Με την Φαρμακεύτρια του Θεόκριτου, έργο το οποίο παρουσιάζεται για πρώτη φορά,  συνεχίζει τις εκδηλώσεις του το 35ο Φεστιβάλ Πάτρας 2016 – Θεσμός Αρχαίου Δράματος στο Θέατρο Λιθογραφείον.

Η Φαρμακεύτρια, που παρουσιάστηκε πέρυσι τον χειμώνα απο το Από Μηχανής Θέατρο, είναι ένα ποιήμα του Θεόκριτου 166 στίχων, μια ξεχωριστή θεατρική εμπειρία, μια σκηνική ιεροτελεστία, ένα τελετουργικό με μαγγανείες, μαγικά βοτάνια, εκλεκτούς βακχικούς -και όχι μόνο- ήχους, που κινείται σε psysical theater προσεγγίσεις. Το κοινό γίνεται κοινωνός μιας ζωντανής τελετής αρχαιοτραγωδιακής μαγείας!

Ο Αρχαίος Ελληνικός Μίμος ή το Δωρικό θέατρο– ένα από τα τέσσερα είδη δραματουργίας που γεννήθηκαν και αναπτύχθηκαν στον αρχαίο ελλαδικό χώρο- είναι από τα λιγότερο γνωστά είδη αρχαίου δράματος. Εξορισμένο από το σύγχρονο θεατρικό ενδιαφέρον και δυστυχώς μέχρι σήμερα τελείως επισκιασμένο από τα δύο μεγάλα θεατρικά φαινόμενα (τραγωδία- κωμωδία) δεν του επιτράπηκε να φανεί η μεγάλη αναπαραστασιακή αξία του.

Για πρώτη φορά λοιπόν παγκοσμίως στη σύγχρονη ιστορία του Θεάτρου επιχειρείται να αναπαρασταθεί επί σκηνής ο Αρχαίος Ελληνικός Μίμος. Η προσπάθεια για την ιστορική και καλλιτεχνική αποκατάσταση αυτού του παραγκωνισμένου δραματικού είδους -που αποτελεί πρόκληση και συνάμα ανατροπή στα στεγανά θεατρικά δεδομένα, ξεκινά με τη παράσταση του αστικού μίμου του Θεόκριτου «Φαρμακεύτρια».

Το Δωρικό θέατρο ή Αρχαίος Ελληνικός Μίμος είναι από τα λιγότερο γνωστά είδη αρχαίου δράματος. Για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία του Θεάτρου παγκοσμίως με αφορμή τη μελέτη και την έρευνα της Χρυσής Γιάντσιου επιχειρείται να αναπαρασταθεί επί σκηνής ο Αρχαίος Ελληνικός Μίμος. Το κεντρικό στοιχείο που αφήνεται να διαφανεί σε αυτό το έργο του Θεόκριτου είναι ότι η μαγεία αποτελεί αποκλειστική πηγή ψυχολογικής δύναμης για την ευάλωτη θέση της γυναίκας του αρχαίου κόσμου απέναντι στην ανδρική εξουσία, παρόμοια όπως στην ευριπίδεια ιστορία της Μήδειας.

Η Βάσια Βασιλείου παραληρεί και εκστασιάζεται επί σκηνής και μέσα από κινησιολογικά μοτίβα επιχειρεί να μετουσιωθεί στη θεοκρίτεια Σιμαίθα και το αρχέτυπο θηλυκό, την αιώνια Γυναίκα ως ερωμένη (Σελάνα) - μάγισσα (Εκάτη) - θεά (Άρτεμις), αφού ο εραστής της Δέλφης την έχει εγκαταλείψει για κάποια άλλη.


ΘΕΟΚΡΙΤΟΣ

Ο Θεόκριτος (Συρακούσες 315 π.Χ. - 260 π.Χ.) ήταν ένας από τους σημαντικότερους ποιητές της Ελληνιστικής εποχής, πρωτοπόρος της βουκολικής ποίησης που άνθισε περίπου τον 3ο π.Χ αιώνα. Για τη ζωή του Θεόκριτου δεν διαθέτουμε πολλές πληροφορίες, ενώ όσα γνωρίζουμε προέρχονται κυρίως από το ίδιο το έργο του.

Πιθανότερη χρονική περίοδος γέννησής του θεωρείται το 315 π.Χ. περίπου, καθώς η ακμή του συνέπεσε με την 124η Ολυμπιάδα (284 - 280 π.Χ.). Σχετικά με τον τόπο καταγωγής του, μία ευρύτερα αποδεκτή θεώρηση είναι πως γεννήθηκε στις Συρακούσες, άποψη που φαίνεται να επιβεβαιώνεται και μέσα από το ίδιο το έργο του (Ειδύλλιο XXVIII, στ. 16-18). Θεωρείται επίσης πολύ πιθανό πως έζησε στην Κω, την Αλεξάνδρεια καθώς και στην Αίγυπτο την περίοδο του Πτολεμαίου Β'. Ο Θεόκριτος αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικούς ποιητές του αρχαίου κόσμου. Από το σύνολο του έργου του, διασώθηκαν τριάντα ποιήματα, που αργότερα συγκεντρώθηκαν κάτω από το γενικό τίτλο Ειδύλλια. Αμφιβολίες έχουν διατυπωθεί και ως προς τη γνησιότητα οκτώ ειδυλλίων και συγκεκριμένα για τα υπ'αριθμόν 8, 9, 19, 20, 21, 23, 26 και 27. Ο όρος ειδύλλια χρησιμοποιήθηκε πιθανόν λόγω της μικρής έκτασης των ποιημάτων, αντίθετα με τα έπη. Επύλλια δηλ. ειδύλλια (αγλ.Idyls) μοιάζουν με το έπος, γιατί αφηγούνται περιπέτειες ηρώων, αλλά είναι πολύ πιο σύντομα και πραγματεύονται το θέμα τους με φυσικότερο τρόπο και πιο άνετη διάθεση.

