Σύμφωνα με το μηνιαίο δελτίο του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, οι κυριότερες οικονομικές εξελίξεις για το μήνα Σεπτέμβριο του 2017, τόσο στον κλάδο του Εμπορίου όσο και στην ελληνική οικονομία εν γένει, συνοψίζονται ως εξής:

➢ Αύξηση του τζίρου στο Λιανικό Εμπόριο, τόσο σε μηνιαία όσο και σε ετήσια βάση.

➢ Καταγραφή αρνητικού ισοζυγίου ροών μισθωτής απασχόλησης (Εργάνη) στον ιδιωτικό τομέα.

➢ Αύξηση του ελλείμματος ισοζυγίου αγαθών, τόσο σε μηνιαία όσο και σε ετήσια βάση.

➢ Μηνιαία αύξηση/ετήσια μείωση της αξίας των ακάλυπτων επιταγών και των απλήρωτων  

    συναλλαγματικών.

➢ Περαιτέρω υποχώρηση του ποσοστού ανεργίας τόσο σε μηνιαία όσο και σε ετήσια βάση.

➢ Μηνιαία υποχώρηση/ετήσια ενίσχυση του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή/επίπεδο τιμών.

Μικτές τάσεις προκύπτουν από την εξέλιξη βασικών δεικτών της ελληνικής οικονομίας για το μήνα  Σεπτέμβριο του 2017. Ειδικότερα, για δεύτερο συνεχόμενο μήνα καταγράφεται μηνιαία και ετήσια βελτίωση τόσο του κύκλου εργασιών όσο και του όγκου των πωλήσεων στο Λιανικό Εμπόριο.

Εντούτοις, η συνεχιζόμενη από την αρχή του έτους αποκλιμάκωση του ποσοστού ανεργίας δε συνδυάστηκε, όπως αναμένονταν, με βελτίωση της μισθωτής απασχόλησης, καθώς εν μέσω καλοκαιριού (Αύγουστος 2017) οι αποχωρήσεις στον ιδιωτικό τομέα υπερίσχυσαν των νέων προσλήψεων. Αντίθετη, θετική εξέλιξη συνιστά η για τέταρτο συναπτό μήνα αύξηση των καταθέσεων, η οποία αντανακλά την ενίσχυση της εμπιστοσύνης μετά και την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης αλλά και τις θετικές επιπτώσεις από την αυξημένη τουριστική κίνηση. Στον αντίποδα και παρά την αύξηση των εξαγωγών σε ετήσια βάση στη διάρκεια του πρώτου επταμήνου του έτους, η ανοδική τάση των εισαγωγών, εξαιτίας της σταδιακής χαλάρωσης των Capital Controls, επιδείνωσε το ισοζύγιο αγαθών. Ως προς την τελευταία παράμετρο, ανασταλτικό ρόλο διαδραματίζει και η ανατίμηση του ευρώ, ιδίως έναντι του δολαρίου, καθιστώντας τα ελληνικά εξαγώγιμα προϊόντα σε αγορές εκτός Ευρωζώνης ακριβότερα και ως εκ τούτου λιγότερο ανταγωνιστικά.

• Σε ανοδική τροχιά για δεύτερο συνεχόμενο μήνα κινείται ο εποχικά διορθωμένος ΔΚΕ στο Λιανικό Εμπόριο χωρίς τα καύσιμα τον Ιούλιο του 2017. Τόσο σε μηνιαία (Ιούλιος/Ιούνιος 2017) όσο και σε ετήσια (Ιούλιος 2017/2016) βάση η θετική μεταβολή προσεγγίζει το 1,0%, αντανακλώντας τη βελτίωση της ιδιωτικής καταναλωτικής δαπάνης, η οποία καταγράφεται από τις αρχές του καλοκαιριού. Η σύγκριση του επταμήνου 2017/2016 καταδεικνύει μία μεσοσταθμική αύξηση του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων της τάξεως περίπου του 2%, επαληθεύοντας τα σημάδια ανάκαμψης που είχαν αρχίσει να διαφαίνονται ήδη από το Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους.  

• Η ετήσια βελτίωση τόσο των αφίξεων όσο και των εισπράξεων στον κλάδο του Τουρισμού (Ιούλιος 2017/2016) σε συνδυασμό με τον πρώτο μήνα εφαρμογής των γενικών θερινών εκπτώσεων, συνιστούν τους κυριότερους παράγοντες τόνωσης των πωλήσεων. Με ακόμη μεγαλύτερη ένταση αυξήθηκε ο εποχικά διορθωμένος Δείκτης Όγκου στο Λιανικό Εμπόριο χωρίς τα καύσιμα (+1,2% σε μηνιαία και  +1,9% σε ετήσια βάση), εξέλιξη με σημαντικά οφέλη για το καταναλωτικό κοινό.

• Η υποκατηγορία των «Πωλήσεων εκτός Καταστημάτων» καταγράφει τη μεγαλύτερη αύξηση τζίρου τόσο σε μηνιαία όσο και σε ετήσια βάση (Ιούλιος/Ιούνιος 2017: +6,3% & Ιούλιος 2017/2016: +12,2%), απόρροια της  συνεχώς διευρυνόμενης αποδοχής εκ μέρους του καταναλωτικού κοινού των πωλήσεων μέσω διαδικτύου. Σε επίσης ισχυρή θετική τροχιά κινείται η ετήσια μεταβολή του κύκλου εργασιών για τις υποκατηγορίες Βιβλία – Χαρτικά – Λοιπά Είδη: +5,7%, των Μικτές τάσεις προκύπτουν από την εξέλιξη βασικών δεικτών της ελληνικής οικονομίας για το μήνα  Σεπτέμβριο του 2017.  +3,7%, όπως επίσης και της Ένδυσης – Υπόδησης: +2,4).

• Ο καταγεγραμμένος ΔΚΕ της υποκατηγορίας Έπιπλα – Ηλ. Είδη – Οικ. Εξοπλισμός αποτελεί την καλύτερη επίδοση της τελευταίας τριετίας για το μήνα Ιούλιο, μία ιδιαίτερα θετική εξέλιξη αν ληφθεί υπόψη πως συνολικά ο εν λόγω υποκλάδος έχει υποστεί στη διάρκεια της κρίσης τις μεγαλύτερες απώλειες (απώλεια τζίρου: -54,1% την περίοδο 2009-2016). Στον αντίποδα, απρόσμενη μηνιαία και ετήσια μείωση παρατηρείται στις πωλήσεις της υποκατηγορίας των Φαρμακευτικών – Καλλυντικών (-2,8% και -4,1% αντίστοιχα), ενώ η μηνιαία τόνωση του τζίρου των επιχειρήσεων Ένδυσης & Υπόδησης αποδίδεται κατά κύριο λόγο στις γενικές θερινές εκπτώσεις.