«Μεταπλάθοντας βιώματα ζωής, σε καθαρή ζωγραφική πράξη και χειρονομία» είναι ο τίτλος της αναδρομικής έκθεσης με έργα του ζωγράφου Γιώργου Οικονόμου, τα εγκαίνια της οποίας θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 13 Απριλίου στις 8.00 το βράδυ, στη Δημοτική Πινακοθήκη της Πάτρας, Η έκθεση θα διαρκέσει έως και την Τετάρτη 4 Μαΐου.

Η έκθεση - με την οποία και αποδίδεται η οφειλόμενη τιμή σε έναν ξεχωριστό και σεμνό δημιουργό, που γεννήθηκε και έζησε στην πόλη μας - διοργανώνεται από τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Πατρέων, στο πλαίσιο της ενότητας παρουσίασης δημιουργών της πόλης και περιλαμβάνει 41  έργα ζωγραφικής και 3 κατασκευές, τα οποία παραχωρήθηκαν από τους Νικόλα Γερασιμόπουλο και Βασίλη Καρύδα, υπευθύνους της αίθουσας τέχνης  «Παλίσσανδρος» καθώς και 10 έργα ζωγραφικής, τα οποία παραχωρήθηκαν από την κόρη του ζωγράφου Σοφία Οικονόμου.  

Στη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις των μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Δημοτικής Πινακοθήκης, κατόπιν συνεννόησης (τηλ.2610 6240088, Γιάννα Παναγοπούλου, υπεύθυνη Δημοτικής Πινακοθήκης) 

Ο Πολιτιστικός Οργανισμός, με την ευκαιρία της αναδρομικής έκθεσης, τύπωσε καλαίσθητο κατάλογο, με προλογικά σημειώματα του Δημάρχου Πατρέων, Κώστα Πελετίδη και του Προέδρου του Πολιτιστικού Οργανισμού, Βασίλη Θωμόπουλου, όπου περιλαμβάνονται τα σημαντικότερα έργα του ζωγράφου. 

 Ο ζωγράφος Γιώργος Οικονόμου, γιος του πατρινού εμπόρου Δημήτριου Σ. Οικονόμου, γεννήθηκε και έζησε μέσα στα χρώματα, τα οποία από “αντικείμενο” βιοπορισμού του ίδιου και της οικογένειάς του, έγιναν το μέσον για να πλάσει τον δικό του κόσμο, να ερμηνεύσει και να μεταπλάσει ότι τον περιέβαλλε και τον συγκινούσε. 

Μετά την αποφοίτησή του, το 1948, από το  Οκτατάξιο Γυμνάσιο Πατρών, ο Γιώργος Οικονόμου, μαθήτευσε για ένα χρόνο στο εργαστήριο του ζωγράφου Πάνου Σαραφιανού στην Αθήνα. Επέστρεψε στην Πάτρα για να ασχοληθεί με την οικογενειακή επιχείρηση, την οποία αργότερα επέκτεινε σε βιοτεχνία παραγωγής χρωμάτων και παράλληλα με τις επαγγελματικές του δραστηριότητες ασχολήθηκε με την ζωγραφική, δουλεύοντας με συνέπεια και πάθος, έχοντας σαν βάση τη μαθητεία του δίπλα στον Σαραφιανό και σαν κίνητρο την ανάγκη του να αναζητήσει και να διαμορφώσει τα δικά του εκφραστικά μέσα.  

Σύμφωνα με τον Μουσειολόγο και επιμελητή της έκθεσης, Ξενοφώντα Παπαευθυμίου,  «οι επιρροές του ζωγράφου   ήταν  εξπρεσιονιστικές με όλο και περισσότερες αφαιρετικές τάσεις, που τον οδήγησαν προς τα τέλη της δεκαετίας `80 σε έναν γεωμετρικό αφαιρετισμό, με  γραμμικές φόρμες και μία λιτή χρωματική παλέτα.

 Πορτρέτα, νεκρές φύσεις, το φυσικό τοπίο αλλά και το αστικό περιβάλλον αποτελούν τη θεματολογία του και αντλεί τα ερεθίσματά του από το περιβάλλον του, τους κοντινούς του ανθρώπους, αυτούς που συναντάει στις γειτονιές της πόλης που περιδιαβαίνει, με τους δρόμους και τις γειτονιές να αποτελούν συχνά το υλικό των έργων του. 