Κυρίως ασχολούνται με το δωρικό ήρωα Ηρακλή (Ηρακλίσκος, Ύλας) και σ΄αυτά ανήκει και το μεγαλύτερο ποίημα του Θεοκρίτου, ο Ύμνος εις Διοσκούρους.


Στον Θεόκριτο αποδίδονται επιπλέον 16 επιγράμματα της Παλατινής Ανθολογίας, πολλά από τα οποία όμως δεν θεωρούνται γνήσια. Στη δεύτερη κατηγορία των ποιημάτων του Θεόκριτου κατατάσσονται τα επιγράμματά του με τα οποία, όπως και με εκείνα του Καλλίμαχου, το είδος αυτό έφτασε στο υψηλότερό του σημείο κατα την Αλεξανδρινή εποχή. Πολλά φαίνεται ότι γράφτηκαν για πραγματικά περιστατικά και αρκετά εκτός από την ομορφιά τους, είναι και πολύ πνευματώδη. Ξεχωρίζει μια όμαδα επιγραμμάτων που φαίνεται να γράφτηκαν για να χαραχτούν στη βάση αγαλμάτων ποιητών:Αρχίλοχου, Ανακρέοντα, Ιππώνακτα, Επίχαρμου, Πεισάνδρου από την Κάμειρα. Μερικά, τέλος φαίνονται σαν ελεγείες και αναγγέλουν την λατινική ελεγεία του Σέξτου Προπέρτιου. Σε μια τρίτη κατηγορία μπορούν να περιληφθούν τα υπόλοιπα ποιήματα του Θεόκριτου: «έπαινοι» (π.χ. στον Ιέρων Β΄των Συρακουσών, στον Πτολεμαίο Φιλάδελφο), συνοδευτικά δώρων (Ηλακάτη) κ.α, όπως και το κομψό στιχουργικό παιχνίδι η Σύριγξ, ένας γρίφος σε στίχους που η έκτασή του ποικίλλει έτσι, ώστε το κείμενο να μοιάζει με απεικόνιση του γνωστού ποιμενικού πνευστού, της φλογέρας.

Με το ποιητικό του έργο, ο Θεόκριτος αποτέλεσε τον ιδρυτή της αποκαλούμενης και βουκολικής ποίησης. Σε αρκετά ποιήματα των Ειδυλλίων η θεματολογία βασίζεται στον ποιμενικό βίο, ενώ τα υπόλοιπα στηρίζονται σε θέματα μυθικού ή ερωτικού περιεχομένου, χωρίς να απουσιάζουν και ύμνοι ή ποιήματα επικού χαρακτήρα. Η γλώσσα που χρησιμοποίησε ο Θεόκριτος ήταν η δωρική διάλεκτος, αλλά συναντάται επίσης η ιωνική – κυρίως σε ποιήματα επικού ύφους – και η αιολική. Σχεδόν το σύνολο των Ειδυλλίων είναι γραμμένο σε δακτυλικό εξάμετρο. Η επίδραση της ποίησης του Θεόκριτου ήταν σημαντική και αρκετοί μεταγενέστεροι ποιητές μιμήθηκαν το ύφος του. Θεωρείται εμφανής και στην ποίηση του Βιργίλιου, ειδικότερα στο έργο του Εκλογές (ή Βουκολικά) και του Σέξτου Προπέρτιου.


ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Βάσια Βασιλείου

Βοηθός σκηνοθέτη: Γιάννης Τσούκας

Έρευνα & επεξεργασία κειμένου: Χρυσή Γιάντσιου Watrinett

Πρωτότυπη Μουσική: Φίλιππος Περιστέρης

Κατασκευή Μάσκας & Σκηνικών Αντικειμένων: Ευγενία Μωράκη

Κατασκευή Σκηνικών Αντικειμένων: Δημήτρης Λαπούσης

Κατασκευή ίυγκας: Nικόλαος Brass

Mακιγιάζ: Ελισάβετ Πέτρου

Φωτογραφία: Έλλη Σασσαγιάννη

Φωτογραφία Banner: Thierry Watrinett

Επί σκηνής

Σιμαίθα: Βάσια Βασιλείου

Δέλφης: Γρηγόρης Βαλτινός (ακούγεται ηχογραφημένη φωνή - μνήμη)

Τιμές εισιτηρίων

Γενική είσοδος €12

Παιδικό, Μαθητικό, Φοιτητικό, Πολύτεκνοι, Άνεργοι, Συνταξιούχοι(>65) €8

Τα εισιτήρια κυκλοφόρησαν και διατίθενται από τα κάτωθι σημεία προπώλησης

Εισιτήρια προπωλούνται:

-

Στο Θέατρο Λιθογραφείον Μαιζώνος 172Β  2610 328394, 6977347098

-

Στο κατάστημα ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ Αγίου Νικολάου 32, 2610 277396

-

Στο κατάστημα DISCOVER YOUR WAY Πατρέως 30, 2610 624916

-

Πληροφορίες – Κρατήσεις: 2610 328394 - 6977347098