Το τελευταίο διάστημα συντονιστική επιτροπή κατοίκων αντιδρά για την αντιδρόμηση της οδού Κανακάρη προβάλλοντας έναν αρκετά μεγάλο αριθμό επιχειρημάτων επικαλούμενη την “κοινή λογική”. Είναι θετικό όταν υπάρχει δημόσιος διάλογος για μεγάλα έργα που αφορούν την λειτουργία της πόλης. Όμως δεν μπορεί να μην παρατηρήσει κανείς, ότι είναι σύνηθες αυτός ο διάλογος – ο οποίος έχει περισσότερο τον χαρακτήρα αντιθέσεων – να  γίνεται σχεδόν πάντα ετεροχρονισμένα, όταν όλες οι βασικές αποφάσεις έχουν ήδη ληφθεί   με την συγκατάθεση ή χωρίς αντίρρηση από αυτούς που αντιδρούν.

Θα προσπαθήσω όσο μπορώ να παρακάμψω την επιστημονική και επαγγελματική μου ιδιότητα προσεγγίζοντας το θέμα στηριγμένος κυρίως σε αυτή την περίφημη “κοινή λογική” που επικαλείται η συντονιστική των κατοίκων.

Οι κάτοικοι αντιδρούν με βασικότερο επιχείρημα ότι η διαδικασία αντιδρόμησης θα οδηγήσει όλη την κυκλοφορία σε αυτούς τους δύο δρόμους με αποτέλεσμα να υπάρχει περιβαλλοντική επιβάρυνση (θόρυβος – ρύποι) στην γύρω περιοχή. Το ότι η κυκλοφορία θα οδηγηθεί σε αυτούς τους άξονες (Κορίνθου και Κανακάρη) φαίνεται λογικό. Όμως αυτό επιθυμούσαμε από την αρχή. Το δίδυμο των οδών Κορίνθου και Κανακάρη να αποτελέσει τις βασικές αρτηρίες για την Κεντρική περιοχή Πατρών. Αυτός είναι ο στόχος. Με αυτόν τον τρόπο θα υπάρχει μείωση της κυκλοφορίας στις οδούς Αγ. Σοφίας και Κωνσταντινουπόλεως και κατ’ επέκταση στην Μαιζώνος και η οποία πλέον θα μπορεί να πεζοδρομηθεί. Σε επίπεδο σχεδιασμού αυτό θα ήταν επιτυχία. Οι θετικές επιδράσεις στην Κεντρική περιοχή Πατρών από την οδό Κορίνθου μέχρι την Αγ. Ανδρέου και από την Αγ. Σοφίας έως και την Γούναρη είναι προφανείς. Πάμε τώρα να δούμε ποιές είναι οι  αρνητικές επιδράσεις και κυρίως να δούμε πόσο μεγάλες είναι.

Παράλληλα με την αντιδρόμηση θα υπάρξει και η λειτουργία της mini περιμετρικής. Λαμβάνοντας υπόψιν τα κυκλοφοριακά δεδομένα η διάνοιξη της mini περιμετρικής θα επιφέρει δραματική μείωση των κυκλοφοριακών φόρτων στις δύο οδούς σε πολύ σημαντικό ποσοστό. Οπότε η κοινή λογική λέει ότι δραματική επιβάρυνση μάλλον δεν θα υπάρξει. Η κυκλοφορία αν δεν είναι μικρότερη πιθανώς να είναι η ίδια. Και όλα αυτά είναι γνωστά χρόνια τώρα. Όχι μόνο στους ειδικούς τεχνοκράτες. Σε όλους τους πολίτες. Οπότε και πάλι η “κοινή λογική” λέει ότι δεν είναι δυνατόν να μην υπήρχε αντίδραση τόσα χρόνια και να υπάρχει τώρα χωρίς να υπάρχει κάποιος άλλος λόγος.

