Στη μακρινή και βροχερή πόλη Πλύμουθ της Αγγλίας, πριν από 400 χρόνια, διαδραματίζεται η ιστορία της Ελίζας. Εκεί σε μια ταβέρνα, η Ελίζα ερωτεύτηκε ένα ναυτικό, τον Πάτρικ. Γρήγορα, όμως, ο Πάτρικ έφυγε για ένα μακρινό ταξίδι στη διάρκεια του οποίου τραυματίζεται και η τύχη του αγνοείται. Η Ελίζα θέλοντας να βρει τον αγαπημένο της, ναύλωσε με τρεις φίλους της ένα καράβι, με την ίδια στο τιμόνι του πλοίου και ξεκίνησε το ταξίδι της αναζήτησης, με σκοπό τον θρίαμβο της αγάπης και του έρωτα.

Η «Ελίζα» της Ξένιας Καλογεροπούλου ξεφεύγει από την απλή, δυσδιάστατη αφήγηση των παραμυθιών: εδώ οι συγκρούσεις και οι ανατροπές είναι σοφά δομημένες, η πλοκή γεμάτη ίντριγκες, που διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον, ενώ οι δραματικές καταστάσεις διαδέχονται η μία την άλλη, με τρόπο που αναπτύσσεται η θεατρικότητα και καταργείται οποιαδήποτε στασιμότητα. Οι ήρωες του έργου είναι οι ήρωες των παραμυθιών, με θαυμαστά χαρακτηριστικά - θάρρος, πίστη και εξυπνάδα - αλλά και με μια βαθιά ανθρώπινη διάσταση, με πάθη, επιθυμίες και αδυναμίες. Οι διάλογοι, σαν μέσο δημιουργίας δράσης, είναι ζωντανοί, με έντονη προφορικότητα και γρήγορο ρυθμό, αλλά διαθέτουν, παράλληλα, γλωσσική και λογοτεχνική αρτιότητα. Οι σκέψεις και τα συναισθήματα των ηρώων εκφράζονται με σαρωτικό χιούμορ. Ο λόγος της Ξ.Καλογεροπούλου ρέει αβίαστος, καθημερινός και οικείος, απόλυτα εύστοχος και κατανοητός, αλλά παράλληλα γοητευτικός. Είναι παιδικός χωρίς να είναι παιδαριώδης.


Μου άρεσε η φρέσκια σκηνοθετική ματιά του Περικλή Βασιλόπουλου πάνω στο έργο. Με στοιχεία από κόμικ, ωραίες και πρακτικές εναλλαγές σκηνικών, με το θέατρο μέσα στο θέατρο με τους ηθοποιούς να θυμίζουν σε στιγμές πως κάνουν πρόβα για το έργο, αλλά και με νότες από την σημερινή ζωή, ο σκηνοθέτης απέδειξε για μια ακόμη φορά πως μπορεί να ελίσσεται σε διαφορετικά είδη θεάτρου και να τα φέρνει εις πέρας με επιτυχία. Ο Π.Βασιλόπουλος έστησε μια παράσταση ζωηρή, εύρυθμη, με μπόλικη ενέργεια και εύστοχες διαδραστικές παρεμβάσεις. Η δράση πάνω στη σκηνή – με βασικό συντελεστή την εξαιρετική χορογραφία - ήταν τόσο έντονη, εφευρετική και ενδιαφέρουσα που δεν κούρασε στιγμή τα παιδιά, εξάπτοντας, παράλληλα, τη φαντασία τους. Τα σκηνικά αποτέλεσαν ένα καλό και φιλόξενο περιβάλλον για την ιστορία, με κυρίαρχο σκηνικό αυτό του καραβιού. Τα τραγούδια είναι χαριτωμένα, έχουν χιούμορ και σχολιάζουν εύστοχα τη δράση. Τα κοστούμια καλοσχεδιασμένα, δίνουν το στίγμα του κάθε ρόλου. Όλα τα παραπάνω, υποβοηθούμενα από τους καίριους και εύστοχους φωτισμούς, συμβάλλουν στην δημιουργία ενός φανταστικού, παραμυθένιου κόσμου, που ξεδιπλώνεται αβίαστα μπροστά στα μάτια των θεατών.

Μια πολύ καλή ομάδα κεφάτων, αεικίνητων κι εκφραστικών ηθοποιών ερμήνευσαν με μαεστρία τους ρόλους. Τους δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους, του αγοριού και του κοριτσιού, ανέλαβαν η Γεωργία Σωτηριανάκου και ο Δημήτρης Μελέτης, ερμηνεύοντας τους με γλυκύτητα, ρομαντισμό και παιδικότητα, καταφέρνοντας να πετύχουν την ισορροπία ανάμεσα στο κωμικό και το δραματικό, το γέλιο και τη συγκίνηση.


