Μπορεί πια να είναι αρκετοί οι Πατρινοί που ελπίζουν σε μία τουριστική ανάπτυξη της πόλης και της ευρύτερης περιοχής τους, γνωρίζοντας ότι μόνο ο τουρισμός έχει τη δυναμική πλέον για να φέρει θέσεις εργασίας στην αχαϊκή πρωτεύουσα από τη στιγμή που η βιομηχανία της έχει σχεδόν πεθάνει εδώ και ορισμένες δεκαετίες. 

Το μόνο φως στον ορίζοντα για την ανάπτυξη, σε ότι έχει να κάνει με την πόλη μας, είναι ο τουρισμός στις διάφορες εκδοχές του. Το κακό όμως για την αχαϊκή πρωτεύουσα είναι ότι από τις εκδοχές αυτές η Πάτρα θα πρέπει να βγάλει εκτός, μία από τις πλουσιότερες μορφές του τουρισμού που μπορεί να δώσει ώθηση σε όλη την αγορά. 

Την κρουαζιέρα. Η Πάτρα μπορεί να κερδίσει από πολλές μορφές του τουρισμού, αλλά δύσκολα από την κρουαζιέρα. Αυτό δείχνουν, άλλωστε, και τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος για την τριετία 2015 - 2018, σε μία χρονική περίοδο όπου η βιομηχανία του ελληνικού τουρισμού μέσα στην οποία συγκαταλέγεται και η κρουαζιέρα, έφτασε το "κόκκινο".

Στην Πάτρα οι αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων ήταν αρκετά χαμηλές, σχεδόν σε μηδενική βάση. Το 2015 στην Πάτρα είχαμε μόλις 3 αφίξεις, το 2016 μόλις 2, ενώ στον ίδιο αριθμό κινήθηκε και η αντίστοιχη κίνηση το 2017 και το 2018.

Την ίδια στιγμή πόλεις που κυμαίνονται στο ίδιο περίπου επίπεδο τουριστικής δυναμικής με την Πάτρα και έχουν συνήθως μικρότερες λιμενικές υποδομές από την αχαϊκή πρωτεύουσα, είχαν σαφώς μεγαλύτερο αριθμό αφίξεων την τριετία. Πόλεις όπως ο Βόλος, το Ναύπλιο, η Ηγουμενίτσα, η Καβάλα και άλλες. 


Ο πίνακας των αφίξεων για το 2015 - 2018

Σταθερά χαμηλά οι αφίξεις των πλοίων

Φέτος στην καλύτερη περίπτωση τα κρουαζιερόπλοια που είναι να έρθουν στην Πάτρα θα είναι τέσσερα, αν και από τα τέσσερα τα δύο μόλις θεωρούνται κλεισμένα.

Όπως και να έχει, τα νούμερα αυτά σε κάθε περίπτωση, δεν είναι ικανά για να μας δώσουν την ώθηση και να μιλήσουμε για κάποιου είδους ανοδική πορεία στην Πάτρα στον τουρισμό κρουαζιέρας. 

Το όλο θέμα, σύμφωνα με τα όσα τονίζει στο patrasevents.gr o πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων της Δυτικής Ελλάδος, Γιώργος Τελώνης - ένας από τους ανθρώπους που γνωρίζει όσο κανείς το ζήτημα και έχει κάνει σημαντικές προσπάθειες για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην περιοχή - δεν έχει να κάνει με τις υποδομές της πόλης, ούτε με την ίδια την πόλη. 

"Η Πάτρα έχει τις υποδομές και τις δυνατότητες για να αναπτύξει την κρουαζιέρα. Διαθέτει ένα μεγάλο λιμάνι με εγκαταστάσεις που μπορούν να υποδεχθούν τόσο μεγάλα πλοία και έχει μία αρκετά καλή ενδογενή περιφέρεια με ένα ιστορικό κέντρο που βρίσκεται κοντά στην πόλη και στο λιμάνι της".

Παράλληλα, σύμφωνα πάντα με τον κ. Τελώνη, βρίσκεται αρκετά κοντά στην Αρχαία Ολυμπία που αποτελεί έναν πόλο έλξης για τους τουρίστες και την κύρια αιτία που το Κατάκολο, παρουσιάζει μία αξιόλογη ανάπτυξη σε αυτή την μορφή τουρισμού.


