O Απόστολος Α. Καπρούλιας, Δρ Φιλολογίας και Δρ Θεολογίας. Καθηγητής (ΣΕΠ) στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και Μέλος της Επιτροπής Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας μίλησε στο Patrasevents.gr για την κατάσταση που επικρατεί στην παιδεία.

Αναφέρθηκε στις συγχωνεύσεις ορισμένων ΤΕΙ και ΑΕΙ, στην προοπτική του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου όπου σύμφωνα με τον κ. Καπρούλια πρέπει το Ίδρυμα να αυτονομηθεί.

Όσον αφορά το "θεσμό" των αναπληρωτών εκπαιδευτικών το μέλος της Επιτροπής Παιδείας της Νέας Δημοκρατίας, είναι κάθετο, υποστηρίζοντας πως θα πρέπει να σταματήσει να υπάρχει.

P.E.: Ποια είναι η γνώμη σας για τις συγχωνεύσεις ορισμένων ΤΕΙ και ΑΕΙ της χώρας μας;

A.K.: Πρόκειται σαφώς για μία επιλογή της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, η οποία και αυτή συντελείται δίχως να εξυπηρετεί συγκεκριμένες επιστημονικές και ακαδημαϊκές στοχεύσεις. Ο κ. Γαβρόγλου ανάφερε πως μία τέτοια πραγματικότητα δεν θα οδηγήσει σε «πανεπιστημιοποίηση» την τεχνολογική εκπαίδευση. Τότε, διερωτώμαι, γιατί προωθεί τέτοιες συγχωνεύσεις; Για να φέρει τα πανεπιστήμια στο επίπεδο των Ανωτάτων Τεχνολογικών Ιδρυμάτων; Είναι δυνατόν μία συγχώνευση Ιδρυμάτων να μην συνδυαστεί με επιρροές εκατέρωθεν; θα πρέπει, λοιπόν, να καταστεί σαφές το αυτονόητο: έχει διαφορετικό επιστημονικό και επαγγελματικό προσανατολισμό για τους ενδιαφερομένους η τεχνολογική εκπαίδευση και, οπωσδήποτε, μία άλλη κατεύθυνση η πανεπιστημιακή. Για αυτό και η ΝΔ έχει κατ’ επανάληψιν τονίσει πως αυτό που χρειάζεται είναι η αναβάθμιση των ΑΤΕΙ, τα οποία, όμως, θα συνεχίσουν να διατηρούν τον χαρακτήρα τους και τον προσανατολισμό τους. Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να τονίσω πως η πολιτική αυτή πρωτοβουλία της Κυβέρνησης -αν ιδωθεί «συνδυαστικά» με τις προωθούμενες αλλαγές στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και, ιδίως, με τον τρόπο εισαγωγής των μαθητών στις Ανώτατες σχολές- φαίνεται απλώς και μόνον να συντηρεί και να ικανοποιεί εις το έπακρον τα κοινωνικά, αν μη τι άλλο, «απωθημένα» του παρελθόντος: καθείς «επιβάλλεται», και για διαφόρους λόγους «ενθαρρύνεται» -ανεξαρτήτως των ικανοτήτων του- να διαβεί το κατώφλι των Πανεπιστημίων.


P.E.: Σχετικά τώρα με το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο: ποια είναι η προοπτική του; Και το ρωτώ αυτό, διότι κατά καιρούς εγείρονται διάφορα ζητήματα σχετικά με την εύρυθμη λειτουργία του: αδιαφανείς διαδικασίες στην επιλογή των διδασκόντων, υποσχέσεις περί της μονιμοποίησης των συμβασιούχων διοικητικών υπαλλήλων, υψηλά δίδακτρα για τους φοιτητές, προγράμματα σπουδών δίχως κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα κ.ο.κ.

