Από τα αυτονόητα -να απομακρυνθούν τα καλώδια που κρέμονται γύρω από την Ακρόπολη και να ορισθεί project manager για την Πινακοθήκη- ως την αλλαγή του ποινικού κώδικα του ΣΥΡΙΖΑ για τις ποινές χάδια στους αρχαιοκάπηλους και την οριστική και εκ βάθρων μεταμόρφωση του Κέντρου Κινηματογράφου, η Λίνα Μενδώνη παρουσίασε τα πεπραγμένα των τελευταίων δυο μηνών.

Έχουν περάσει λιγότερες από 60 μέρες από την ανάληψη της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού -το δε ΦΕΚ του γενικού γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη βγήκε στις αρχές Αυγούστου- και η Λίνα Μενδώνη έδωσε μαζί με τους γενικούς γραμματείς συνέντευξη Τύπου για όσα έχουν γίνει ως σήμερα. Και το ενδιαφέρον -για μια ακόμα φορά στην περίπτωση του υπουργείου Πολιτισμού- ήταν πως τα μεγάλα έργα που δρομολογούνται σκοντάφτουν διαρκώς σε παραλείψεις, κενά, έλλειψη συντονισμού. Αυτά αποκαλύφθηκαν στη συνέντευξη Τύπου, αφού κάθε είδηση που έβγαινε περνούσε πρώτα από την αποκάλυψη μιας δυσκολίας, αμέλειας ή μιας... στραβής, όπως αναφέρει το iefimerida.

Ποινές χάδια για τους αρχαιοκάπηλους

Αν και η κυβέρνηση μελετά συνολικά την αλλαγή του πολυσυζητημένου Ποινικού Κώδικα που εισήγαγε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ειδικά για την περίπτωση του υπουργείου Πολιτισμού έγινε μια εξαίρεση με κεντρική πολιτική απόφαση. Ετσι, οι ποινές για τους αρχαιοκάπηλους που είχαν γίνει ελαφριές με τον νέο Ποινικό Κώδικα, ήδη άλλαξαν και επανήρθαν σε όσα προέβλεπε ο νόμος 3023 του 2002, δηλαδή ο Αρχαιολογικός Νόμος. Είναι ένα ζήτημα σημαία αυτό για το υπουργείο Πολιτισμού και για τη χώρα, αφού διαχρονικά η πολιτική ήταν αυστηρή απέναντι στους αρχαιοκάπηλους που έχουν διαχρονικά στερήσει σημαντικές αρχαιότητες από την χώρα.

«Γκάζι» στην Πινακοθήκη, χάθηκαν 11 μήνες

Το εργοτάξιο της Εθνικής Πινακοθήκης στην Βασιλίσσης Σοφίας αποτελεί μια ανοιχτή πληγή για τον πολιτισμό μας και για την πόλη. Οπως ανακοίνωσε η υπουργός, μια από τις βασικές αιτίες των καθυστερήσεων στα έργα οφείλεται στην έλλειψη συντονιστή. Τόσο απλά: δεν υπήρχε ένα πρόσωπο που να συντονίζει τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού, την Πινακοθήκη και το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος που έχει κάνει δωρεά 13 εκατομμυρίων ευρώ για τη δημιουργία της Νέας Πτέρυγας της Πινακοθήκης.

Ορίστηκε ήδη από τη Δευτέρα project manager ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟΑ Γιώργος Διδασκάλου. Εχει ήδη χαθεί πολύτιμος χρόνος, με το χρονοδιάγραμμα που έβαλε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για να γίνουν τα εγκαίνια στις 25 Μαρτίου του 2021 να στενεύουν ακόμα περισσότερο τα περιθώρια. Ενώ έπρεπε από τον Νοέμβριο του 2018 να έχει γίνει η προκήρυξη για την εφαρμογή της μουσειολογικής μελέτης της Πινακοθήκης, τελικά θα γίνει στις 9 Οκτωβρίου του 2019.

Μια άλλη απόφαση που ελήφθη είναι να εφαρμόζεται σταδιακά το οικοδομικό πρόγραμμα: με το που θα ολοκληρώνεται ένα τμήμα του, να παραδίδεται στην Πινακοθήκη για να μπουν μέσα οι υπηρεσίες της για το στήσιμο των εκθέσεων. Σημειώνουμε ότι από το σημείο αυτό και μετά αρχίζει και η ενεργή εμπλοκή στη διαδικασία του Νικόλα Γιατρομανωλάκη. Επίσης δρομολογήθηκαν ενέργειες που δεν είχαν προβλεφθεί ως τώρα, όπως το να υποστηριχθεί η Πινακοθήκη στο τιτάνιο έργο της μεταφοράς της συλλογής στις νέες εγκαταστάσεις.

Όχι άλλα ιατρικά ανακοινωθέντα για το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου

Καθώς το Κέντρο παραμένει χωρίς ΔΣ και με το ζήτημα του διευθυντή μόλις να διευθετήθηκε -προσωρινά- μετά τη δικαίωση της πρώην γενικής διευθύντριας κυρίας Βενάκη που με απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας επιστρέφει στη θέση της (είχε εκδιωχθεί από την Λυδία Κονιόρδου) έγινε σαφές ότι τα προβλήματα είναι πολύ βαθιά και ουσιαστικά από τον διορισμό προσώπων.

