Αλλαγές που θα μετατρέψουν σε ταχύτερη και λιγότερο δαπανηρή διαδικασία την πτώχευση των επιχειρήσεων θα φέρει ο νέος σχετικός κώδικας που επεξεργάζεται η κυβέρνηση, ενώ αλλαγές ετοιμάζονται και για το αντίστοιχο πλαίσιο για τα νοικοκυριά.

Ανάμεσα στα νέα «εργαλεία» προκειμένου η Ελλάδα να πάψει να είναι από τις πιο «αργές» χώρες σε αυτό τον τομέα, είναι η θέσπιση του επαγγέλματος του διαχειριστή πτώχευσης. Οπως αναφέρει η «Καθημερινή», αυτό δεν θα μπορούν να το ασκούν μόνο οι δικηγόροι, αλλά και οικονομολόγοι, ορκωτοί λογιστές ή εκτιμητές. Κάτι αντίστοιχο εφαρμόζεται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Μ. Βρετανία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας έκθεσης «Doing Business 2014» που καταρτίζει η Παγκόσμια Τράπεζα, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 87η θέση μεταξύ 189 χωρών σε ό,τι αφορά την ολοκλήρωση των διαδικασιών πτώχευσης. Βάσει της έκθεσης, για την ολοκλήρωση της πτώχευσης μιας μεσαίας επιχείρησης απαιτούνται κατά μέσο όρο 3,5 χρόνια (ενώ σε χώρες όπως η Ιρλανδία μόλις τρεις μήνες), ενώ ο βαθμός ανάκαμψης, δηλαδή τα χρήματα που παίρνουν πίσω πιστωτές και προμηθευτές μετά την ολοκλήρωση της πτώχευσης, είναι πολύ χαμηλός. Σύμφωνα με την έκθεση «Doing Business 2014», λαμβάνουν στην ουσία πίσω μόλις το 34% των χρημάτων τους, ενώ το κόστος για τη διαδικασία της πτώχευσης ανέρχεται στο 9% της περιουσίας τής υπό πτώχευση επιχείρησης.

Ο νέος πτωχευτικός κώδικας, που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με την Τρόικα, θα προβλέπει ταχύτερες διαδικασίες, εργαλεία αναδιάρθρωσης του χρέους των επιχειρήσεων -τα οποία θα εφαρμόζονται εξωδικαστικά- ενώ από τους βασικούς στόχους θα είναι το νέο πλαίσιο να μην αποτελεί μέθοδο για τη δια παντός αποφυγή αποπληρωμής των οφειλών της επιχείρησης που χρωστά σε πιστωτές και προμηθευτές.

Με βάση το χρονοδιάγραμμα, το οποίο περιλαμβάνεται στο προσχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου όπως αναφέρει το δημοσίευμα, η κυβέρνηση πρέπει να επανεξετάσει μέχρι τον Ιούνιο τον πτωχευτικό κώδικα έτσι ώστε να εντοπίσει τα σημεία στα οποία πρέπει να γίνουν αλλαγές και έως τον Οκτώβριο του 2014 να έχει προχωρήσει στη θέσπιση του νέου νόμου.

Ο συγκεκριμένος κώδικας άλλαξε ριζικά το 2011- όταν εισήχθη η προπτωχευτική διαδικασία- η οποία όμως στην πράξη προκάλεσε ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις. Το 2012 έγιναν νέες αλλαγές με τον νόμο 4072/2012 προκειμένου να μειωθεί ο χρόνος στον οποίο πρέπει να επιτυγχάνεται συμφωνία εξυγίανσης, ενώ τέθηκαν και περιορισμοί στο δικαίωμα του οφειλέτη να ζητεί εκ νέου το άνοιγμα της διαδικασίας εξυγίανσης, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα κατάχρησης αυτού.

Παράλληλα, αίτημα της Τρόικα προς την κυβέρνηση είναι η υιοθέτηση εργαλείων αναδιάρθρωσης του χρέους των επιχειρήσεων τα οποία θα μπορούν να εφαρμόζονται με εξωδικαστική διαδικασία. Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις προβλέπεται η δημιουργία ειδικού μηχανισμού, όπου θα μπορούν να εφαρμόζονται προτυποποιημένες διαδικασίες. Το προσχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου προβλέπει ότι οι εξωδικαστικοί μηχανισμοί αναδιάρθρωσης του χρέους των επιχειρήσεων θα πρέπει να έχουν υιοθετηθεί έως τον Ιούλιο του 2014.

Παράλληλα, στο μικροσκόπιο μπαίνει τους επόμενους μήνες και ο νόμος Κατσέλη για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, μια και από την 1η Ιανουαρίου του 2015 θα αλλάξει ριζικά το μοντέλο αντιμετώπισης του ιδιωτικού χρέους. Ως γνωστόν, ήδη η Τράπεζα της Ελλάδος έχει θέσει σε διαβούλευση μέχρι τις 10 Απριλίου τον κώδικα δεοντολογίας για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων ιδιωτικών οφειλών, ενώ πριν από το Πάσχα αναμένεται να δημοσιοποιηθούν οι λεγόμενες «εύλογες δαπάνες διαβίωσης». Οι όποιες αλλαγές στον «νόμο Κατσέλη» θα πρέπει επίσης να θεσπισθούν μέχρι τον Οκτώβριο του 2014.