Οι δηλώσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη από την Πάτρα για το σχεδιασμό και την εξέλιξη των Οδικών, Σιδηροδρομικών και των άλλων έργων Υποδομών που υλοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή, αμέσως μετά τις συναντήσεις που πραγματοποίησε με τους εκπροσώπους των Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών, βουλευτές, αλλά και με Φορείς και Συλλόγους της Δυτικής Ελλάδας, έχουν ως εξής:

Από το Δημαρχείο Πατρέων ο Υπουργός ανακοίνωσε τη προκήρυξη διαγωνισμού για την υπογειοποίηση της Σιδηροδρομικής Γραμμής, από το Ρίο έως τον Άγιο Διονύσιο.

"Όπως γνωρίζετε, είχαμε δεσμευτεί να εξετάσουμε το αίτημα του Δήμου και των κατοίκων της περιοχής για υπογειοποίηση, για μεγαλύτερο μέρος υπογειοποίησης  Σιδηρόδρομου, μέχρι το λιμάνι. Είχαμε δεσμευτεί, ότι η ΕΡΓΟΣΕ θα κάνει τις απαραίτητες μελέτες για να δούμε αν τεχνικά μπορεί να υλοποιηθεί αυτό το έργο και είχαμε δεσμευτεί ότι θα γίνει τον Σεπτέμβριο. Έχουμε αρχές Νοεμβρίου, αργήσαμε ένα μήνα να σας πούμε τα αποτελέσματα, αλλά αυτόν τον μήνα που καθυστερήσαμε τον αξιοποιήσαμε. Αυτό σημαίνει ότι μετά την μελέτη που έγινε από την ΕΡΓΟΣΕ, τεχνικά μπορεί να υλοποιηθεί το έργο της υπογειοποίησης από το Ρίο μέχρι τον Άγιο Διονύσιο. Μιλάμε για ένα τμήμα 6,5 χιλιομέτρων πλήρους υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής. Τον μήνα που καθυστερήσαμε ήμασταν σε διαπραγματεύσεις, με τα όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και βρήκαμε και την χρηματοδότηση. Θα κοστίσει 45 εκατ. ευρώ, πρόσθετα, αυτό το έργο. Άρα έχει κλείσει και η χρηματοδότηση του έργου. Η εκτίμηση που έχουμε από τις υπηρεσίες της ΕΡΓΟΣΕ  -είναι εδώ ο Διευθύνων Σύμβουλος και ο Διευθυντής Μελετών και θέλω να τους ευχαριστήσω γι΄αυτή την προσπάθεια- είναι τέλος Ιανουαρίου να έχουμε την προκήρυξη του διαγωνισμού για την υλοποίηση αυτού του έργου. Θέλω να πω επίσης ότι για το τμήμα πάνω από την υπογειοποίηση θα υπάρχει μεικτή επιτροπή από το Υπουργείο, την ΕΡΓΟΣΕ και τον Δήμο Πατρέων προκειμένου, να συμφωνήσουμε το πως θα αξιοποιηθεί αυτή η έκταση, πάνω από την γραμμή. Την ανάπλαση δηλαδή που θα γίνει στο μήκος των 6,5 χιλιομέτρων. Από ότι είπε ο Δήμαρχος, σκέφτονται στον Δήμο να υπάρχει ένας ποδηλατόδρομος, πράσινο και χώροι κοινωνικών δραστηριοτήτων. Θα τα δούμε αυτά, θα συμμετέχει και το Τεχνικό Επιμελητήριο. Θέλω να πω ότι η συνεργασία του προοδευτικού κόσμου γενικότερα στην Δυτική Ελλάδα, στο Νομό Αχαΐας και στον Δήμο Πατρέων, δεν περιορίζει τις υποδομές σε ένα στενό πλαίσιο, αλλά σε ένα σχεδιασμό που θα ακολουθεί την ανάπτυξη της περιοχής, για πάρα, πάρα πολλά χρόνια, για πολλές δεκαετίες. Άρα ήταν πολύ χρήσιμος αυτός ο διάλογος και αυτή η συνεργασία τους προηγούμενους  μήνες και τα προηγούμενα χρόνια για να έχουμε τα βέλτιστα αποτελέσματα για την Πάτρα και την Δυτική Ελλάδα. Και πιστεύω ότι τα αποτελέσματα είναι ήδη ορατά. Όταν υλοποιηθούν αυτά που σήμερα εξαγγέλλουμε και σχεδιάζουμε και για μετά τον Άγιο Διονύσιο, για τα Μέσα σταθερής τροχιάς, η Πάτρα θα είναι μία άλλη πόλη, με πραγματικό παραλιακό μέτωπο -όχι στον χάρτη μόνο-, για τους πολίτες της και με οριστική επίλυση του προβλήματος της κυκλοφορίας. Στην υπογειοποίηση η μία γραμμή προβλέπεται να είναι διπλής χρήσης. Να μπορεί να την χρησιμοποιήσει κάποιος και με τις σύγχρονες προδιαγραφές και να είναι μετρική με τις παλιές προδιαγραφές, προκειμένου να συνεχίσει η λειτουργία του Προαστιακού που τον έχει τιμήσει η Πάτρα και θα τον επεκτείνει κιόλας. Σας ευχαριστώ πολύ".

