Με το ξέσπασμα της κρίσης στις Ελληνορωσικές σχέσεις πριν λίγο καιρό, αποκαλύφθηκε και η προσπάθεια διείσδυσης της Ρωσίας στην Ελλάδα μέσω της Εκκλησίας.

Ανάμεσα στις Μητροπόλεις που χαρακτηρίστηκαν ως «φιλορωσικές» - τουλάχιστον – ήταν και η Μητρόπολη Πατρών. Ο Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος έχει αναπτύξει στενές σχέσεις με τη Ρωσική Εκκλησία και επιχειρηματικούς παράγοντες, με πρόσχημα τον Άγιο Ανδρέα, πολιούχο Πατρών, τον οποίον ευλαβούνται ιδιαιτέρως  οι Ρώσοι και τον ...χρησιμοποιούν αναλόγως.

Σε όλα τα σχετικά δημοσιεύματα μεγάλων αθηναϊκών εφημερίδων, η Μητρόπολη Πατρών δεν απάντησε, ενώ άλλες Μητροπόλεις, που εμπλέκονται στο θέμα, εξέδωσαν μία ανακοίνωση, έστω «για τα μάτια του κόσμου», κατά το κοινώς λεγόμενον.

Πριν από λίγες μέρες σημειώθηκε η ρήξη στις σχέσεις της Ρωσικής Εκκλησίας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, λόγω της απόφασης του τελευταίου να εκχωρήσει Αυτοκεφαλία στην Εκκλησία της Ουκρανίας, μετά από επίμονο αίτημα των αρχών, αλλά και της κοινής γνώμης της χώρας.

Ο γνωστός κληρικός της Μητροπόλεως Πατρών Αναστάσιος Γκοτσόπουλος με κείμενό του στο διαδίκτυο, υιοθετεί πλήρως την θεωρία ότι οι ΗΠΑ «πιέζουν» το Οικουμενικό Πατριαρχείο για να δώσει την Αυτοκεφαλία στην Ουκρανία. Επίσης, αφήνει σαφή υπονοούμενα για τον ρόλο των ΗΠΑ στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθοδοξίας στην Κρήτη.

Ο Κληρικός της Πάτρας Α. Γκοτσόπουλος δεν διστάζει να θέσει «αφελή» - βλέπε ειρωνικά ερωτήματα – για  τη σχέση Οικουμενικού Πατριαρχείου και ΗΠΑ στο Ουκρανικό: «Μήπως, τελικά, τον «Τόμο Αυτοκεφαλίας» για την Ουκρανία θα τον υπογράψει ο Οικουμενικός Πατριάρχης ως «αποφαινόμενος» και ο … Ντ. Τράμπ ως «συναποφαινόμενος»; Δεν μπορώ να διανοηθώ τυχόν αμερικανική απαίτηση για αντιστροφή των υπογραφών…».

Πολλοί είναι οι αναγνώστες που σχολιάζουν το κείμενο του Πατρινού κληρικού. Ανάμεσά τους και  ο «Σύνδεσμος Ελληνορωσικής Ορθοδόξου Ενώσεως», όπως υπογράφει, που θεωρεί πως «ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος θα πρέπει να απονείμει το οφίκιο του Μιτροφόρου Πρωτοπρεσβυτέρου του Πατριαρχείου Μόσχας και Πασών των Ρωσιών στον π. Αναστάσιο Κ. Γκοτσόπουλο για τις διαχρονικές επίσημες παρεμβάσεις του υπέρ του Πατριαρχείου Μόσχας. Θα ήταν η μικρότερη ανταμοιβή, μαζί με το Αστέρι του Παρασήμου του Αγίου Αλεξάνδρου Νιέφσκυ, για τις πολύτιμες δημόσιες τοποθετήσεις του, υπέρ της Εκκλησίας της Αγίας Ρωσίας, και κατά του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως. Άξιος!!!»

Επομένως, η εντύπωση – απολύτως βάσιμη - που δίνουν οι δημόσιες παρεμβάσεις του κληρικού Αναστάσιου Γκοτσόπουλου για συγκεκριμένα εκκλησιαστικά θέματα, είναι ότι στοιχείται στη γραμμή του Πατριαρχείου Μόσχας και στρέφεται κατά του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Άλλωστε στο ίδιο κείμενο ο κληρικός Α.Γ. βάλλει εναντίον του Οικουμενικού Πατριαρχείου για την απόφαση του περί του δευτέρου γάμου των κληρικών, η οποία, όμως, δεν έχει ακόμα κοινοποιηθεί, ώστε να γνωρίζουμε το ακριβές περιεχόμενό της.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στο πλευρό του κληρικού Α.Γ. τάσσεται αναφανδόν, για άλλη μια φορά, ο διάκονος του Ι. Ναού Παντανάσσης Γεράσιμος, ο οποίος γράφει επί λέξει σε σχόλιό του: «Μπράβο στον π. Αναστάσιο που τολμάει και μιλάει! Αν μιλούσαν κι άλλοι ίσως να μην φτάναμε σε σ' αυτό το σημείο αλλά ο Θεός ξέρει... Κάποιος πρωθυπουργός είχε πει ύστερα απο μια εθνική τραγωδία "ευχαριστούμε τους φίλους μας τους Αμερικάνους". Ίσως το ξανακούσουμε...»

Οι δύο κληρικοί απηχούν, φυσικά, το γενικότερο αντιπατριαρχικό και φιλορωσικό, ταυτόχρονα, πνεύμα που επικρατεί στην Μητρόπολη Πατρών.

Ο Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος σιωπά, κατά την προσφιλή του συνήθεια, αλλά αυτό δεν τον απαλλάσσει της τεράστιας ευθύνης που φέρει για την έκρυθμη κατάσταση στην Μητρόπολη, η οποία θα επιδεινώνεται όσο παραμένουν ανοιχτά και σε ένταση τόσο τα ελληνορωσικά όσο και τα διορθόδοξα θέματα.