Η Γ.Σωτηριανάκου, μια εκφραστικότατη ηθοποιός, με φωτεινά γαλαζοπράσινα μάτια, με ωραία φωνή κι άρθρωση, εκπληκτική κίνηση κι ενέργεια πάνω στη σκηνή, παραπέμπει αμέσως σε παραμυθένια φιγούρα. Με στήριγμα την καλή τεχνική της κατάρτιση, μας έδωσε ανάγλυφα, χωρίς υπερβολές, μια Ελίζα σημερινή κι αέρινη. Ανέδειξε τον ρόλο του κοριτσιού, ξεκινώντας με μια συγκρατημένη, χαμηλών τόνων ερμηνεία και βαθμιαία ανέβαζε την ένταση, καθώς η ηρωίδα συναντούσε το ένα εμπόδιο μετά το άλλο, εκφράζοντας πειστικά τον δυναμισμό, την επιμονή, το θάρρος κι εν τέλει την ωρίμανση του κοριτσιού.

Ο Δημήτρης Μελέτης καταθέτει πάθος, δόσιμο κι εντιμότητα πάνω στη σκηνή. Ο Νίκος Τουρνάκης διαθέτει το χάρισμα της άμεσης επικοινωνίας με το κοινό και ιδιαίτερα με τα παιδιά, που τον παρακολουθούσαν αφοσιωμένα καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου. Ιδιαίτερη μνεία στον Τάσο Θεοφιλάτο, σε έναν άψογο συνδυασμό του δυναμικού και φοβιτσιάρη μάγειρα και τον Βασίλη Τσόρλαλη, που έκανε γκελ στους πολλαπλούς του ρόλους. Ο Θοδωρής Προκοπίου αποτέλεσε την ήρεμη δύναμη στο πλευρό του Πάτρικ, εκμεταλλευόμενος την θεατρική του πείρα, ο Θάνος Γρίβας ήταν αεικίνητος κι εύστροφος επί σκηνής, ενώ ο Γεράσιμος Γιοβανάκης ήταν πειστικότατος στις κωμικές μεταμορφώσεις του.

Στα έργα της Ξ.Καλογεροπούλου η αγάπη και το καλό θριαμβεύουν, χωρίς, όμως, να υπάρχει κατ’ ανάγκη το κλασικό ευτυχισμένο τέλος των παραμυθιών. Περισσότερο δικαιώνεται η πορεία, το ταξίδι των ηρώων και λιγότερη σημασία έχει η ευτυχισμένη κατάληξη. Αυτή, ακριβώς, η επιμονή στους στόχους, ως βασική θεματική, που διέπει τα θεατρικά έργα της Καλογεροπούλου, είναι ένα από τα δυνατά στοιχεία και της παράστασης. Προβάλλοντας τους ήρωες σαν αξιακά πρότυπα συμπεριφοράς οδηγεί το παιδί να ταυτιστεί μαζί τους, να ακολουθήσει με τρόπο βιωματικό σχεδόν την πορεία τους και να αντλήσει δύναμη από τη θέλησή τους να παλέψουν για τα όνειρά τους και να ανακουφιστεί από την δικαίωσή τους. Εν τέλει, πρόκειται για μια γοητευτική, συγκινητική παράσταση, που καλλιεργεί αισθητικά και γλωσσικά τα παιδιά και μεταφέρει μηνύματα σπουδαία, που τα σημερινά παιδιά τα προσπερνάνε γρήγορα στο βωμό της ιντερνετικής καθημερινότητας. 


ΕΛΙΖΑ

Συντελεστές παράστασης:

Κείμενο: Ξένια Καλογεροπούλου

Σκηνοθεσία-Σκηνικό: Περικλής Βασιλόπουλος

Μουσική-Μουσική Διδασκαλία: Χάρης Πεγιάζης

Στίχοι: Μαριανίνα Κριεζή

Κοστούμια-Ειδικές Κατασκευές: Μαρία Αλανιάδη

Χορογραφία-Κίνηση: Luiz Mendes

Χορογραφία ξιφομαχιών: Θάνος Δερμάτης

Σχεδιασμός Φωτισμών: Νίκος Σωτηρόπουλος

Βοηθός Σκηνοθέτη: Αλέξανδρος Κουκιάς

Βοηθός Σκηνογράφου: Γαβριήλ Δουκατάς

Φωτογράφιση προβών: Έλενα Μπονέλη

Παίζουν οι ηθοποιοί:

Γεράσιμος Γιοβανάκης, Θάνος Γρίβας,  Τάσος Θεοφιλάτος, Δημήτρης Μελέτης, Θοδωρής Προκοπίου, Γεωργία Σωτηριανάκου, Νίκος Τουρνάκης, Βασίλης Τσόρλαλης

Δημοτικό Θέατρο Απόλλων-Τηλ.2610273613

Καθημερινά για τα σχολεία της πόλης-Πληροφορίες,κρατήσεις: 2610623730 

&  www.dipethepatras.gr , www.ticketservices.gr

Τιμή εισιτηρίου: 5 ευρώ για τους μεγάλους και 4 ευρώ για τα παιδιά .

Οικογενειακό εισιτήριο 3 ατόμων: 12 ευρώ ή 4 ατόμων:15 ευρώ (για όλη την οικογένεια). Μαθητικό εισιτήριο: 4 ευρώ.