Ξεκινάει η αποστολή επιστολών από τη μεριά των τραπεζών προς τους οφειλέτες στεγαστικών, επιχειρηματικών και καταναλωτικών δανείων, καθώς σε κατόχους πιστωτικών καρτών.

Στόχος είναι να διερευνηθεί η δυνατότητά τους να συνεργαστούν με τις τράπεζες και να εξυπηρετήσουν με κάποιο τρόπο τα δάνειά τους. Την ίδια στιγμή, πάνω από 1,5 εκατομμύρια ευρώ είναι οι καθυστερημένες οφειλές. Με την αποστολή των επιστολών, αναφέρει η Καθημερινή, ουσιαστικά, ενεργοποιείται ο Κώδικας Δεοντολογίας που εξέδωσε η Τράπεζα της Ελλάδος την περασμένη Παρασκευή. 

Πρόκειται για δανειολήπτες η οφειλή των οποίων είναι σε καθυστέρηση τουλάχιστον για ένα μήνα, μεταξύ των οποίων είναι 300.000 περίπου δανειολήπτες στεγαστικών δανείων, 700.000 περίπου δανειολήπτες καταναλωτικών δανείων, 500.000 οφειλέτες πιστωτικών καρτών και 100.000 περίπου δανειολήπτες μικρών επιχειρηματικών δανείων.

Η ενεργοποίηση του Κώδικα από τα τέλη Δεκεμβρίου, ημερομηνία μέχρι την οποία θα πρέπει να έχουν αποσταλεί όλες οι σχετικές επιστολές, σηματοδοτεί ουσιαστικά την έναρξη της διαδικασίας ξεκαθαρίσματος για το ποιοι οφειλέτες είναι συνεργάσιμοι ή μη, διαδικασία μέσα από την οποία θα κριθεί και το κατά πόσο η διαχείριση της οφειλής από τις τράπεζες θα μπορεί να φτάσει μέχρι τον πλειστηριασμό του ακινήτου, ακόμη και αν πρόκειται για τη μοναδική κατοικία του, στην περίπτωση πάντα των μη συνεργάσιμων δανειοληπτών.

Σε δηλώσεις της το Σαββατοκύριακο η πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών κ. Λούκα Κατσέλη, υπήρξε καθησυχαστική, διαβεβαιώνοντας ότι «κανείς συνεργάσιμος δανειολήπτης που έχει αντικειμενική αδυναμία αποπληρωμής των δανείων του, δεν έχει να φοβάται τον πλειστηριασμό της κατοικίας του», εξηγώντας ότι «η πρόσφατη τροποποίηση του κώδικα δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος καθιερώνει μια σειρά διαδικασιών που διαμορφώνουν τις απαραίτητες συνθήκες συνεργασίας μεταξύ τραπεζών και οφειλετών. Αφορά μη συνεργάσιμους δανειολήπτες που δεν ανταποκρίνονται σε αλλεπάλληλες ειδοποιήσεις τραπεζών για υποβολή της αναγκαίας πληροφόρησης για την οικονομική τους κατάσταση», ξεκαθάρισε.

Όπως προβλέπει ο Κώδικας Δεοντολογίας αποδέκτες των επιστολών, που θα έχουν αποσταλεί έως τα τέλη Δεκεμβρίου θα είναι όσοι ήδη έχουν καθυστερημένες οφειλές άνω του ενός μηνός, ενώ έως τα τέλη του χρόνου θα λάβουν αντίστοιχες επιστολές και όσοι έως τις 15 Δεκεμβρίου δημιουργήσουν οφειλές σε καθυστέρηση άνω του ενός μηνός. Συγκεκριμένα, μέχρι τις 30 Δεκεμβρίου θα αποσταλεί σε όλους τους δανειολήπτες που συμπληρώνουν καθυστέρηση μεγαλύτερη των 30 ημερών μια πρώτη ειδοποίηση να υποβάλουν τα απαραίτητα στοιχεία που προβλέπει ο κώδικας δεοντολογίας. Η διαδικασία που θα ακολουθηθεί προβλέπει συγκεκριμένα στάδια, μέσα από τα οποία ο χρόνος για την εξεύρεση λύσης, σύμφωνα με την κ. Κατσέλη δίνει περιθώριο ενός έτους. 

Η αντίστροφη μέτρηση ενεργοποιείται ουσιαστικά από τα τέλη του 2015, που είναι η ημερομηνία βάσει της οποίας οι τράπεζες θα πρέπει να έχουν στείλει όλες τις σχετικές ειδοποιήσεις. Προκειμένου να αποφευχθεί η μαζική αποστολή των σχετικών ειδοποιητηρίων προς τους δανειολήπτες, οι τράπεζες θα ξεκινήσουν να τα αποστέλλουν από τον Νοέμβριο, έτσι ώστε έως τα τέλη Δεκεμβρίου όσοι έχουν οφειλές να έχουν λάβει και τη σχετική ειδοποίηση.

Τα βήματα που υποχρεωτικά, βάσει του κώδικα, θα πρέπει να ακολουθήσουν ο δανειολήπτης και η τράπεζα είναι τα εξής:

• Εντός 15 ημερών – η προθεσμία αρχίζει να μετράει από το τέλος Δεκεμβρίου – ο οφειλέτης θα πρέπει να υποβάλει στην τράπεζα στοιχεία που αφορούν την οικονομική του κατάσταση, όπως τα εισοδήματά του και τις πηγές προέλευσής τους, τις δαπάνες για τη διαβίωσή του (ενοίκια, τόκοι, δαπάνες για ενέργεια, ύδρευση, ιατρικές υπηρεσίες, εκπαίδευση κ.λπ.), τους φόρους που πληρώνει (ακίνητης περιουσίας ή εισοδήματος) κ.ά.

• Σε περίπτωση που ο δανειολήπτης δεν ανταποκριθεί στην προβλεπόμενη προθεσμία των 15 ημερών, η τράπεζα θα αποστείλει νέα προειδοποιητική επιστολή, εφόσον ο αποχαρακτηρισμός των οφειλετών ως μη συνεργάσιμων μπορεί να οδηγήσει στην έναρξη της διαδικασίας πλειστηριασμού της μοναδικής κατοικίας του οφειλέτη.

• Ακολουθούν η αξιολόγηση της οικονομικής κατάστασης του δανειολήπτη και η αξιολόγηση της ικανότητας αποπληρωμής, αλλά και της οικονομικής του συμπεριφοράς. Η αξιολόγηση λαμβάνει υπόψη και τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης εφόσον πρόκειται για φυσικά πρόσωπα, ενώ εφόσον πρόκειται για επιχειρήσεις λαμβάνονται υπόψη το σχέδιο αναδιάρθρωσης, η ίδια συμμετοχή του μετόχου στο χρηματοδοτικό πλάνο κ.ά.

• Με την προϋπόθεση πάντα ότι ο οφειλέτης έχει χαρακτηριστεί συνεργάσιμος, ακολουθεί εντός έξι μηνών η πρόταση της τράπεζας προς τον δανειολήπτη για την αντιμετώπιση της οφειλής του.

• Ο δανειολήπτης οφείλει να απαντήσει με τη σειρά του εντός 15 ημερών, αποδεχόμενος την πρόταση της τράπεζας ή αντιπροτείνοντας τη δική του.

• Σε περίπτωση που δεν βρεθεί κοινός τόπος και εξαντληθούν οι προσπάθειες, ακολουθούν οι νομικές διαδικασίες.