Απόψε εγκαινιάζεται στη Δημοτική Πινακοθήκη Πατρών η φωτογραφική έκθεση με τίτλο Συρτάρι ΧΧΙΙ, Φωτογραφίες σε αποσύνθεση με έργα του Λεωνίδα Κουργιαντάκη.

Η έκθεση που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Μέρες φωτογραφίας 2019» διοργανώθηκε από τον Πολιτιστικό Οργανισμό Δήμου Πατρέων, τη Φωτογραφική Λέσχη Πάτρας «Ηδύφως» και το Μουσείο Μπενάκη.

Το έναυσμα για την πραγμάτωση της εργασίας αυτής έδωσε το περιεχόμενο του συρταριού με νούμερο ΧΧΙΙ, τμήμα μιας μεταλλικής συρταροθήκης που βρίσκεται στον χώρο όπου φυλάσσεται το πρωτότυπο υλικό των Φωτογραφικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη. Είναι το σημείο συγκέντρωσης των αρνητικών με μεγάλη έως και ολική καταστροφή της υπόστασής τους και κατ’ επέκταση του ειδώλου τους. Οι φθορές που παρουσιάζουν δεν είναι αναστρέψιμες και οφείλονται κυρίως στην αναπόφευκτη χημική αλλοίωση του υποστρώματός τους, η οποία ενισχύεται από τις περιβαλλοντικές συνθήκες στις οποίες είχαν βρεθεί πριν από την ένταξή τους στο Ίδρυμα.

Το υλικό αυτό έχει χάσει το αφηγηματικό του περιεχόμενο και δεν θα εκτίθονταν ποτέ υπό κανονικές συνθήκες. Ωστόσο, ο φωτογράφος Λεωνίδας Κουργιαντάκης είδε πέρα από τη φθορά, προχώρησε σε μια προσωπική ανάγνωση και έδωσε τη δική του ερμηνεία δημιουργώντας φωτογραφίες με έντονο εικαστικό ενδιαφέρον. Αξιοποίησε με τον δικό του πρωτότυπο τρόπο τις φθαρμένες φωτογραφίες και τα αλλοιωμένα αρνητικά, συχνά σε στάδιο αποσύνθεσης. Στα χέρια του, το "ξεχασμένο" αυτό υλικό απέκτησε νέα ζωή, με διαφορετικό όμως προσανατολισμό.

Η παραμορφωμένη δομή των αρνητικών, άλλοτε με τη ζαρωμένη, σαν αφυδατωμένη, επίστρωση και άλλοτε με την ομογενοποιημένη πολλαπλή στρωματογραφία, εμπνέει τον φωτογράφο να κατασκευάσει εικόνες που παραπέμπουν σε δείγματα της αφηρημένης ζωγραφικής τέχνης. Όταν η φθορά δεν έχει προχωρήσει στην ολοσχερή καταστροφή του φωτογραφικού υλικού, η έννοια της αναπαράστασης απλά διαστρεβλώνεται. Έτσι τα θραύσματα της ορατής πραγματικότητας αποτυπώνονται ως σημεία αναφοράς σε αυτό που κάποτε εικονιζόταν με φωτογραφική ακρίβεια. Οι εμφανείς λεκέδες και κηλίδες περικλείουν, συχνά ασφυκτικά, την αρχική εικόνα σαν να της επιτίθενται με σκοπό να διαλύσουν τα εναπομείναντα ίχνη της. Ο τόπος εικονογραφείται σαν να χάνεται στον χρόνο, οι μορφές σαν να σβήνουν, οι ιστορίες σαν να αποσιωπούνται και οι αναμνήσεις σαν να ξεχνιούνται.

Λεωνίδας Κουργιαντάκης

Ο Λεωνίδας Κουργιαντάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1973 και σπούδασε στο Τμήμα Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών του Τ.Ε.Ι. Αθήνας. Το 1995, στο πλαίσιο του διεθνούς φωτογραφικού φεστιβάλ Φωτογραφική Συγκυρία στη Θεσσαλονίκη, απέσπασε έπαινο για τη δουλειά του «Πορτρέτα διαφορετικών εκφάνσεων του χρόνου». Από το 2000 εργάζεται στα Φωτογραφικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη όπου ασχολείται κυρίως με την ηλεκτρονική επεξεργασία πρωτότυπου υλικού. Το 2005 πραγματοποίησε την έκθεση «Συρτάρι XXII» δημιουργώντας πρωτότυπα καλλιτεχνικά έργα μέσα από τη φωτογράφηση αλλοιωμένων από τον χρόνο φωτογραφικών αρνητικών. Το Φεβρουάριο του 2016 παρουσίασε στο Μουσείο Μπενάκη το φωτογραφικό του έργο με τίτλο «Έκθεση σε 7”». Πρόκειται για μια σειρά αυτοπορτραίτων που δημιούργησε στους εκθεσιακούς χώρους του Ιδρύματος. Σε συνεργασία με εκδοτικούς οίκους έχει φωτογραφίσει έργα ελλήνων ζωγράφων για τη δημιουργία λευκωμάτων. Έργα του περιλαμβάνονται στις συλλογές του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και της Δημοτικής Πινακοθήκης Κέρκυρας.

Επιμέλεια έκθεσης: Αλίκη Τσίργιαλου
Δημοτική Πινακοθήκη: Μαιζώνος 110. (ισόγεια αίθουσα Βιβλιοθήκης)

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη έως Σάββατο: 10.00 π.μ -3.00 μ.μ
Τρίτη και Παρασκευή : 6.00 μ.μ-9.00 μ.μ
Κυριακή & Δευτέρα: κλειστά