A.K.: Γνωρίζετε ότι υπηρετώ ως Καθηγητής ΣΕΠ στο ΕΑΠ περίπου μία δεκαετία. Για αυτόν τον λόγο και έχω μία ιδιαίτερη «ευαισθησία» για ζητήματα που το αφορούν. Θα μου επιτρέψετε, λοιπόν, λόγω και της ιδιότητάς μου αυτής, να μην επεκταθώ σε όλα αυτά τα ζητήματα που προαναφέρατε. Είναι, αλήθεια, πάντως, πως η κατάσταση σε όλα αυτά που περιγράφετε παραμένει προβληματική. Αρκεί να σας πω ότι, στην επιλογή των διδασκόντων έτσι όπως πραγματοποιήθηκε πέρυσι, πολλοί συνάδελφοι αδικήθηκαν κατάφωρα. Μάλιστα, ορισμένοι εξ αυτών προσέφυγαν, αναζητώντας την δικαίωσή τους, στην Ανεξάρτητη Αρχή του «Συνηγόρου του Πολίτη». Η εν λόγω Αρχή σε αλλεπάλληλα υπομνήματά της ζήτησε διευκρινίσεις σχετικώς από την Δ.Ε. του ΕΑΠ. Δεν έχει λάβει, όμως, μέχρι τώρα καμία απάντηση. Αν δεν συνιστά αυτό προσβολή και απαξιωτική συμπεριφορά προς μία Ανεξάρτητη Αρχή και, μάλιστα, από Πανεπιστημιακούς, τότε διερωτώμαι τι συνιστά; Εν πάση περιπτώσει, η άποψή μου είναι πως όλα τα υπαρκτά προβλήματα που ταλανίζουν το ΕΑΠ σήμερα, αντιμετωπίζονται μόνον με την αυτονόμηση του Ιδρύματος. Και, θεωρώ, ότι πλέον έχουν ωριμάσει -από κάθε άποψη- οι συνθήκες, ώστε η επόμενη Κυβέρνηση της ΝΔ να δρομολογήσει τις εξελίξεις προς αυτήν την κατεύθυνση.

P.E.: Για άλλη μία σχολική χρονιά, τα σχολεία της χώρας θα λειτουργήσουν με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Ο Υπουργός είπε, σε πρόσφατες δηλώσεις τους, ότι ο αριθμός των προσλήψεων των αναπληρωτών θα κινηθεί στα ίδια με πέρυσι αριθμητικά δεδομένα. Ποιο είναι το σχόλιό σας;

A.K.: Κοιτάξτε, έχω αρθρογραφήσει και έχω αναφερθεί σχεδόν σε όλες τις συνεντεύξεις μου σε αυτό το ζήτημα. Δεν μπορεί αυτός ο «θεσμός» να συνεχίζει να υπάρχει. Ο αναπληρωτής εκπαιδευτικός καλύπτει λειτουργικά, δηλαδή «έκτακτα», κενά στα σχολεία. Δεν είναι δυνατόν να καλύπτει οργανικά κενά, κενά τα οποία είναι, θα μου επιτρέψετε, «παγιωμένα», και τα οποία έχουν προκύψει από τις συνταξιοδοτήσεις συναδέλφων και, συνακόλουθα, από την έλλειψη διορισμών εκπαιδευτικών για μία δεκαετία περίπου. Το θέμα είναι, λοιπόν, να προσδιορίσουμε τον ακριβή αριθμό των οργανικών κενών, δίχως βεβαίως τις «αλχημείες» της σημερινής ηγεσίας του Υπουργείου: β’ και γ’ αναθέσεις στους εκπαιδευτικούς, κατάργηση τμημάτων στα σχολεία, συνενώσεις σχολείων και μία σειρά από άλλες σχετικές πρωτοβουλίες της. Λυπάμαι, πάντως, που θα το πω, αλλά έτσι το αντιλαμβάνομαι: είναι, τουλάχιστον άδικο, για τους Έλληνες πολίτες να αντιμετωπίζουν μία τέτοια κατάσταση στο εκπαιδευτικό τους σύστημα. Και είναι άδικο, διότι, ενώ είναι συνεπείς προς τις υποχρεώσεις τους απέναντι στο κράτος, εκείνο να τους συμπεριφέρεται με έναν απαξιωτικό τρόπο. Τα παιδιά τους να φτάνουν στο σημείο να μην διδάσκονται ακόμη και μαθήματα κατευθύνσεων, έως ότου το Υπουργείο να «φιλοτιμηθεί» να προσλάβει αναπληρωτή. Οπότε, τι θα κάνουν; Θα ξαναπληρώσουν, ετούτη την φορά την ανεπάρκεια του κράτους, στα φροντιστήρια. Όσο για τους συναδέλφους αναπληρωτές, τι να πω; Μόνιμα με μία βαλίτσα έτοιμη, μη τυχόν και τους καλέσουν κάπου ανά την Ελλάδα, όπου και θα πρέπει να παρουσιασθούν σε δύο ημέρες. Τα έξοδά τους αφόρητα και οι οικογένειές τους σε μία μόνιμη και διαρκή δοκιμασία…