Η γραμμή των πλοίων και ο Ισθμός της Κορίνθου

Τι έχει όμως το Κατάκολο που δεν έχει η Πάτρα; "Παρατηρώντας το χάρτη με τις γραμμές των κρουαζιερόπλοιων μπορεί να βρει εύκολα κανείς την απάντηση σε αυτό το ερώτημα" τονίζει ο κ. Τελώνης. 

"Τα πλοία δεν έρχονται από τον... ουρανό. Ξεκινούν συνήθως από τα λιμάνια της βόρειας Ιταλίας και έχουν επιβάτες που προέρχονται κυρίως από τη Δυτική και την Κεντρική Ευρώπη. Οι σταθμοί τους είναι συγκεκριμένοι και έχουν να κάνουν φυσικά με την τουριστική δυναμική του κάθε μέρους. Όλοι θέλουν να επισκεφτούν για παράδειγμα τη Ζάκυνθο ή την Κεφαλονιά. 

Το λιμάνι της Πάτρας είναι εκτός της γραμμής αυτής και το να μπουν στο λιμάνι της σημαίνει μια παράκαμψη που ισοδυναμεί τουλάχιστον με 10 με 12 ώρες συνολικά αλε ρε τουρ. Αυτό δεν συμφέρει κανέναν. Ούτε τα κρουαζιερόπλοια, ούτε τους επιβάτες, ούτε και αυτούς που διοργανώνουν τις κρουαζιέρες". 

Ανασταλτικό παράγοντα αποτελεί και ο Ισθμός της Κορίνθου. Η διώρυγα του Ισθμού έχει τέτοιο πλάτος που δεν δίνει την δυνατότητα σε τόσο μεγάλα πλοία να περάσουν από εκεί. Κατά συνέπεια τα κρουαζιερόπλοια δεν μπαίνουν στον Πατραϊκό, ούτε στον Κορινθιακό, ερχόμενα είτε από το Ιόνιο και την Ανδριατική, είτε από την Μεσόγειο και το Αιγαίο αφού είναι αναγκασμένα να κάνουν σε κάθε περίπτωση τον κύκλο. 

"Αν δεν υπήρχε το θέμα με τον Ισθμό θα μιλούσαμε τώρα από άλλη βάση για την ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας" συμπληρώνει πάνω σε αυτό ο κ. Τελώνης. 


Τι μπορεί να κάνει η Πάτρα με βάση τα δεδομένα;

Ο τουρισμός κρουαζιέρας θα άλλαζε σε μεγάλο βαθμό την τουριστική δυναμική της Πάτρας, αλλά και της περιοχής γύρω από αυτήν, αφού οι επιβάτες των πλοίων αυτών διαθέτουν πράγματι μία ισχυρή οικονομική επιφάνεια και μία βαθιά τσέπη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχουν λεφτά για πέταμα.

"Η κρουαζιέρα είναι η πιο ισχυρή μορφή τουρισμού σε όλη αυτή τη βιομηχανία και σίγουρα θα έδινε σημαντικά πράγματα στην αγορά της Πάτρας και στα καταστήματα της" τονίζει ο κ. Τελώνης. Τι μπορεί να κάνει η Πάτρα με βάση τα σημερινά δεδομένα;

"Κατά την άποψη μου η Πάτρα δεν θα πρέπει να δει ανταγωνιστικά το Κατάκολο στο θέμα της κρουαζιέρας, αλλά συμπληρωματικά. Να ενισχύσει τις παροχές υπηρεσιών της, να προχωρήσει σε δράσεις και σε εκδηλώσεις, αλλά και να αναπτύξει άλλες εκδοχές τουρισμού που μπορούν να λειτουργούν αλληλένδετα με την κρουαζιέρα".

Πράγματα που ασφαλώς θέλουν πρόγραμμα και στόχους με μακροπρόθεσμη προοπτική. Το ερώτημα όμως είναι απλό: Έχει την διάθεση και την θέληση η Πάτρα για να λειτουργήσει σε μία τέτοια κατεύθυνση;