Μπορεί ο αυτοκινητόδρομος της Πατρών – Πύργου να ήταν να ολοκληρωθεί μαζί με αυτόν της Πατρών – Κορίνθου, αποτελώντας από κοινού την Ολυμπία Οδό, όμως  η πορεία τους τελικά είναι άκρως αντίθετη.

Ο δρόμος της Πατρών – Κορίνθου ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε σε λειτουργία πριν από μερικές μέρες, όμως αυτός της Πατρών - Πύργου, είναι ακόμα στις... μακέτες. Και όλα δείχνουν ότι θα αργήσει να ξεκινήσει ακόμα η κατασκευή του, ενώ οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι θα ολοκληρωθεί εφόσον πάνε όλα καλά το… 2021 με το 2022.

Η επιλογή του υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπιρτζή και της κυβέρνησης να προχωρήσουν στη κατάτμηση του έργου, έτσι ώστε να προσελκυστούν στον διαγωνισμό μικρότερες τεχνικές εταιρείες, έχει οδηγήσει σε ένα κυκεώνα κρατικής και ευρωπαϊκής γραφειοκρατίας. Γιατί ούτε σε μικρές τεχνικές εταιρίες δόθηκαν οι εργολαβίες, ούτε το έργο πρόκειται να ξεκινήσει σύντομα.

Το έργο, συνολικής αξίας 443 εκατομμυρίων ευρώ, έχει χωριστεί σε οχτώ εργολαβίες, με τις δημοπρατήσεις να μην έχουν καν ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια και με τον οδικό άξονα να παραμένει στα χαρτιά, χωρίς να ξέρει κάνεις το πότε τελικά θα ξεκινήσει η κατασκευή του.

Τα τμήματα που έχουν δημοπρατηθεί είναι  Δουναίικα - Πύργος, Αμαλιάδα - Δουναίικα, Κυλλήνης - Αμαλιάδα,  Βάρδα - Κυλλήνης, Σαγαίϊκα - Βάρδα, ενώ το Κάτω Αχαΐα - Σαγαίικα, δημοπρατήθηκε για τις 30 Μαΐου, σύμφωνα με ανακοίνωση που έγινε γνωστή το μεσημέρι της Πέμπτης.  

Ακόμη όμως, και στις εργολαβίες που έχουν προκηρυχθεί το τοπίο παραμένει θολό, αφού σε άλλες δεν έχει εκδοθεί η απόφαση έγκρισης του αποτελέσματος, ενώ άλλες βρίσκονται ακόμα στα στάδιο της αξιολόγησης.

Με λίγα λόγια οι γραφειοκρατικές διαδικασίες  που απαιτούνται  δεν έχουν ολοκληρωθεί στις πέντε εργολαβίες, ενώ στις άλλες τρεις δεν έχουν καν γίνει ακόμα οι σχετικοί διαγωνισμοί.

Δεν έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του

Τι σημαίνει αυτό; Από την στιγμή που δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες, το έργο δεν έχει εξασφαλίσει καν την χρηματοδότηση του, κάτι που επιβεβαιώνει μάλιστα σχετικό  έγγραφο της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών του ΥΠΟΜΕΔ.

Το έγγραφο, σύμφωνα με το capital, αναφέρει ξεκάθαρα ότι μετά την προκήρυξη του, θα είναι δυνατόν να υποβληθεί προς την αρμόδια διαχειριστική αρχή η πρόταση για την ένταξη του έργου στο νέο ΕΣΠΑ (2014-2020).

Και αυτό γιατί, σύμφωνα με την υπηρεσία ΥΠΟΜΕΔ «για τα έργα (πράξεις), που αποτελούνται από πολλά υποέργα, απαιτείται για να χαρακτηριστούν ως ώριμα προς ένταξη να έχει προκηρυχθεί το 70% της συνολικής αξίας τους».

Ένα ακόμα ζήτημα που θα κρίνει την χρηματοδότηση του έργου είναι η μελέτη αξιολόγησης κόστους-οφέλους (ΑΚΟ), καθώς και η σύνταξη της αίτησης χρηματοδότησης που θα πρέπει να υποβληθούν στις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτή τη στιγμή, η ΑΚΟ έχει κατατεθεί και ελέγχεται από την αρμόδια διαχειριστική αρχή και τον φορέα Jaspers που θα λειτουργήσει ως τεχνικός σύμβουλος στον οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναθέσει να κάνει τον έλεγχο της αίτησης που θα υποβληθεί.

Να θυμίσουμε ότι μέχρι στις 5 πρώτες εργολαβίες, μειοδότης έχει αναδειχθεί στις μεν 4 πρώτες ο Όμιλος Καλογρίτσα (Κ/Ξ Τοξότης-Ομάδα Κατασκευών) και στην πέμπτη η εταιρεία ΙΝΤΕΡΚΑΤ.