14 μελοποιημένα ποιήματα, 14 τραγούδια γραμμένα από έναν ποιητή που αποτέλεσε ένα μύθο για την γενιά του, έναν ποιητή που με το έργο του, αλλά  και την ζωή του έγινε ορόσημο μιας από τις κρισιμότερες περιόδους για την χώρα.  

Ο σπουδαιότερος εκπρόσωπος της γενιάς του ‘ 20, ο Κωνσταντίνος Καρυωτάκης ανεβαίνει στην σκηνή του θεάτρου act στις σκάλες της Γεροκωστοπούλου για να ακούσει ορισμένα από τα ομορφότερα ποιήματα του μελοποιημένα από την μουσική του Γιώργου Δίπλα, σε μία παράσταση με σκηνοθεσία του Τηλέμαχου Τσαρδάκα. 

Ο λόγος για το έργο  «Κωνσταντίνος Καρυωτάκης: οι εντυπώσεις ενός πνιγομένου» που ξεκινά από την Πέμπτη 19 Μαρτίου έως την Κυριακή 22 Μαρτίου για τέσσερις μόνο παραστάσεις.  

Πρόκειται στην ουσία για μία μουσικό – ποιητική παράσταση που μας δίνει την δυνατότητα να γνωρίσουμε από κοντά το έργο ενός εκ των σπουδαιότερων ποιητών της ελληνικής λογοτεχνίας, ενός ποιητή που ταύτισε όσο κανείς άλλος ίσως το έργο του με την ίδια του την ζωή, σφραγίζοντας τα και τα δύο με την αυτοκτονία του και μένοντας ως μύθος στην συνείδηση των νεότερων ποιητών που προσπάθησαν να δανειστούν πολλά στοιχεία από την ποίηση του.

Ο Γιώργος Δίπλας, ένας μουσικός από την Πάτρα που έχει ταυτίσει την μουσική του με το θέατρο, έχοντας γράψει για αρκετές θεατρικές παραστάσεις μας μιλά για το έργο που θα ανέβει στο θέατρο act στο patrasevents.gr.


*«Πρόκειται για μία παράσταση που επικεντρώνεται στο έργο ενός μεγάλου ποιητή, δίνοντας την δυνατότητα στον θεατή να μάθει ορισμένες πτυχές από την ζωή του και το έργο του.

Ο τίτλος της παράστασης είναι παρμένος μέσα από την τελευταία χειρόγραφη επιστολή του, λίγες ώρες πριν από την αυτοκτονία του, όταν ακόμα και την ύστατη ώρα, έχοντας χιούμορ, εξηγεί στους ενδιαφερόμενους αυτόχειρες με αρκετές δόσεις σαρκασμού να μην επιχειρήσουν να αυτοκτονήσουν στη θάλασσα. 

Η παράσταση έχει σαν άξονα της δύο μέρη: Τον ήχο και την εικόνα. Εκτός από την μουσική και τα τραγούδια που βασίζεται πάνω στην ποίηση του Καρυωτάκη, θα έχει εικόνα που δεν θα στηρίζεται μόνο στην θεατρικότητα, αλλά σε αρκετές δόσεις κινηματογραφικού στοιχείου με μία σειρά πρωτότυπων κινηματογραφικών σκηνών που έχουν γυριστεί ειδικά για την παράσταση.

Παράλληλα θα γίνει αναφορά σε πεζά κείμενα του ιδίου, αλλά και σε χειρόγραφες επιστολές του, από την προσωπική του αλληλογραφία. Πρόκειται λοιπόν για μία παράσταση μουσικού θεάτρου που πρωταγωνιστή θα έχει τον ίδιο των Καρυωτάκη και το έργο του».

* «Γιατί τον Καρυωτάκη;  Κυρίως για τρεις λόγους επέλεξα να γράψω μουσική πάνω στην ποίηση του. Ο πρώτος είναι γιατί έχω μια βαθιά αγάπη για την ποίηση του, έναν έρωτα που τρέφω από τα μαθητικά μου χρόνια. Ο δεύτερος γιατί το έργο του κατά την προσωπική μου άποψη δεν έχει προβληθεί όπως του αξίζει, ενώ και ένα μεγάλο μέρος της ποίησης του δεν έχει μελοποιηθεί.

Ο τρίτος λόγος που επέλεξα τον Καρυωτάκη είναι η διαχρονική αξία της ποίησης του γιατί υπήρξε πράγματι και είναι ακόμα ένας από τους μεγαλύτερους ποιητές που έχουμε. Η διαχρονική του αξία έγκειται στο επίκαιρο της ποίησης του, γιατί πολλά από τα μηνύματα που έχουν τα ποιήματα του έχουν αντίκτυπο και στην σημερινή εποχή.

