Έχετε φανταστεί το παλιό λιμάνι της Πάτρας από το ύψος της Ιχθυόσκαλας έως και το κτίριο «Π. Κανελλόπουλος» σαν ένα τεράστιο πάρκο με θέατρο, πλατείες, σινεμά, συντριβάνια, πισίνες και πλωτές πλατφόρμες;

Μάλλον όχι. Το φαντάστηκαν όμως και κυρίως το σχεδίασαν η ομάδα των αρχιτεκτόνων της εταιρείας  «OFFICE 25 ARCHITECTS» με έδρα την Θεσσαλονίκη, καταθέτοντας την πρόταση τους για την ριζική μεταμόρφωση του παραλιακού μετώπου της Πάτρας και κυρίως του κομματιού του παλαιού λιμανιού (Γούναρη έως και Άγιος Διονύσιος), το οποίο και θέλει να αναδιαμορφώσει ο Δήμος Πατρέων.

Η πρόταση της ομάδας αρχιτεκτόνων πήρε το 2 ο βραβείο  στο πλαίσιο του Πανελλήνιου Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για την ανάπλαση του παλαιού  Λιμένα της Πάτρας  που διοργάνωσε η εφημερίδα Πελοπόννησος, μαζί με  τον Σύλλογο  Αρχιτεκτόνων Νομού Αχαΐας.

Η μελέτη που παρουσιάζουν τα μέλη της ομάδας των αρχιτεκτόνων, μεταξύ αυτών και ο Πατρινός αρχιτέκτονας Κωνσταντίνος Μπάρλας, κινείται στο σκεπτικό ενός παραλιακού δρόμου που θα αποτελεί συνέχεια της πόλης, μέσα στον οποίο οι πολίτες της Πάτρας θα έχουν την δυνατότητα να αθλούνται, να περπατούν, να ψυχαγωγούνται, να βλέπουν σινεμά, θέατρο και να παρακολουθούν συναυλίες.

Το πάρκο που παρουσιάζει η ομάδα των αρχιτεκτόνων έχει την δυναμική για να φιλοξενήσει αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις και ταυτόχρονα να δώσει μια άλλη όψη, σύγχρονη και μοντέρνα, σε όλη την παραλιακή ζώνη της Πάτρας. Το στοιχείο που θα είναι έντονο σε αυτή έχει να κάνει με το νερό. Το υδάτινο στοιχείο.

«Η σχεδιαστική μας πρόθεση είναι, λόγω ότι αναφερόμαστε σε ένα αστικό πάρκο με έντονο το στοιχείο του νερού, όπου η διάθεση είναι πιο χαλαρή, οι χαράξεις να είναι πιο ρευστές. Να ξεδιπλώνονται, σαν σερπαντίνες, μέσα από την πόλη προς την περιοχή επέμβασης. Να ξεδιπλώνονται από την ορθοκανονικότητα της πόλης, προς μια πιο ελεύθερη, ρευστή, διαφορετική κατάσταση.

Οι πορείες να ξεδιπλώνονται σαν σερπαντίνες και τα σημεία ενδιαφέροντος και στάσης να διασκορπιστούν σαν κομφετί  μέσα στην περιοχή» αναφέρει μεταξύ άλλων στην μελέτη της η ομάδα των αρχιτεκτόνων που κατέθεσαν την πρόταση. 

Η διαδρομή σερπαντίνα είναι μια τεθλασμένη διαδρομή που αναπτύσσεται κατά μήκος της περιοχής επέμβασης σε μια μικρή απόσταση από την θάλασσα. Ο σκοπός της είναι να δημιουργηθεί μια ενιαία διαδρομή-περιπάτου και η σύνδεση όλων των περιοχών της επέμβασης. 


Η μελέτη περιλαμβάνει μία πλατεία νερού στον χώρο δεξαμενών αποθήκευσης του λιμανιού, μία πλατεία που εμπεριέχει πλωτές πλατφόρμες, συντριβάνια, εγκαταστάσεις τέχνης. Οι πλωτές πλατφόρμες θα έχουν την δυνατότητα να φιλοξενήσουν αρκετές χρήσεις από συναυλίες μέχρι και υπαίθριο σινεμά.

Παράλληλα, προτείνεται η δημιουργία τριών αποβάθρων στο ύψος της Γούναρη, της Αγίου Νικολάου και του Αγίου Διονυσίου. Το σχέδιο προβλέπει την απομάκρυνση των κάγκελων του παλιού λιμανιού, μικραίνοντας έτσι το πλάτος του δρόμου, επεκτείνοντας μεγάλους άξονες στην περιοχή.