Βλέποντας και πάλι τα επιχειρήματα των κατοίκων πριν από όλα αναρωτιέται ο κάθε πολίτης μα καλά κανείς δεν προβληματίστηκε για αυτά? Υπάρχουν όμως πραγματικά αυτά τα προβλήματα που θέτουν οι κάτοικοι? Πόσο σοβαρά είναι?

Πρώτα από όλα η Δημοτική αρχή έκανε ένα τεράστιο λάθος δίνοντας στην Κυκλοφορία την Κανακάρη ημιτελή και με λάθος κατεύθυνση. Αυτό δημιουργεί λανθασμένες εντυπώσεις για τον τρόπο λειτουργία της οδού, δημιουργεί τετελεσμένα τα οποία είναι δύσκολο μετά να αρθούν (όπως για παράδειγμα η στάθμευση) και τέλος δεν δίνει την δυνατότητα να υπάρξει προβληματισμός πάνω σε πιθανά τεχνικά προβλήματα όπως αυτά θα προκύψουν από την πραγματική λειτουργία της οδού και να βρεθεί τρόπος επίλυσής τους.

Ας προσεγγίσουμε τα κυριότερα από αυτά που επικαλούνται οι κάτοικοι.

α) Το πλάτος του οδοστρώματος είναι 7 μέτρα δηλαδή δύο λωρίδες κυκλοφορίας. Αν σκεφτούμε προσεκτικά θα δούμε ότι σε όλες τις κύριες οδούς της πόλης το ενεργό τους πλάτος είναι 2 λωρίδες κυκλοφορίας και λειτουργούν ικανοποιητικότατα. Προβλήματα δημιουργούνται μόνο από την διπλοπαρκάρισμα που οι δύο λωρίδες γίνονται μία. Ποτέ όταν οι δύο λωρίδες λειτουργούν ελεύθερα δεν υπάρχουν προβλήματα. Οπότε που ακριβώς θα δημιουργηθεί ο περίφημος λαιμός του μπουκαλιού που επικαλούνται οι κάτοικοι?

β) Η στάθμευση. Αυτό είναι ένα πραγματικό πρόβλημα το οποίο έχει μεγεθυνθεί λόγω της προσωρινής κυκλοφορίας. Είναι δεδομένο, απαραίτητο και λογικό να απαγορευτεί η στάθμευση στο νέο τμήμα της Κανακάρη. Μάλιστα μετά την ολοκλήρωση του έργου η στάθμευση θα είναι πολύ δύσκολο να επιτραπεί αφού λόγω της ανύψωσης των πεζοδρομίων ακόμα και οι πόρτες των ΙΧ θα είναι αδύνατον να ανοίξουν. Επιπλέον η γνώμη μου είναι ότι πρέπει να ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΕΙ Η ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟ ΜΗΚΟΣ των οδών Κανακάρη και Κορίνθου. Η άρση της στάθμευσης θα δώσει εκτός των άλλων και την δυνατότητα λειτουργίας λεωφορειοδρόμων έχοντας ταυτόχρονα σε όλο το μήκος των οδών 2 ενεργές λωρίδες κυκλοφορίας για τα ΙΧ. Είναι η μεγαλύτερη ευκαιρία, με την αντιδρόμηση, να καθιερωθεί το μέτρο στην συνείδηση των οδηγών. Όλοι γνωρίζουν ότι όταν υπάρχει στάθμευση σε μία οδό είναι εξαιρετικά δύσκολο να την άρεις όσα μέτρα και αν πάρεις. Είναι δεδομένο ότι μία τέτοια απόφαση θα περιορίσει δραματικά τις θέσεις στάθμευσης στην κεντρική περιοχή που θα επαρκούν πλέον μόνο για τους μόνιμους κατοίκους για τους οποίους προφανώς πρέπει να γίνει σχεδιασμός για να εξυπηρετηθούν. Αυτό θα ήταν ένα πραγματικά αποτρεπτικό μέτρο για την χρήση του ΙΧ στην Κεντρική Περιοχή της πόλης. Όμως ξέχωρα από τις αντιρρήσεις που μπορεί να έχει κανείς σε κάτι τόσο δραστικό, το θέμα έτσι και αλλιώς θα προκύψει από την πεζοδρόμηση της οδού Μαιζώνος. Πιθανές λύσεις δεν μπορούν να διατυπωθούν σε ένα άρθρο διότι  πάρα πολλά από αυτά τα ζητήματα είναι τεχνικά αλλά κυρίως διότι απαιτούν πολιτικές στοχεύσεις για τις οποίες δεν έχει αποφανθεί (ούτε καν προβληματιστεί) το Δημοτικό Συμβούλιο.

