Η Μυρτώ Ρουσοπούλου ήταν ένα από τα 100 περίπου άτομα του συλλόγου Αλισσαίων "Ο Πείρος" που ταξίδεψαν στην Βόρεια Ήπειρο και με χαρά δέχτηκαν την πρόσκληση που του είχαν απευθύνει οι μειονοτικές οργανώσεις για να χορέψουν και να συμμετάσχουν στις εορταστικές εκδηλώσεις που έγιναν στα χωριά της περιοχής για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου.

Ενεργό και δραστήριο μέλος των χορευτικών του συλλόγου ήθελε να ζήσει αυτή την εμπειρία και να χορέψει με τις παραδοσιακές στολές στα χωριά όπου γράφτηκε το σημαντικότερο μέρος του έπους του '40. Ήταν, όμως, από τα άτομα αυτά που πληροφορήθηκαν πρώτα ότι ο Έλληνας 35χρονος ομογενής Κωνσταντίνος Κατσίφας, πυροβολήθηκε στο κεφάλι από τις αλβανικές αρχές.

Η ίδια μιλώντας για το σκηνικό που έζησε στο patrasevents.gr τονίζει: "Το Σάββατο το πρωί,στις 27 Οκτώβρη, ξεκινήσαμε με τον σύλλογο Αλισσαίων ο "Πείρος"για να πάμε και να χορέψουμε στο χωριό Λιβαδειά που βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα έξω από τους Αγίους Σαράντα και στο οποίο το απόγευμα της ίδιας μέρας θα γίνονταν εορταστικές εκδηλώσεις για την 28η Οκτωβρίου.

Η υποδοχή που μας επιφύλαξαν οι Έλληνες κάτοικοι του χωριού οι οποίοι διαφυλάσσουν και τιμούν την ελληνική παράδοση, ήταν συγκινητική. Μας ευχαρίστησαν για την παρουσία μας και για το χορευτικό και μας παρουσίασαν δικούς τους παραδοσιακούς χορούς, καθώς και δρώμενα, αλλά και ποιήματα από τους μαθητές".

Το κλίμα ήταν χαρούμενο και εορταστικό και κανείς από τα μέλη του χορευτικού του συλλόγου δεν θα μπορούσε να φανταστεί τι θα ακολουθούσε την επόμενη μέρα. Η Μυρτώ Ρουσοπούλου περιγράφει: "Την επόμενη ημέρα ξεκινήσαμε για να επισκεφτούμε το χωριό Βουλιαράτες που βρίσκεται το στρατιωτικό νεκροταφείο των Ελλήνων πεσόντων του 1940 -41 και όπου θα γινόταν δοξολογία για αυτούς στην τοπική εκκλησία.

Μόλις πλησιάζαμε με το λεωφορείο στο χωριό, μας σταμάτησε ένας άντρας και μας είπε να γυρίσουμε πίσω γιατί στο χωριό υπήρχε κάποιος που πυροβολούσε με καλάσνικοφ. Μετά από κάποιες συνεννοήσεις που έγιναν με την Βορειοηπειρώτισσα ξεναγό μας, καταφέραμε να μπούμε στο χωριό και να επισκεφτούμε την εκκλησία και το νεκροταφείο.

Στον χώρο υπήρχαν ειδικές δυνάμεις της αστυνομίας καθώς και ελικόπτερα που πετούσαν στην ευρύτερη περιοχή που από ότι μάθαμε αναζητούσαν τον συγκεκριμένο νεαρό. Αφού ολοκληρώσαμε την επίσκεψή μας εκεί και μετά από περίπου τρεις ώρες μάθαμε ότι ο 35χρονος ήταν νεκρός. Όταν πληροφορηθήκαμε την τραγική είδηση ταραχτήκαμε όλοι, ξαφνιαστήκαμε και στενοχωρηθήκαμε".

Έντονο σε όλα τα χωριά το ελληνικό στοιχείο

Η εμπειρία της πάντως από τα χωριά που επισκέφτηκε και τις επαφές που είχε με ντόπιους ήταν σημαντική. "Στις Βουλιαράτες συναντήσαμε μια γιαγιά ηπειρώτισσα που μας έλεγε ιστορίες από τον πόλεμο και μάθαμε σημαντικά πράγματα από τα όσα μας είπε. Πήγαμε στο Αργυρόκαστρο, στην Δερβιτσάνη, όπου και μιλήσαμε με Έλληνες κατοίκους. Παντού μας έλεγαν για την αγάπη τους για την Ελλάδα που την έχουν μεταδώσει και στα παιδιά τους και στις επόμενες γενιές.

Οι άνθρωποι εκεί τηρούν τα ελληνικά έθιμα και τις παραδόσεις και μας έδειξαν ότι χάρηκαν με την παρουσία μας εκεί. Μάλιστα, Οι πιο παλιοί μας αφηγήθηκαν αρκετές ιστορίες από τον πόλεμο, έτσι όπως τις έζησαν οι ίδιοι ως παιδιά ή έτσι όπως τους τις είχαν μεταφέρει οι δικοί τους. Σε όλα τα χωριά ήταν έντονο το ελληνικό στοιχείο και αυτό ήταν κάτι που μας συγκίνησε όλους μας και μας άγγιξε".

(Οι φωτογραφίες παραχωρήθηκαν από την Μυρτώ Ρουσοπούλου στο patrasevents.gr και είναι από τα χωριά Λιβαδιά και Βουλιαράτες).