Ακούτε τις λέξεις Επαυξημένη Πραγματικότητα και δεν έχετε ιδέα τι πραγματικά μπορεί να είναι; Μην ανησυχείτε, πρόκειται πολύ απλά για το μέλλον του τρόπου με τον οποίο πρόκειται να επικοινωνούμε και να αλληλεπιδρούμε μέσω των ηλεκτρονικών υπολογιστών και των κινητών συσκευών και που έρχεται με πολύ γοργά βήματα να γίνει ένα με την καθημερινότητά μας.
Με αφορμή την πρόσφατη ιστορία επιτυχίας που δημοσίευσε το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών για το Γράβο Δημήτρη, απόφοιτο του Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης στην «Επιστήμη και Τεχνολογία των Υπολογιστών» του Τμήματος Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πατρών εμείς ήρθαμε σε επικοινωνία με αυτόν και κάναμε μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση για την Android εφαρμογή Επαυξημένης Πραγματικότητας «AugMentor» που ανέπτυξε για το Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών.
P.E. Καταρχάς τι εννοούμε με τον όρο Επαυξημένη Πραγματικότητα;
Δ.Γ. "Θα προσπαθήσω να σας την περιγράψω όσο πιο απλά γίνεται. Λέγοντας Επαυξημένη Πραγματικότητα ή αλλιώς Augmented Reality αναφερόμαστε στο συνδυασμό τεχνολογιών που ενώνουν περιεχόμενα τα οποία δημιουργούνται σε υπολογιστές με τον πραγματικό μας κόσμο.
Δηλαδή με άλλα λόγια γεφυρώνουν την Εικονική Πραγματικότητα (η οποία αντικαθιστά τον πραγματικό κόσμο με έναν προσομοιωμένο) με τον πραγματικό μας κόσμο. Το πιο απλό παράδειγμα χρήσης Επαυξημένης Πραγματικότητας είναι κατά τη μετάδοση ενός ποδοσφαιρικού αγώνα η ύπαρξη της κίτρινης γραμμής η οποία εμφανίζεται σε ένα replay μιας φάσης η οποία δείχνει αν μια φάση είναι offside ή όχι, μιας και η εικόνα του αγώνα αποτελεί το πραγματικό στοιχείο και η κίτρινη γραμμή το εικονικό."
P.E. Ποια είναι η ακριβής λειτουργία του AugMentor στο Μουσείο Επιστημών;
Δ.Γ. "Η λογική πάνω στην οποία χτίστηκε η εφαρμογή είναι η λεγόμενη Αναγνώριση Εικόνας μέσω της χρήσης κινητών συσκευών. Σκέφτηκα λοιπόν να φτιάξω ένα παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού στο οποίο οι επισκέπτες του μουσείου δέχονται μια κινητή συσκευή με την εφαρμογή AugMentor εγκατεστημένη σε αυτή και μπαίνοντας σε αυτήν πραγματοποιείται το ακόλουθο σκηνικό.
1)Τους εμφανίζεται μια ερώτηση σχετική με τα εκθέματα του μουσείου και για να την απαντήσουν εισάγονται στη λεγόμενη οθόνη Επαυξημένης Πραγματικότητας. Εκείνη τη στιγμή νομίζουν ότι μπαίνουν στην κάμερα του κινητού, αλλά στην ουσία ενεργοποιείται το λογισμικό αναγνώρισης εικόνας του AugMentor.
2)Όταν τοποθετήσουν την κινητή συσκευή μπροστά από κάποιο έκθεμα στο οποίο πιστεύουν ότι κρύβεται η απάντηση αυτό αναγνωρίζεται οπτικά και εμφανίζονται στην οθόνη της κινητής συσκευής ακαριαία οι πληροφορίες του εκθέματος.
3)Τότε οι επισκέπτες τις διαβάζουν και αν πιστεύουν ότι έχουν βρει τη σωστή απάντηση την καταχωρούν στο κινητό. Αν όχι κάνουν αναγνώριση εικόνας σε κάποιο άλλο έκθεμα που νομίζουν ότι κρύβει την απάντηση.
4)Όταν τελικά απαντήσουν στις ερωτήσεις που τους δόθηκαν εμφανίζεται μια τελική οθόνη που φαίνονται όλες οι ερωτήσεις και απαντήσεις τους και η υπεύθυνη ξενάγησης κάνει μια αξιολόγηση των απαντήσεων των επισκεπτών. Έτσι οι επισκέπτες γίνονται πλήρως ενεργοί κατά τη διάρκεια της ξενάγησης ανακαλύπτοντας μόνοι τους τα εκθέματα του μουσείου ενώ παράλληλα μαθαίνουν συνεχώς πληροφορίες για αυτά στην προσπάθειά τους να βρουν τις απαντήσεις που αναζητούν."
P.E. Η εφαρμογή AugMentor γίνεται να επεκταθεί και σε άλλους μουσειακούς χώρους;
Δ.Γ. "Αυτή τη στιγμή η εφαρμογή έχει αποθηκευμένες στην εσωτερική της Βάση Δεδομένων τις εικόνες και τις αντίστοιχες περιγραφές τους από τα εκθέματα του Μουσείου Επιστημών και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών. Η κύρια αλλαγή έγκειται στην αντικατάσταση των εικόνων και των περιγραφών τους με αυτές των εκθεμάτων οποιουδήποτε άλλου μουσείου."