γ) Τα λεωφορεία. Εδώ θα επικαλεστώ και πάλι την “κοινή λογική”. Τα λεωφορεία πρέπει να περνούν από εκεί που υπάρχουν οι περισσότεροι κάτοικοι. Μόνο έτσι θα γίνουν ελκυστικά. Είναι απολύτως λογικό. Παράλογο είναι να θεωρεί κανείς ότι τα λεωφορεία θα περάσουν από τις πλέον γρήγορες διαδρομές. Τότε θα πέρναγαν και από την μεγάλη Περιμετρική. Οπότε είναι παντελώς παράλογο να θεωρεί κανείς ότι τα λεωφορεία θα περνούν από το νέο τμήμα της Κανακάρη. Δεν είναι οι κλίσεις το κύριο πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι ότι δεν εξυπηρετούν κανέναν. Εδώ τα πράγματα έχουν μείνει στάσιμα. Για το που θα  περνούν τα λεωφορεία, ποιες γραμμές θα λειτουργούν κλπ δεν έχει διατυπωθεί τίποτα. Λειτουργούμε λες και όλα θα γίνουν μόνα τους. Υπάρχουν λύσεις οι οποίες όμως και πάλι δεν είναι δυνατόν να αποτυπωθούν στο άρθρο κυρίως λόγω του τεχνικού τους χαρακτήρα.

Η γνώμη μου είναι, ότι οι κάτοικοι θα πρέπει να εστιάσουν την κινητικότητα τους στα σημειακά προβλήματα που πιθανώς υπάρχουν, διότι η στόχευση τους στην άρση αποφάσεων που έχουν ήδη ληφθεί χρόνια τώρα είναι θεσμικά κατοχυρωμένες έχουν χρηματοδοτηθεί και οι οποίες αφορούν το σύνολο της πόλης, δεν δίνει την δυνατότητα να επιλυθούν γρήγορα, τα μικρά που τους αφορούν άμεσα και για τα οποία υπάρχουν εφικτές λύσεις (όπως για παράδειγμα η χωροθέτηση των κάδων απορριμάτων).

Κλείνοντας θα ήθελα να τονίσω ότι η λειτουργία της mini Περιμετρικής, η αντιδρόμηση των οδών Κανακάρη και Κορίνθου, οι αστικές αναπλάσεις της Κεντρικής περιοχής και η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος θα αλλάξει δραματικά όχι μόνο την όψη της κεντρικής περιοχής. Θα αλλάξει κυρίως την λειτουργία της πόλης. Και οποιαδήποτε λειτουργική αλλαγή ακόμα και αυτή που είναι θετική και επιθυμητή, έχει και αρνητικές επιπτώσεις (σημειακές ή γενικότερες).

Και δυστυχώς φαίνεται ότι η πόλη κινείται σε ρυθμούς ας γίνει βρε αδελφέ και βλέπουμε. Μόνο που τότε, οι όποιες παρεμβάσεις ακόμα και οι απλές, γίνονται εξαιρετικά δύσκολα, αργά και επίπονα.

Δημήτρης Σαρδελιάνος

Συγκοινωνιολόγος – Γεωπληροφορικός