Από τη Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας ο κ. Σπίρτζης γνωστοποίησε την πρόταση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη λειτουργία του Φορέα Διαχείρισης του Φράγματος Πείρου-Παραπείρου

"Είναι μία σειρά από Υποδομές στη Δυτική Ελλάδα που είναι προτεραιότητα και για την  κυβέρνηση. Πιστεύω όμως,  ότι είναι προτεραιότητα και για την τοπική κοινωνία, για την παραγωγική ανασυγκρότηση που πρέπει να γίνει και στη χώρα και στη Δυτική Ελλάδα περισσότερο, καθώς, είναι μία περιοχή που έχει υποφέρει πάρα πολλά χρόνια  από την έλλειψη Υποδομών, ή από την καθυστέρηση της ολοκλήρωσης κάποιων κρίσιμων Υποδομών. Θεωρώ, ότι το φράγμα Πείρου – Παραπείρου και η ολοκλήρωσή αυτού του έργου, δίνει μία οριστική λύση και στην ύδρευση αλλά και στην άρδευση της περιοχής όπως επίσης και στην παροχή νερού στη βιομηχανική περιοχή. Εμείς δεν είμαστε της λογικής του αποφασίζει η κυβέρνηση και γίνονται τα έργα. Έχουμε μία πολύ στενή,  μία πρότυπη συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με τους συντελεστές και τα στελέχη της, αλλά και με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με τους Δημάρχους της περιοχής και τους δήμους. Πιστεύουμε, ότι θα βρούμε έναν κοινό τόπο για το Φορέα Διαχείρισης. Φέραμε την πρόταση του Υπουργείου, περιλαμβάνει το Υπουργείο Υποδομών σε πρώτη φάση, την Περιφέρεια και τους τρεις Δήμους της περιοχής. Οι μετοχές του Φορέα Διαχείρισης μπορούν να μεταβιβαστούν μόνο σε Δημόσιους Φορείς. Αυτή είναι η θέση και η δική μας και της Περιφέρειας από ότι έχουμε συζητήσει.  Άρα, έχουμε να δούμε πως θα λειτουργεί, με ποιο προσωπικό που θα δώσει το Υπουργείο, η Περιφέρεια και αν μπορούν και οι Δήμοι, γιατί γνωρίζουμε όλοι τα προβλήματα υποστελέχωσης που έχουν. Τα τρία πρώτα χρόνια θα συνδράμει το Υπουργείο και οικονομικά και με στελέχη και με συμβάσεις, προκειμένου να λειτουργήσει και να μπει σε μία εύρυθμη λειτουργία. Στη συνέχεια θα συμφωνήσουμε με την Περιφέρεια και τους τοπικούς φορείς πως θα συνεχιστεί η λειτουργία και ποια θα είναι η μετοχική σύνθεση. Το δεύτερο θέμα, για το οποίο είχαμε μία συνάντηση και με το Δήμαρχο Πατρέων και με συλλογικότητες της περιοχής, είναι, η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής μελέτης όπως είχαμε υποσχεθεί.  Μπορεί να γίνει τεχνικά η υπογειοποίηση, σε κρίσιμες περιοχές που δε θα χωρίσουν το δήμο Πατρέων από μία σιδηροδρομική υποδομή που την έχουμε ανάγκη και την έχει ανάγκη και η Δυτική Ελλάδα και η Πάτρα και το λιμάνι της Πάτρας και η χώρα. Βρήκαμε και τη χρηματοδότηση, αυτό είναι το πιο σημαντικό,  τον Ιανουάριο θα υλοποιηθεί η προκήρυξη του διαγωνισμού. Είναι ένα πρόσθετο κόστος 45 εκατομμύρια, συνολικά ωστόσο, είναι ένα πρόσθετο κόστος 90 εκατομμύρια σε σχέση με την προηγούμενη υπογειοποίηση. Είναι αρκετά τα χρήματα, άρα ο ένας μήνας που καθυστερήσαμε να έρθουμε, άξιζε τον κόπο από τη στιγμή που διασφαλίστηκε η χρηματοδότηση του έργου. Επί της ουσίας, η υπογειοποίηση περιλαμβάνει την περιοχή από το Ρίο μέχρι τον Άγιο Διονύσιο σ΄ αυτή τη φάση. Και η μία από τις δύο γραμμές θα είναι και με τις σύγχρονες προδιαγραφές αλλά και με το παλιό μετρικό σύστημα, για να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί και για τον Προαστιακό. Ο Περιφερειάρχης επίσης, και η υπομονή και εμμονή του για την ολοκλήρωση του οδικού δικτύου της Δυτικής Ελλάδας είναι αξιοζήλευτη και ανταποκρινόμαστε σ΄ αυτή. Επομένως τώρα που ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες για το Πάτρα – Πύργος πρέπει να συζητήσουμε και έχουμε συζητήσει, να επιβεβαιώσουμε το διαγωνισμό που θα γίνει για το κομμάτι του Πύργου - Καλό Νερό και έχω και καλά νέα να σας πω, για το επόμενο, δηλαδή για το Καλό Νερό –Τσακώνα, όπως και για το Καλαμάτα- Ριζόμυλος – Πύλος –Μεθώνη σε σχέση με τη χρηματοδότηση αυτών των έργων. Και βέβαια τα αντιπλημμυρικά, που είναι μία αναγκαία κοινωνική υποδομή και για την Ιόνια και για την Ολυμπία Οδό η οποία έπρεπε να είχε σχεδιαστεί και υλοποιηθεί πολλά χρόνια πριν και θα υλοποιηθεί τους επόμενους μήνες".