Εξαιρετικά οξύς ο γενικός γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού μίλησε για την ανάγκη να υπάρχει εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας, σαφέστατες αρμοδιότητες, ακριβές πλαίσιο εργασίας και βεβαίως στρατηγική και όραμα. «Δεν αρκεί από μόνο του να βάλεις ένα ΔΣ. Ο χώρος του κινηματογράφου είναι κατακερματισμένος, υπάρχουν πάθη, διαφορετικές σχολές σκέψης. Το ΕΚΚ έχει πληγές που έχουν κακοφορμίσει και οι δημοσιογράφοι το ξέρετε αφού κάθε τόσο γράφετε ιατρικά ανακοινωθέντα για αυτό» είπε χαρακτηριστικά ο κύριος Γιατρομανωλάκης.

Τα χρονοδιαγράμματα για το Τατόι

Όπως αποκάλυψε το iefimerida.gr ήδη έχουν αρχίσει οι διαδικασίες αλλά και τα έργα στο Τατόι για την ανάπτυξή του, την προστασία και την ανάδειξή του. «Προτεραιότητα είναι να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο, τα προεδρικά διατάγματα που ορίζουν τις χρήσεις των κτιρίων και να αντιμετωπισθεί ως μια ιστορική ενότητα, ως πολιτιστική οντότητα». Θα επιστρέψει στην βασική του χρήση τόσο ως τόπος εξοχής όσο και ως αγρόκτημα.

Αυτό που μοιάζει εξωφρενικό είναι ότι δεν έχουν ως σήμερα ανοίξει οι Σταύλοι που είναι γεμάτοι με κινητά αντικείμενα τα οποία δεν γνωρίζουμε. Δεν έχουν καταγραφεί ποτέ. Θα τοποθετηθούν έξω από αυτό toll για να αρχίζουν σταδιακά να ανοίγουν τα κιβώτια (υπάρχουν πληροφορίες ότι βρίσκεται ακόμα και μια άμαξα μέσα στον χώρο) και υπάρχει η σκέψη να δημιουργηθεί επί τόπου εργαστήριο συντήρησης των αντικειμένων αυτών. Μόλις βγήκε, όπως γράφαμε, η προκύρηξη για την στατική και Η/Μ μελέτη που θα πλαισιώσει την αρχιτεκτονική για το θερινό ανάκτορο. Αυτή θα έχει ολοκληρωθεί σε 11 μήνες και ως τότε το υπουργείο θα έχει κινήσει τις διαδικασίες για την ανεύρεση πόρων για την υλοποίησή της, όπως δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού.

Τον Νοέμβριο θα ανατεθεί ο σχεδιασμός της κηποτεχνικής μελέτης από το υπουργείο. Εργοτάξια θα στηθούν από τον Απρίλιο σε επτά κτίρια για τα οποία υπάρχουν έτοιμες και εγκεκριμένες μελέτες, οι τρεις εκ των οποίων έγιναν με χρηματοδότηση του Συλλόγου Φίλων Τατοΐου. Μάλιστα, ο Σύλλογος είναι έτοιμος να καταθέσει άμεσα τη μελέτη της Οικίας Στουρμ, ενώ την επόμενη εβδομάδα περνάει από το ΚΣΝΜ η μελέτη του Συλλόγου για την Οικία Φροντιστή. Επίσης ο Σύλλογος ξεκινάει άμεσα τη μελέτη του Οινοποιείου την οποία δίσταζε να ξεκινήσει, αφού έβλεπε ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια δεν προχωρούσε καμία από τις μελέτες που είχε καταθέσει. Ο πρόεδρος του Συλλόγου κύριος Κουτσαβλής ήταν σαφής ότι όταν έβλεπε να αρχίζουν οι εργασίες θα προχωρούσε στην κατάθεση της νέας μελέτης. Είναι άλλωστε ο άνθρωπος που γνωρίζει όσο λίγοι τις ανάγκες τις δυνατότητες, ακόμα και τις νομικές διαδικασίες που απαιτούνται για την υλοποίησή του έργου.

Τις επόμενες εβδομάδες θα κατατεθούν στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων και οι μελέτες για την αποκατάσταση των ιστορικών αυτοκινήτων και των αμαξών του κτήματος. Η κυρία Μενδώνη δήλωσε επίσης ότι υπάρχει η σκέψη να απευθυνθούν στις κατασκευάστριες εταιρείες των αυτοκινήτων για να ζητήσουν να αναλάβουν με μορφή δωρεάς την αποκατάσταση. Για παράδειγμα να απευθυνθούν στην Rolls Royce για το αντίστοιχο όχημα...

