Όλα τα δεδομένα συνεχίζει να εξετάζει το υπουργείο Υποδομών για το θέμα της Πατρών - Πύργου, σε ότι αφορά το αν θα πρέπει να προχωρήσει την διαδικασία που έχει ξεκινήσει από την αρχή η απερχόμενη κυβέρνηση ή αν θα ακυρώσει τον διαγωνισμό για την επανακύρηξη του έργου.
Δεν αποκλείεται οι αποφάσεις του Κωνσταντίνου Καραμανλή να ανακοινωθούν επίσημα στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, με το υπουργείο στο μεσοδιάστημα να ψάχνει νέα ευρωπαϊκά κονδύλια για την χρηματοδότηση του έργου, σε περίπτωση που τελικά αποφασίσει την ακύρωσή του.
Τρία είναι τα κυριότερα επιχειρήματα που προβάλλονται για να στηρίξουν την επιλογή της ακύρωσης του διαγωνισμού για το Πάτρα - Πύργος, η οποία ανατρέπει όλα τα δεδομένα:
1. Ακόμη και αν το έργο ξεκινήσει με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, οι πέντε από τις οκτώ εργολαβίες δεν θα προλάβουν να τελειώσουν μέχρι τα τέλη του 2023, όταν ολοκληρώνεται η περίοδος χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι η εργολαβία θα χρειαστεί εθνικούς πόρους για να ολοκληρωθεί.
2. Το κόστος των αποζημιώσεων για τους εργολάβους από την ακύρωση του έργου δεν θα ξεπεράσει, με βάση τα όσα ορίζει ο νόμος, το 5% του ανεκτέλεστου ποσού της σύμβασης, κάτι που μεταφράζεται σε 6,25 εκατ. ευρώ για τις πέντε εργολαβίες.
3. Υπολογίζεται ότι για να συμβασιοποιηθούν οι άλλες τρεις εργολαβίες που εκκρεμούν θα απαιτηθεί περίπου ένας χρόνος (με την πρόσκληση στον επόμενο υποψήφιο, τον χρόνο για την αιτιολόγηση της προσφοράς και τις προσφυγές που θα γίνουν).
Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και να τελειώσουν ως το τέλος του 2023 τα πέντε πρώτα τμήματα, ο δρόμος θα έχει φτάσει από την Πάτρα ως τη Βάρδα αντί να καλύψει περιοχές όπως η Κυλλήνη, η Αμαλιάδα και ο Πύργος. Θα έχει δηλαδή χρηματοδοτήσει η Ε.Ε. έναν αυτοκινητόδρομο για να εξυπηρετεί κάποια χωριά της Αχαΐας!
Από τη Βουλή έχουν κυρωθεί οι 5 από τις 8 συμβάσεις του Πάτρα – Πύργος, καθώς εκκρεμούν οι δύο εργολαβίες, στις οποίες προσωρινός ανάδοχος έχουν αναδειχθεί εταιρείες του ομίλου Καλογρίτσα που έχουν κηρυχθεί έκπτωτες λόγω αδυναμίας εξεύρεσης εγγυητικής, αλλά και μια τρίτη η οποία εκκρεμεί μετά από προσφυγή της Cyfield.
Ανάλογη πορεία αναμένεται να ακολουθήσει και ο διαγωνισμός για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) που δημοπρατήθηκε χωρίς οριστική χάραξη και μελετητική ωριμότητα. Το έργο θεωρείται ότι για να φτάσει στο στάδιο της υποβολής προσφορών θα χρειαστεί τρία χρόνια!
Τόσο διάστημα εκτιμάται ότι απαιτείται για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων που είναι αναγκαία για να προχωρήσει ο σχεδιασμός. Αξιοσημείωτο είναι ότι για την επικαιροποίηση της περιβαλλοντικής μελέτης για το αεροδρόμιο στο Καστέλι ο φάκελος έχει υποβληθεί από τον Σεπτέμβριο του 2017 στο ΥΠΕΝ και ακόμη δεν έχει εγκριθεί.
Με πληροφορίες από newmoney και ypodomes.