τα βιώματά του. Οι δύο μεγάλες κατηγορίες που διαχωρίζουμε τα κρουστά μουσικά όργανα είναι τα ιδιόφωνα και τα μεμβρανόφωνα". 

P.E.: Ο ήχος από τα τύμπανα, από τα ντραμς, από αυτόν τον τύπο μουσικής θα έλεγες ότι είναι πιο κοντά στην καθημερινότητα του ανθρώπου σε σύγκριση με τα υπόλοιπα; Συμφωνείς με αυτό;

Α.Χ.: "Τα τύμπανα φυσικά και είναι οικία σαν ήχος αλλά όχι μόνο αυτά πλέον. Από τη δισκογραφία - ελληνική και ξένη - τα ντραμς χρησιμοποιούνται κατά κόρον και δικαίως. Τα τελευταία χρόνια ο κόσμος έχει μάθει να ξεχωρίζει και να διαχωρίζει τους ήχους. Το κάθε όργανο έχει το δικό του ηχόχρωμα και το δικό του ύφος. Όλα έχουν τη δική τους θέση στη μουσική". 


P.E.: Πέρα από τις όποιες τις τεχνικές διαφορές, ποια είναι η βασική διαφορά θα έλεγες μεταξύ των παραδοσιακών κρουστών και τις κρουστών που ακούμε στις πιο μοντέρνες (ξένες) μουσικές;

Α.Χ.: "Το καλό είναι ότι πλέον ακόμα και οι ξένες παραγωγές δανείζονται πολλά από την παράδοση και με χαρά διαπιστώνουμε ότι χρησιμοποιούνται και ήχοι από παραδοσιακά μουσικά όργανα, όχι μόνο δικά μας, αλλά και από άλλες περιοχές. Αυτό σημαίνει πολλά. 

Γενικά πάντως σε καμία περίπτωση δεν θα έμπαινα στη διαδικασία να συγκρίνω τον "ζεστό" ήχο ενός φυσικού οργάνου με κάποιον αντίστοιχο της ηλεκτρονικής μουσικής. Αν και το κάθε τι παίζει το ρόλο του αρκεί να τηρούνται οι σωστές αναλογίες".

P.E: Τι θα συμβούλευες ένα νέο παιδί που θα ήθελε να ασχοληθεί επαγγελματικά με τα κρουστά και γενικότερα με τη μουσική;

Α.Χ.: "Σίγουρα θα παρότρυνα οποιονδήποτε νέο να ασχοληθεί με τη μουσική για πολλούς και διάφορους λόγους. Πέρα από την διαύγεια του μυαλού που αποκτά όποιος μελετά μουσική είναι και η ψυχική ικανοποίηση και τόσα μα τόσα άλλα που ανακαλύπτεις στην πορεία.

Τώρα κάποιος που έχει αποφασίσει να ασχοληθεί συγκεκριμένα με τα κρουστά σημαίνει ότι έχει κάνει τις προσωπικές του εσωτερικές αναζητήσεις και έχει κατασταλάξει εκεί. Τα εφόδια που χρειάζεσαι είναι η αγάπη για αυτό που κάνεις και πολλή δουλειά επάνω σε αυτό.

Όσον αφορά το επαγγελματικό κομμάτι, είναι θέμα προσωπικού χειρισμού για την εξέλιξη στο χώρο της μουσικής. Έχει να σου δώσει πράγματα αν έχεις κι εσύ με τη σειρά σου να δώσεις". 


P.E.: Τι προσφέρει στην αγωγή και στην εκπαίδευση ενός παιδιού η εκμάθηση κρουστών οργάνων;

Α.Χ.: "Τα οφέλη της εκμάθησης κάποιου οργάνου είναι πάρα πολλά σε ένα παιδί. Διεγείρει τον εγκέφαλο, βελτιώνει τη μνήμη, αναπτύσσει την κοινωνικότητα, δημιουργεί αυτοπεποίθηση, υπομονή, πειθαρχεία και ενισχύει τη δημιουργικότητα. 

Ξεκινώντας από τη μελέτη της τεχνικής κάποιου κρουστού μουσικού οργάνου. Οι ασκήσεις που επικεντρώνονται στην τεχνική και στην εκγύμναση των χεριών και των δαχτύλων, ανάλογα το όργανο, βοηθούν ένα παιδί να ξεχωρίζει να ελέγχει και να ανεξαρτητοποιεί από νωρίς τα άκρα του. Έτσι λοιπόν ένα παιδί μαθαίνει από νωρίς να πειθαρχεί και να ελέγχει τις κινήσεις του παράγοντας ήχους και όχι θόρυβο".

P.E.: Που σε βλέπουμε φέτος το χειμώνα και πες μας δύο λόγια για τις δουλειές που "έτρεξες" το καλοκαίρι;

Α.Χ.: "Φέτος το χειμώνα έχουμε ετοιμάσει εμφανίσεις σε διάφορους μουσικούς χώρους με την μπάντα μου. Επίσης θα είμαι στη "Ζαΐρα", ένα ιστορικό μαγαζί της Πάτρας. Το καλοκαίρι για ακόμη μια χρονιά είχα την τύχη να βρίσκομαι στο "Θερινό Χάραμα", ένα από τα ομορφότερα μαγαζιά της Ελλάδας και να συνεργάζομαι με μια ομάδα σπουδαίων μουσικών". 


P.E.: Ποια είναι τα σχέδια που έχεις για τη συνέχεια και αν υπάρχουν συγκεκριμένα projects που θες να ολοκληρώσεις;

Α.Χ.: "Από φέτος έχω ετοιμάσει ένα project που λέγεται percussion icons. Είναι κάποια clips που θα ανεβαίνουν στο διαδίκτυο τα οποία θα συνδυάζουν τον ήχο των κρουστών μαζί με πανέμορφες εικόνες και πλάνα από μέρη της Ελλάδας. Το πρώτο clip υπάρχει ήδη στο youtube με εικόνες από πανέμορφα τοπία της Πάτρας". 

P.E.: Τι έχεις κερδίσει μέσα από την πορεία σου στη μουσική όλα αυτά τα χρόνια, τις εμπειρίες και τους ανθρώπους που γνώρισες;

Α.Χ.: "Στην μέχρι τώρα πορεία μου στη μουσική θεωρώ τον εαυτό μου πολύ κερδισμένο. Είχα τη χαρά και την τιμή να συνοδεύσω σπουδαίους Έλληνες καλλιτέχνες, να συνεργαστώ με καταξιωμένους μουσικούς και μαέστρους. Είμαι γεμάτος από εμπειρίες και όμορφες στιγμές. Η μελέτη, όμως, δεν σταματά ποτέ όπως και τα όνειρα για δημιουργία".



Τα παιδιά της γειτονιάς σου - Γιούλη Ασημακοπούλου (official video)