Την πρώτη φορά, επί συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, η Ελλάδα κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αίτημα για τη χρηματοδότηση του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος ως ενιαίου έργου. Την δεύτερη φορά, επί συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, η Ελλάδα κατέθεσε εκ νέου αίτημα χρηματοδότησης κόβοντας τον οδικό άξονα σε οκτώ εργολαβίες. Τώρα, η νέα κυβέρνηση, όπως μαθαίνουμε από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, θέλει να ξαναπάει στην Κομισιόν και να ζητήσει χρηματοδότηση του Πάτρα – Πύργος ως ενιαίου έργου. ‘Η να το επανεντάξει στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού στην οποία είχε αρχικά ενταχθεί, αλλά βγήκε!

«Υπάρχουν άραγε κάποιοι στο υπουργείο που θεωρούν πως θα «προικίσουν» την Ολυμπία Οδό, που διαχειρίζεται σήμερα το τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα, χωρίς να αντιδράσουν οι άλλοι παραχωρησιούχοι;» αναρωτιούνται στελέχη της αγοράς κατασκευών. «Εκτός και αν υπάρξει μια συνολική διευθέτηση, με προσθήκη φυσικού αντικειμένου και σε άλλες παραχωρήσεις, κάτι που προσπάθησε να κάνει ο τέως υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης, αλλά το άφησε στη μέση».

Το αστείο της υπόθεσης είναι πως τα συγκεκριμένα σενάρια τα διακινούν, με κίνδυνο να εκτεθεί ο υπουργός κ. Κ. Καραμανλής, τα ίδια υπηρεσιακά στελέχη που χειροκροτούσαν τον προκάτοχό του όταν έκοβε το έργο σε οκτώ κομμάτια. Και όσο περνούν οι ημέρες αποδεικνύεται πως τα σοβαρά προβλήματα που παρέλαβε η νέα ηγεσία του υπουργείου δε θα λυθούν εύκολα.

Ειδικά στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος όπου υπάρχουν συμβάσεις σε πέντε από τα οκτώ τμήματα του έργου, ενώ έχουν καταβληθεί και κάποιες προκαταβολές. Και όταν στα δύο τμήματα (Πύργος Δουναίικα και Βάρδα – Α.Κ. Κυλλήνης) που δεν έχουν υπογραφεί συμβάσεις πρέπει να κηρυχθεί έκπτωτος ο όμιλος Καλογρίτσα που είχε ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου. Και ας ήταν γνωστά τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπιζε. Ο κ. Χρ. Καλογρίτσας φημίζεται, όμως, πως έχει καλούς δικηγόρους, ενώ οι τελευταίοι έχουν ήδη καίριο ρόλο και για το τρίτο τμήμα (Α. Κ. Κυλλήνης – Αμαλιάδα) που απασχολεί τη Δικαιοσύνη.

Οι υπηρεσίες έσπευσαν να ενημερώσουν τον νέο υπουργό πως ακόμα και στα τμήματα που έχουν υπογραφεί συμβάσεις (γιατί εισηγήθηκαν, άραγε, την υπογραφή τους;) υπάρχουν σοβαρά προβλήματα. Συμβάσεις υπάρχουν στο δεύτερο (Αμαλιάδα – Δουναίικα), πέμπτο (Σαγαίικα – Βάρδα), έκτο (Κάτω Αχαΐα – Σαγαίικα), έβδομο (Α.Κ. ΒΙΠΕ Πάτρας – Κάτω Αχαΐα) και όγδοο (Μιντιλόγλι – Α.Κ. ΒΙΠΕ Αχαϊας) του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος. Για παράδειγμα στο πέμπτο τμήμα εντοπίστηκε, ολόκληρη χωματερή με 50.000 τόνους απορριμμάτων που μάλλον είχε διαφύγει της προσοχής των υπηρεσιακών στελεχών προεκλογικά! Τώρα ο ανάδοχος απαιτεί τουλάχιστον 2.000.000 ευρώ επιπλέον προκειμένου να μεταφέρει τα σκουπίδια, σε χώρο υγειονομικής ταφής, με σημαντική καθυστέρηση στην έναρξη εργασιών.

Το κεντρικό αφήγημα των υπηρεσιακών παραγόντων που ζητούν (τώρα και όχι όταν ήταν στο υπουργείο ο κ. Σπίρτζης) ακύρωση όλων των διαγωνισμών είναι πως εξαιτίας της χωματερής και των δικαστικών προσφυγών (ή των διαδικασιών έκπτωσης του ομίλου Καλογρίτσα) δεν θα ολοκληρωθούν τα έργα στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023 και θα χαθεί η κοινοτική χρηματοδότηση. Οι ίδιοι βέβαια θεωρούν σίγουρο πως θα τελειώσουν τα έργα μέχρι το 2023 αν γίνει νέος διαγωνισμός, που και αυτός μπορεί να καθυστερήσει αν υπάρξουν προσφυγές, ειδικά αν προσφύγουν οι εργολάβοι που έχουν ήδη υπογράψει συμβάσεις.

Τι θα γίνει με το έργο που «σέρνεται» από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας; Κανείς δεν γνωρίζει! Και εύκολες λύσεις φαίνεται πως δεν υπάρχουν, αφού η νέα ηγεσία του υπουργείου παραλαμβάνει ένα έργο με μια ντουζίνα αμαρτίες. Γι’ αυτό όσοι βιάστηκαν να προεξοφλήσουν ακυρώσεις διαγωνισμών, πιθανώς θα απογοητευθούν…

Πηγή: euro2day.gr