Ο Ρέντσο Πιάνο συναντά τον Τσίλερ στην Σπάρτη

Με την μελέτη της Περιφέρειας Πελοποννήσου για το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης να έχει παρουσιαστεί ήδη στο κοινό, το υπουργείο Πολιτισμού αποδέχθηκε δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος για να γίνει αποκατάσταση του παλαιού Αρχαιολογικού Μουσείου της Σπάρτης, του πρώτου αρχαιολογικού μουσείου στην ιστορία της ελληνικής περιφέρειας. Ενα κτίριο κόσμημα με την υπογραφή του Τσίλερ.

Την μελέτη του κτιρίου καθώς και του υπέροχου κήπου που το περιβάλλει θα αναλάβει ο Ρέντσο Πιάνο, όπως είχε γράψει ήδη από τον Ιούλιο το iefimerida.gr. H κυρία Μενδώνη τόνισε ότι αυτή η πρόταση είχε γίνει από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος στην προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου που δεν είχε ανταποκριθεί... Υπενθυμίζουμε ότι ο Ρέντσο Πιάνο θα σχεδιάσει και το νέο Νοσοκομείο Σπάρτης με χορηγία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Ακρόπολη και Ταμείο Αλληλοβοήθειας

Εδώ δεν υπήρχαν περισσότερες ειδήσεις πέραν αυτών που γνωρίζαμε από τις εκτενείς ανακοινώσεις. Στην Ακρόπολη αναζητείται χορηγός για την αντικατάσταση του αναβατορίου, αλλά και του φωτισμού του Ιερού Βράχου που αντιμετωπίζει προβλήματα, έχει αλλοιωθεί και είναι πλέον γερασμένος. Το σύμβολο του Ελληνισμού έχει άμεση ανάγκη του σωστού φωτισμού για την ανάδειξή του. «Σταθείτε σε κάποιο σημείο στου Μετς», μας προέτρεψε η κυρία Μενδώνη. «Δείτε από εκεί τη φωτισμένη Ακρόπολη και αριστερά τους φωτισμένους γερανούς της Cosco στο λιμάνι. Θα καταλάβετε τι εννοώ».

Το Ταμείο Αλληλοβοήθειας μπήκε σε κατάσταση εκκαθάρισης από την αρχή της εβδομάδας. Οι 12 υπάλληλοι του καθώς και οι περίπου 22 που απασχολούνταν στους παιδικούς σταθμούς του θα απορροφηθούν σε άλλες θέσεις στο υπουργείο Πολιτισμού. Τα 700.000 ευρώ ετησίως που αφορούσαν το κόστος λειτουργίας των παιδικών σταθμών για τους εργαζόμενους της Αθήνας και μόνο, θα δοθούν σε εργαζόμενους του υπουργείου σε όλη την χώρα, που δεν έχουν πρόσβαση σε δημοτικούς και δημόσιους παιδικούς σταθμούς.

Τα Γλυπτά, ο ελέφαντας στο δωμάτιο

Φυσικά έγινε εκτενής αναφορά στο θέμα του δανεισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα από τη Βρετανία στην Ελλάδα για τον εορτασμό των 200 ετών του 1821 που έθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης ως πρόταση που θα υποβάλλει στον Μπόρις Τζόνσον, μέσω συνέντευξής του στον Οbserver. Η κυρία Μενδώνη επανέλαβε σθεναρά ότι τα παρθενώνια γλυπτά εκλάπησαν και ότι σε καμία περίπτωση δεν τίθεται θέμα κυριότητάς τους, αφού η Ελλάδα διαχρονικά εμένει ότι είναι ελληνικά.

Πρόσθεσε με νόημα ότι η αποστροφή του πρωθυπουργού στη συνέντευξή του επανέφερε δυναμικά στο προσκήνιο το ζήτημα των Γλυπτών, αφού οι ειδήμονες του θέματος παγκοσμίως λένε ότι η ιδανική μέθοδος για τη διεκδίκησή τους είναι καταρχάς η συνεχής πίεση. Αυτό προκάλεσε η δήλωση Μητσοτάκη προκαλώντας ένα κύμα θετικών αντιδράσεων από πλήθος οργανώσεων ανά τον κόσμο που υποστηρίζουν το πάγιο ελληνικό αίτημα.

Πρόσθεσε ότι το υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών και υπό την απόλυτη εποπτεία του πρωθυπουργικού γραφείου -αφού το ζήτημα των Γλυπτών είναι εθνικό θέμα- θα ετοιμάσει ένα σχετικό αίτημα με όλες τις απαράβατες αρχές της ελληνικής πλευράς, προκειμένου να υπάρχει σε περίπτωση που αποφασισθεί να γίνει επίσημη κατάθεσή του στη βρετανική πλευρά. Τόνισε ότι δεν έχει αλλάξει η πάγια τακτική της διπλωματικής οδού για τη διεκδίκηση, υπογραμμίζοντας όμως ότι είναι αφελείς όσοι νομίζουν ότι η κυβέρνηση δεν οφείλει να είναι απολύτως έτοιμη για όλα τα ενδεχόμενα και να έχει ένα πλήρες «οπλοστάσιο» για την υπόθεση. Αλλωστε, από το 1982 που άνοιξε το και έχουν εξελιχθεί τα διπλωματικά και νομικά εργαλεία.