P.E.: Εντός των ημερών, μετά τον Δεκαπενταύγουστο, ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι θα καταθέσει πρόταση για την αναμόρφωση του Λυκείου. Ποια είναι η άποψή σας;

A.K.: Δυστυχώς δεν έχω καμία ενημέρωση, όπως όλοι άλλωστε, σχετικά με τις εν λόγω προθέσεις του κ. Υπουργού. Εάν, όμως, αληθεύουν τα όσα κατά καιρούς γράφονται σε διάφορα εκπαιδευτικά sites, εκτιμώ ότι ο κ. Υπουργός θα τις «αναβάλλει σε βάθος τριετίας» και αυτές τις εξαγγελίες του! Η εκπαιδευτική κοινότητα δεν αντέχει άλλη απαξίωση. Το δημόσιο σχολείο δεν μπορεί να λειτουργήσει με όρους μίας στρεβλής και ισοπεδωτικής πραγματικότητας, η οποία και θα το «υποβιβάσει σε χώρο φύλαξης ή, έστω, φιλοξενίας των μαθητών». Πριν, λοιπόν, ο κ. Υπουργός προχωρήσει στις όποιες εξαγγελίες προτίθεται επ’ αυτού να καταθέσει, τον καλώ να μας γνωστοποιήσει εξαρχής τα προσδωκόμενα, μαθησιακά-παιδαγωγικά, αποτελέσματα που ευελπιστεί να έχει μία τέτοια πρωτοβουλία. Άλλωστε, στην επιστήμη και στην πολιτική, χώροι οικείοι στον κ. Υπουργό, αυτή είναι ή θα πρέπει να είναι η αφόρμησή μας.

P.E.: Και μία τελευταία ερώτηση που άπτεται και της τρέχουσας επικαιρότητας: Ο Υπουργός κ. Γαβρόγλου δήλωσε στην ΕΡΤ πως θα αλλάξει το ωράριο του σχολείου, το οποίο θα ξεκινά την λειτουργία στις 9 αντί στις 8.15. Ποιο είναι το σχόλιό σας;

A.K.: Δυστυχώς θα πρέπει να πω ότι ο κ. Υπουργός με τέτοιες αναφορές, στις οποίες και κατά καιρούς αρέσκεται να επιδίδεται, κινδυνεύει να χάσει την αξιοπιστία και το κύρος του όχι μόνον ως πολιτικός παράγων αλλά και ως ακαδημαϊκός δάσκαλος. Αντιμετώπισε μήπως επιτυχώς τα μείζονα ζητήματα που ταλανίζουν την Εκπαίδευση και χρειάζεται να τακτοποιήσει και τα ελάσσονα; Είναι αυτό θέμα που χρειάζεται σήμερα να τεθεί στον δημόσιο διάλογο, την ώρα που το δημόσιο σχολείο κινδυνεύει να απωλέσει τον προσανατολισμό του; Μόνον και μόνον από αυτήν την δήλωσή του, φαίνεται ότι δεν έχει ούτε καν αντίληψη για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το δημόσιο σχολείο. Θα μου επιτρέψετε να μην σχολιάσω τίποτε άλλο επ’ αυτού!