ΙΔΡΥΤΙΚΑ ΠΛΑΝΑ

ΓΙΑ ΕΝΑ ΔΙΕΘΝΕΣ ΙΔΡΥΜΑ

ΣΠΑΡΤΙΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΩΡΙΚΩΝ  ΜΕΛΕΤΩΝ

Είναι, Χρόνος και Κάλλος

Το «Τέλος» της Ιστορίας

Μέρος ΙΙ

Η Ορίζουσα και ο Χρόνος στην Πρωτοϊστορία:

Από τις Απαρχές του Ανθρώπου στην Κατάρρευση του Μεταλλικού Συστήματος

3ο  

Ο Χρόνος κατά την κλασσική και τελεολογική αντίληψη της πραγματικότητας υπάρχει για να επιτυγχάνεται το «τέλος» κάθε όντος, για να φαίνεται τελείως η ουσία του. Και η ιστορία υφίσταται για να «δικαιωθεί» ο άνθρωπος ως τεταραγμένη ύπαρξις. Η κοσμική τάξη εδραιώνεται με την ακατανίκητο δύναμη του έρωτα του κάλλους ως τελειότητας μορφής. Ο Έρως αποτελεί την μεταφυσική δύναμη βαρύτητας, την κοσμική έλξη συνοχής. Με τον Έρωτα του καλού κάθε ον ωθεί τον εαυτό του στην άκραν του τελειότητα, στην ώρα της ακμής του. Και παράλληλα, σκοπός και νόημα της ιστορίας είναι η διείσδυση της αιωνιότητας στον χρόνο δια της ανθρώπινης τελείωσης. Μόνο το τεταραγμένο από, και εις, τον χρόνο ον μπορεί να πραγματώσει την αιωνιότητα στον χρόνο, διότι αυτό βιώνει την ανάγκη της και μαγεύεται από την Μορφή της στο Φαίνεσθαι του Είναι. Το κάλλος σώζει.

Ο Έρως του Κάλλους αποτελεί τον άξονα του Κόσμου και της Ιστορίας, το Σωτήριον του τεταραγμένου όντος, του ανθρώπου. Ταυτόχρονα τέσσερις άλλοι παράγοντες συνθέτουν την Ορίζουσα Κόσμου και Ιστορίας: τους έχω ονομάσει Ιερογαμία της Χθονιότητας, Κυριότητα της Ουράνιας Υπεροχής, Συνάφεια εκ Ταυτότητας, και την Συμφωνία της Αρμονίας. Ο Άξων και τα περιελισσόμενα περί αυτόν Νήματα, υφαίνουν τον Κοσμικό Πέπλο και τον Χιτώνα της Ιστορίας.

Αυτήν ακριβώς την ύφανση θα παρακολουθήσουμε στο υπόλοιπο μέρος των Συναντήσεών μας φέτος κατά συστηματική σειρά. Το Β’ Μέρος είναι αφιερωμένο στην μελέτη της Πρωτοϊστορίας, της ιστορίας δηλαδή πριν το στήσιμο του Άξονα, από την Προμηθεϊκή σύσταση της ανθρώπινης ύπαρξης μέχρι την Κατάρρευση του Μεταλλικού Συστήματος κατά το τέλος της δεύτερης χιλιετίας π.Χ.  Το Πρόγραμμα αυτού του τμήματος του Κύκλου μας έχω ήδη κυκλοφορήσει. Θα ακολουθήσει στο Γ’ Μέρος η διαπραγμάτευση της κυρίως ιστορίας, του Ελληνικού φαινομένου, από το Στήσιμο του Άξονα στην πρώτη μορφή (ο Άναξ του Κάλλους) μέχρι την Ύψωσή του στην δεύτερη (ο Σταυρός της Ανάστασης), αμφότερες εις δόξαν αιωνιότητας. Τέλος στο Δ’ Μέρος θα εξετάσουμε την Μεταϊστορία, τα επακόλουθα της ιστορίας, από το δεύτερο στήσιμο του Άξονα μέχρι την σημερινή Εποχή Μεταβολών, και πέραν, στο μέλλον που βρίσκεται πίσω μας.

Στην πρώτη συνάντηση του Β’ Μέρους θα μιλήσω με θεματικό τίτλο:

Το Ζώον και ο Ζων:

Από την Φωτία του Προμηθέα

στο Αλέτρι της Μεγάλης Μητέρας

 Το Σπήλαιο, η Εστία και η Παλαιολιθική Τέχνη   

Η ομιλία θα γίνει την Πέμπτη 17 Ιανουαρίου, 8.30 το βράδυ, στην Αίθουσα Διαλέξεων του Μεγάρου Λόγου και Τέχνης (2ος όροφος, Πλατεία Γεωργίου Α’).

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Μετά την ομιλία θα υπάρξει χρόνος για συζήτηση.      

Πέμπτη 17 Ιανουαρίου, 8.30 μ.μ.
Το Ζώον και ο Ζων:
από την Φωτιά στο Αλέτρι
Το Σπήλαιο, η Εστία και η Παλαιολιθική Τέχνη

Πέμπτη 24 Ιανουαρίου, 8.30 μ.μ.
Η Νεολιθική Επανάσταση στην Γόνιμη Ημισέληνο
(~ 9000 π.Χ.):
Γεωργία – Εργαλεία – Χωριό – Θεσμοί - Σωτηρία

Πέμπτη 31 Ιανουαρίου, 8.30 μ.μ.
Η Μεταλλική Επανάσταση (~ 3100 π.Χ.):
Η Πόλη και ο Άξονας Ισχύος –
Γεωγραφικές Κατανομές και Κέντρα Πεδίων

Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου, 8.30 μ.μ.
Μετατοπίσεις Δυνάμεως
και το Καταληκτικό Σύστημα Ισχύος της Μεταλλικής Εποχής
( ~ 1550 – 1100 π.Χ.)

Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου, 8.30 μ.μ.
Η Μάχη του Kadesh (~ 1274 π.Χ.)
και ο Τρωικός Πόλεμος ( ~ 1184 π.Χ.):
Γιατί Κατέρρευσε το Μεταλλικό Σύστημα Ισχύος
και η Μεταλλική Αρχή Οργάνωσης του Ανθρώπου

Στην Αίθουσα Διαλέξεων του Μεγάρου Λόγου και Τέχνης (2ος όροφος, Πλατεία Γεωργίου Α’).
Η είσοδος είναι ελεύθερη.