Στους 2.262 ανέρχεται ο αριθμός των μεταναστών που έχασαν τη ζωή τους το 2018, προσπαθώντας να διασχίσουν τη Μεσόγειο, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες.

Με βάση τα στοιχεία, ο αριθμός των νεκρών κατέγραψε μείωση, έναντι των 3.139 «νεκρών ή αγνοουμένων» το 2017.

Μειωμένες είναι και οι αφίξεις δια θαλάσσης, καθώς 113.482 άτομα έφτασαν στην Ευρώπη, με κύρια πύλη την Ισπανία, έναντι 172.301 το 2017. Μείωση παρουσίασε και ο αριθμός των αφίξεων σε σχέση με το υψηλό επίπεδο του 1,015 εκατομμυρίου που είχε καταγραφεί το 2015.

Για το 2018 αν προστεθούν οι σχεδόν 7.000 μετανάστες που έχουν καταγραφεί στους ισπανικούς θύλακες σε αφρικανικό έδαφος Θέουτα και Μελίγια, υπολογίζονται σε συνολικά 120.205 οι αφίξεις στην Ευρώπη.

Πρώτη πύλη εισόδου η Ισπανία

Η Ισπανία κατέχει και πάλι τα πρωτεία, με 55.756 αφίξεις από τη θάλασσα (έναντι 22.103 το 2017). Η Ιταλία, όπου η κυβέρνηση με την αντιμεταναστευτική ρητορική έκλεισε τις πύλες στα πλοία ανθρωπιστικών οργανώσεων το καλοκαίρι, κατέγραψε 23.371 αφίξεις πέρυσι, σημειώνοντας πάρα πολύ μεγάλη μείωση σε σχέση με το 2017, όταν είχε 119.369 αφίξεις, και η Ελλάδα 32.497.

Κύρια χώρα προέλευσης ήταν η Γουινέα (13.068 άνθρωποι) και ακολουθεί το Μαρόκο (12.745) και το Μάλι (10.347). Η Συρία ήταν μόλις η τέταρτη χώρα προέλευσης ακολουθούμενη από το Αφγανιστάν και το Ιράκ.

Χρονιά εντάσεων με διπλωματικά επεισόδια

Πάντως, το ζήτημα των μεταναστών και η διαχείριση των ροών μέσω θαλάσσης προκάλεσε διπλωματική κρίση στην Ευρώπη. Την ένταση πυροδότησε το κλείσιμο των ιταλικών λιμανιών, την ώρα που πλοία ανθρωπιστικών οργανώσεων έπλεαν στην Μεσόγειο χωρίς να τους επιτρέπεται να ελλιμενιστούν κάπου.

Λύση δόθηκε στις περιπτώσεις αυτές με συμφωνίες που επιτεύχθηκαν εκτάκτως μεταξύ ευρωπαϊκών χωρών για την κατανομή των προσφύγων και έπεισαν την Ισπανία ή τη Μάλτα να επιτρέψουν στα πλοία να αποβιβάσουν τους επιβάτες τους.

«Το 2019 είναι ζωτικής σημασίας για να δοθεί τέλος στην σημερινή προσέγγιση πλοίο με πλοίο», επισήμανε την Κυριακή η UNHCR καλώντας τα κράτη να «βάλουν σε εφαρμογή έναν περιφερειακό μηχανισμό που θα δίνει στους καπετάνιους των πλοίων σαφείς και προβλεπόμενες πληροφορίες για το μέρος στο οποίο θα μπορούν να αποβιβάσουν τους πρόσφυγες και τους μετανάστες που διασώζουν στην Μεσόγειο».