Δεν είναι εύκολος ποιητής για να μελοποιηθεί και ούτε πιστεύω ότι χαρακτηρίζει την ποίηση του ο ομοιοκατάληκτος στίχος. Αντίθετα είναι ένας δύσκολος ποιητής και πιστεύω ότι αυτό είναι ένα στοιχείο που τον κάνει ακόμα πιο σύγχρονο».


* «Δεν ξέρω αν ο Καρυωτάκης θα αυτοκτονούσε ζώντας στο σήμερα. Ούτε φυσικά το μήνυμα που θέλει να περάσει η παράσταση είναι αυτό. Ο Καρυωτάκης οδηγήθηκε στην αυτοκτονία από πολλούς παράγοντες.

Κυνηγήθηκε από το σύστημα και την δικτατορία του Πάγκαλου για την ιδεολογία του, ήταν άρρωστος είχε προσβληθεί από σύφιλη και οι πολλές μεταθέσεις που του είχαν κάνει τον οδήγησαν σε μία μορφή βαθιάς κατάθλιψης. Αν δεν αυτοκτονούσε πιθανότατα θα πέθαινε.

Σήμερα υπάρχει μία άλλη μορφή δικτατορίας, ενός διαφορετικού συστήματος που μας έχει οδηγήσει σε τόσες και τόσες αυτοκτονίες και ορισμένοι μπορούν να κάνουν τους παραλληλισμούς τους.

Όμως όταν σχεδίαζα αυτή την παράσταση, αυτό το έργο εδώ και αρκετά χρόνια, δεν είχα στο μυαλό μου τις αυτοκτονίες και ούτε υπήρχε η οικονομική και κοινωνική κρίση που πλέον μας ταλανίζει».


* «Είναι αλήθεια ότι η αυτοκτονία του έκανε διάσημο τον Καρυωτάκη και το γεγονός αυτό δημιούργησε γύρω του ένα μύθο. Η ζωή του, όπως έχει γραφτεί, ήταν απόλυτα συνεπής με το έργο του και έτσι ο ίδιος με την απόφαση του να βάλει ένα τέλος, συνέδεσε όσο κανείς την ζωή του με την ποίηση του.

Σίγουρα η αυτοκτονία του συντέλεσε να δημιουργηθεί αυτός ο μύθος γύρω από το όνομα του. Όμως η αξία του έργου του ξεπερνάει ακόμα και αυτό το τραγικό γεγονός της αυτοκτονίας του.

Το μήνυμα λοιπόν της παράστασης έχει να κάνει με την ίδια την ποίηση του Καρυωτάκη. Την ποίηση που όπως κάθε μορφή τέχνης και που όπως άλλες τόσες πτυχές της ζωής μας πνίγονται από την σύγχρονη εποχή, αλλά και το ιδιότυπο καθεστώς που μας έχουν επιβάλει για το οποίο θα πρέπει φυσικά να αντιδρούμε και σε καμία περίπτωση να μην οδηγούμαστε στην αυτοχειρία».


* «Το έργο του δεν θα το χαρακτήριζα πεσιμιστικό. Το αδικούμε με έναν τέτοιο χαρακτηρισμό. Η ποίηση του είναι μελαγχολική, γεμάτη από ερωτισμό και λυρισμό, με πολλά ακόμα στοιχεία που την χαρακτηρίζουν.

Η παράσταση αυτή ευελπιστεί να μπει βαθιά στην ποίηση του Καρυωτάκη. Αυτός είναι ο βασικός της σκοπός και θέλει να την αποδώσει μέσα από την μουσική, τον ήχο, αλλά και την εικόνα.

Ο επισκέπτης της παράστασης θα έχει την ευκαιρία να ακούσει όμορφα τραγούδια γεμάτα από λυρισμό και ερωτισμό, να γνωρίσει ορισμένες πτυχές από την ζωή του Καρυωτάκη, πτυχές που δεν αφορούν μόνο την αυτοκτονία, αλλά τον έρωτα και τα πάθη του ποιητή, ο οποίος για όσους έχουν διαβάσει για την ζωή του ήταν ιδιαίτερα μπερμπάντης, αλλά και το βασικό:

Να έρθει σε επαφή μέσα από το τραγούδι, την μουσική, την εικόνα και τον λόγο, με το έργο ενός εκ των σημαντικότερων ποιητών μας, με το έργο μιας ποιητικής φωνής που μένει αναλλοίωτη και αυθεντική στον χρόνο».

(Οι φωτογραφίες που έχουν να κάνουν με την παράσταση είναι από την σελίδα του θεάτρου act στο facebook).