 Μέσα από το εικαστικό έργο του, διακρίνεται η προσπάθεια να υπερβεί το άμεσα ορατό, δεν τον ενδιαφέρει όπως συχνά έλεγε η «τουριστική» εικόνα, η νατουραλιστική απόδοση των πραγμάτων. Γι αυτόν “η άξια τέχνη πρέπει να ξεπεράσει τους περιορισμούς της συμβατικής αναπαράστασης και ν' αναγάγει την οπτική παράσταση στην πλαστική της αντιστοιχία και στις αξίες της”. 

  Η βιωματική του σχέση με τα πρόσωπα και την πόλη του, καθώς και η στάση ζωής του, απέφευγε τις υπερβολικές κοσμικότητες και τις κραυγαλέες καταστάσεις και αναζητούσε την ομορφιά της ζωής στα απλά και τα αφανέρωτα, αποτυπώθηκαν στην ζωγραφική του που χαρακτηρίζεται από ένα προσωπικό ύφος το οποίο διακρίνεται από την αναζήτηση στη φόρμα μέσα από πλατιές πινελιές, που εξελίσσονται σε μεγάλες χρωματικές επιφάνειες και μία χρωματική γκάμα που με το πέρασμα του χρόνου περιορίζεται και απλουστεύεται, για να καταλήξει στην αφαίρεση και την αυστηρότητα της τελευταίας περιόδου, οπότε και πειραματίζεται ακόμη και με τρισδιάστατες κατασκευές. 

  Άρχισε να εκθέτει δουλειά του από νωρίς σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Πάτρα το 1953, 1961, 1963, 1977, 1978, το 1979 στην έκθεση των Πατρινών Καλλιτεχνών που οργάνωσαν τα «ΟΣΤΡΑΚΑ» και την ίδια χρονιά στη ομαδική έκθεση του κρατικού οργανισμού «Άρμα Θέσπιδος», ενώ προς το τέλος της ζωής του συνεργάστηκε με την γκαλερί Παλίσσανδρος, με έργα του να βρίσκονται σε συλλογές στην Πάτρα, την Αθήνα και το εξωτερικό. 

  Ο Γιώργος Οικονόμου φεύγοντας από την ζωή το 2003 άφησε πίσω του ένα εικαστικό έργο που χαρακτηρίζεται από την κατάκτηση ενός προσωπικού ύφους το οποίο διαμορφώθηκε από τη συνεχή αναζήτηση του καλλιτέχνη όχι μόνον σε επίπεδο φόρμας και χρώματος, αλλά και σε μία προσπάθεια να “ανακαλύπτει την ομορφιά των πραγμάτων, μέσα απ΄ την αγωνία τους να υπάρχουν”, όπως συνήθιζε να λέει ο ίδιος για τη δουλειά του 

  Η αναδρομική έκθεση του έργου του στη Δημοτική Πινακοθήκη Πατρών, στόχο έχει να παρουσιάσει όσο το δυνατόν πιο αντιπροσωπευτικά την εικαστική του πορεία και αναζήτηση ώστε το κοινό να γνωρίσει τον Γιώργο Οικονόμου σαν έναν τοπικό δημιουργό του οποίου η τέχνη δεν αποτέλεσε οικειοποίηση – αντιγραφή της πραγματικότητας, αλλά υπέρβαση του υλικού που προσφέρει η ζωή». 

  Τη σπουδαιότητα του έργου του, είχε επισημάνει και αξιολογήσει ο Ιστορικός Τέχνης και καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Αντρέας Ιωαννίδης, ενώ την πρώτη μεθοδική καταγραφή είχε πραγματοποιήσει η Ιστορικός Τέχνης, του Πανεπιστημίου της Ναντέρ, Παρίσι Χ, (Nanterre, Paris X) και της Σχολής του Λούβρου, (Ecole du Louvre, Paris), Ζεραλντίν Ζωρζέ.  

Ο σχεδιασμός των εντύπων της έκθεσης  αποτελεί χορηγία του Studio Ampersand Design & Typography.

Η εταιρία Αchaia Clauss συμβάλλει με την ευγενική χορηγία της  στα εγκαίνια της έκθεσης.

Δημοτική Πινακοθήκη: Μαιζώνος 110. (ισόγεια αίθουσα Βιβλιοθήκης)

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή: 8.30-14.30. Σάββατο: 10.00-14.00

Κυριακή & Δευτέρα: κλειστά