Τα μωρά που γεννιούνται με φυσικό τρόπο, θεωρούνται ότι έχουν πλεονέκτημα έναντι όσων γεννιούνται με καισαρική, επειδή, καθώς βγήκαν από τον κόλπο της μητέρας τους, πήραν μαζί τους βακτήρια που αργότερα λειτουργούν προστατευτικά για διάφορες ασθένειες.

Κάποιες από αυτές τις ασθένειες είναι το άσθμα, οι αλλεργίες, ο διαβήτης και οι διαταραχές του μεταβολισμού.

Τώρα, για πρώτη φορά, επιστήμονες στις ΗΠΑ δοκίμασαν να πετύχουν το ίδιο (μικρο)βιολογικό πλεονέκτημα και για τα μωρά της καισαρικής, μεταφέροντας στον οργανισμό τους, λίγο μετά τον τοκετό, δείγματα από την μικροβιακή κοινότητα της μητέρας τους.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Χοσέ Κλεμέντε της Ιατρικής Σχολής Icahn του Όρους Σινά στη Νέα Υόρκη, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό ιατρικής "Nature Medicine", σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερς, το "Science" και το "New Scientist", πραγματοποίησαν κλινική δοκιμή με 18 μητέρες, εκ των οποίων οι επτά γέννησαν κανονικά και οι 11 με καισαρική. Σε τέσσερα μωρά καισαρικής μεταφέρθηκαν βακτήρια από τα κολπικά υγρά της μητέρας τους, μεταβάλλοντας έτσι το μικροβίωμά τους, ώστε να μοιάζει περισσότερο με το μητρικό.

Το μικροβίωμα του εντέρου του εμβρύου αρχίζει να αναπτύσσεται στην μήτρα, αλλά εμπλουτίζεται σημαντικά, όταν το παιδί γεννιέται με φυσικό τρόπο. Από την άλλη, το μωρό που γεννιέται με καισαρική, δεν αποκτά βακτήρια από τα κολπικά υγρά αλλά από το δέρμα της μητέρας του, καθώς και από το περιβάλλον του μαιευτηρίου.

Όμως, όπως είπαν οι επιστήμονες, είναι ακόμη πολύ πρόωρο να πει κανείς κατά πόσο αυτή η εκ των υστέρων μεταφορά μητρικών μικροοργανισμών θα έχει όντως μακροπρόθεσμα οφέλη για το ανοσοποιητικό σύστημα και για την υγεία του παιδιού που γεννιέται με καισαρική, κάτι που μένει να αποδειχθεί στο μέλλον.

Εξάλλου, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος, μαζί με τα «καλά» μικρόβια, να μεταφερθεί από την μητέρα στο μωρό και κάποιο παθογόνο, όπως στρεπτόκοκκος, ιός ή μύκητας. Αν, εξάλλλου, μια μητέρα είναι παχύσαρκη ή διαβητική, οι γιατροί είναι επιφυλακτικοί κατά πόσο θα ήταν καλή ιδέα να μεταφέρουν στο παιδί της μικροοργανισμούς από το σώμα της μετά την καισαρική.

Η αμερικανική επιστημονική ομάδα συνεχίζει την έρευνά της με στόχο να ελαχιστοποιήσει τους πιθανούς κινδύνους και να διασφαλίσει ότι θα μεταφέρονται στο μωρό μόνο «καλά» μικρόβια. Με δεδομένο ότι η πρακτική της καισαρικής κερδίζει συνεχώς έδαφος σε πολλές χώρες (σε βαθμό που έχει προκαλέσει την ανησυχία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας), η εν λόγω έρευνα μπορεί να αποδειχθεί πολύ χρήσιμη.