Εξάλλου, δημιουργείται μια παράλληλη διαδρομή-πεζόδρομος, με πλάτος οκτώ περίπου μέτρων μπροστά από τα κτήρια της πόλης, με την επέκταση των πεζοδρομίων κατά 3 μέτρα. Έτσι θα πάρει ζωή η παραλιακή αυτή ζώνη και θα αναβαθμιστούν και θα αναδειχτούν τα αξιόλογα κτίρια της που αυτή τη στιγμή είναι κενά και υποβαθμισμένα.

Η αποβάθρα στον άξονα της Αγίου Νικολάου θα εκτρέπεται υπόγεια με την πλατεία Τριών Συμμάχων. Στην διασταύρωση με την Αγίου Διονυσίου θα δημιουργηθεί μία πλατεία πεζογέφυρας και έτσι η αποβάθρα της Αγίου Νικολάου θα έχει μετατραπεί στο τέλος της σε ένα παρατηρητήριο ορόσημο, με τους πολίτες της πόλης να απολαμβάνουν την θέα. Το σχέδιο είναι τέτοιο που προβλέπει στο σημείο την δημιουργία μιας καφετέριας.

Η μελέτη προβλέπει το γκρέμισμα όλων των κτιρίων μεταξύ των δύο αποβάθρων (Αγίου Νικολάου και Γούναρη), έτσι ώστε να μην καλύπτεται από τίποτα η θέα προς την θάλασσα, αλλά και την εγκατάσταση πισίνων, θαλάσσιων σπορ, υπαίθριων χώρων εκγυμνάσεων και παιδικών χαρών.


Ωστόσο, το παλιό κτιρίο του λιμανιού παραμένει και μετατρέπεται σε πολιτιστικό κέντρο, ενώ στην αποβάθρα της Γούναρη θα τοποθετηθεί υπαίθριο θέατρο μεταξύ γης και νερού.

Η μελέτη προβλέπει την δημιουργία ενός διακριτικού πάρκινγκ, χώρο για περιπάτους, ενώ στο κομμάτι μεταξύ Αγίου Νικολάου και Αγίου Διονυσίου, προτείνεται στην θέση του παλιού υπόστεγου ένα νέο κτίριο που θα φιλοξενεί διάφορες χρήσεις, αλλά και την δημιουργία προκυμαίας που θα διευκολύνει την λειτουργία της Μαρίνας.

Παράλληλα, στο πλαίσιο της μελέτης, υπάρχει και η λειτουργία του μουσείου της πόλης, κοντά στην αποβάθρα του Αγίου Διονυσίου, στην πλευρά του λιμανιού, με θεά την πλατεία νερού και τα κτίρια της Μαρίνας, με την στέγη του μουσείου να λειτουργεί σαν πλατεία.


Το κτίριο «Π. Κανελλόπουλος» παραμένει ως έχει, με το περιβάλλοντα όμως χώρο του κτιρίου να είναι γεμάτος από πράσινους τόπους και αθλητικά venues, ενώ το κομμάτι γύρω από την βόρεια λεκάνη θα είναι η περιοχή που θα δέχεται και θα φιλοξενεί κρουαζιερόπλοια.

Προβλέπονται επίσης τουριστικά στέγαστρα, κλειστοί χώροι αναμονής, χώροι φόρτωσης και πάρκινγκ στην περιοχή της Ψαραγοράς, ενώ η μελέτη αξιοποιεί έως και τον κυματοθραύστη που θα συνδέεται με την αναδιαμορφωμένη περιοχή μέσω της πεζογέφυρας και θα μετατρέπεται έτσι σε ένα κομμάτι του σύγχρονου αυτού πάρκου.

Θυμίζουμε ότι ο Δήμος με το που πάρει τους τίτλους ιδιοκτησίας και τελειώνει οριστικά το θέμα της παραχώρησης της παραλιακής ζώνης, πρόκειται να διεκδικήσει κονδύλιο από το ΕΣΠΑ για την ανάπλαση του παλαιού λιμανιού και να κηρύξει διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, με τις αρχιτεκτονικές εταιρείες να καταθέτουν τις προτάσεις τους και την μελέτη που θα έχουν κάνει για το αναλάβουν το έργο.

Σίγουρα η πρόταση της συγκεκριμένης αρχιτεκτονικής εταιρείας είναι άκρως ενδιαφέρουσα…



Οι μακέτες για το κάθε κομμάτι του παλαιού λιμανιού