Λίγα λόγια πριν...

Είναι τραγουδοποιός κι’ έχει ερμηνεύσει ένα από τα αγαπημένα μου τραγούδια (Πόσο πολύ Σ’ αγάπησα), γι’ αυτό και όχι μόνο συγκαταλέγεται στους αγαπημένους μου μουσικούς. Αφορμή γι’ αυτή την συνέντευξη το γεγονός ότι θα βρίσκεται μαζί με τον Θάνο Μικρούτσικο στην Πάτρα, για την Συναυλία που θα πραγματοποιηθεί στις 30 Αυγούστου και φέρει τον τίτλο ¨Ο ΘΑΝΟΣ ΜΙΚΡΟΥΤΣΙΚΟΣ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΟΝ ΧΡΗΣΤΟ ΘΗΒΑΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΜΙΛΤΟ ΠΑΣΧΑΛΙΔΗ ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΩΔΕΙΟΥ ΚΑΙ ΥΠΟΣΧΟΝΤΑΙ ΜΙΑ ΑΞΕΧΑΣΤΗ ΝΥΧΤΑ¨. 

  Είχαμε συναντηθεί και στο παρελθόν αλλά μέσα από αυτή την συνέντευξη μιλήσαμε περισσότερο και γνωριστήκαμε καλύτερα. Κοινό μας σημείο η ποίηση. Ο Χρήστος Θηβαίος έχει εμπνευστεί από διάφορες καταστάσεις και έχει γράψει ποιήματα που στην πορεία μελοποιήθηκαν και έγιναν αγαπημένα άσματα για όλους! Δική μου επιθυμία να τραγουδήσει κάποια στιγμή και ένα δικό μου ποίημα.Χρήστος Θηβαίος Πάτρα

 ¨O Χρήστος Θηβαίος σπούδασε φιλοσοφική στη Μπολόνια με καθηγητή τον Umberto Eco και δούλεψε σαν μουσικός με παραδοσιακά ιταλικά σχήματα και παραδοσιακά εβραϊκής μουσικής (σεφαραδίτικα, ασκεναζίτικα). Το 1994 σχηματίζει τους "Συνήθεις Υπόπτους" με τον Αλέκο Βασιλάτο και τον Τάσο Λώλη και το 1996 κυκλοφορούν την πρώτη τους δουλειά με τίτλο "Μέρες αδέσποτες". Το 2000 κυκλοφορεί με τους "Συνήθεις Υπόπτους" δεύτερο άλμπουμ με τίτλο "Είμαι αυτό που κυνηγάω". Μέσα στο 2001 έχει συμμετάσχει στους δίσκους: "Kramahorerrata II" των Active Member, "Περιστασιακό Όνειρο" των Occasional Dream, "Εκπομπή" της Ελευθερίας Αρβανιτάκη και "Τα μυστικά του κήπου" του Νίκου Κυπουργού. Το 2002 κυκλοφορεί ο 3ος προσωπικός του δίσκος σε μουσική Θάνου Μικρούτσικο "Ο Αμλετ της σελήνης" και το 2005 συμμετέχει στο δίσκο "Σταυρός του Νότου -Γραμμές των Οριζόντων", των Μικρούτσικου- Καββαδία. Το 2006 κυκλοφορεί ο 4ος δίσκος του "Μυστήριο Τραίνο" σε συνεργασία με τον Γιώργο Ανδρέου, ενώ τo 2007 κυκλοφορεί το "Αφιέρωμα στον Nicola Piovani", στο οποίο ερμηνεύει τραγούδια του Nicola Piovani σε ζωντανή ηχογράφηση από το Δημοτικό Θέατρο της Πάτρας. Το Σεπτέμβριο του 2008 κυκλοφορεί ο προσωπικός δίσκος του με τίτλο "Πέτρινοι Κήποι" στον οποίο συμμετέχουν στιχουργικά οι Μάνος Ελευθερίου, Γιώργος Ανδρέου, Κ. Χ. Μύρης και Γιάννης Μαργαρίτης. Το 2010 κυκλοφορεί το διπλό live άλμπουμ "Πιο πέρα από τα μάτια" από τις πρόσφατες εμφανίσεις του στο Σταυρό του Νότου, καθώς και τρεις σπάνιες ηχογραφήσεις από τις συναυλίες του Διφώνου "Ανάμεσα σε δύο πιάνα" στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας.¨

Η συνέντευξη...

1.Ο μεγάλος συνθέτης  Θάνος Μικρούτσικος και ο εκπληκτικός ερμηνευτής Χρήστος Θηβαίος  συναντιούνται ξανά σε  μια συναυλία –  μυσταγωγία;

 1. Ναι, χαίρομαι που το ακούω αυτό. Είναι μια μουσική πράξη για 5. Ο Θάνος Μικρούτσικος, εγώ, ο Μίλτος Πασχαλίδης, η Άννα Λινάρδου και ο πιο σύνθετος Έλληνας μουσικός στα πνευστά, ο Θύμιος Παπαδόπουλος.

 Χτίζουμε τον καλύτερο μας εαυτό επί σκηνής, με δύο πιάνα κι’ όλοι να ερμηνεύουμε ισότιμα, από τα πολιτικά, επίκαιρα όσο ποτέ, τραγούδια του Θάνου Μικρούτσικου, από το δικό μου Ημερολόγιο μέχρι την Μικρή Πατρίδα και το Πόσο Πολύ Σ’ Αγάπησα (Αγάπη). Με αφιέρωμα στα τραγούδια, σε ποίηση Νίκου Καββαδία, όπου ο καθένας μας επιλέγει και ερμηνεύει αυτά που αγαπά περισσότερο, από το Σταυρό Του Νότου και τις Γραμμές Των Οριζόντων έως και τους μεγάλους τραγουδοποιούς, όπως ο Βασίλης Τσιτσάνης.

 Είμαστε μια ομάδα που περιοδεύει σε όλοι την Ελλάδα, με 160 συναυλίες σε όλο το χρόνο και 130 να έχουν πραγματοποιηθεί μέσα στο καλοκαίρι. Χρήστος Θηβαίος Πάτρα

2. Έχετε χαρακτηριστεί ως ο μεγαλύτερος παραμυθάς της ελληνικής μουσικής σκηνής, επειδή τα τραγούδια σας εξιστορούν αληθινά  και φανταστικά  γεγονότα; Πιστεύω ότι τον έχετε αποδεχθεί πλέον αυτόν τον τίτλο;

 2. Πάντα τον αποδέχομαι και θεωρώ ότι είναι τιμή μου! Ένα τραγούδι, ένα ποίημα είναι η διττή  ιδιότητα της αλήθειας με φανταστικό πλαίσιο, που υπερβαίνει τις καταγεγραμμένες δυνατότητες αυτού που το ερμηνεύει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα στο τραγούδι ¨Γυναίκα¨ του Ν. Καβαδία, υπάρχει ο στίχος που λέει ¨χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία¨. Ο δημιουργός θέλει να προκαλέσει και να προσκαλέσει το άγριο θηρίο για να κάνει τον ακροατή να υπερβεί στη δυνατότητα αυτή. Και το καταφέρνει, ιδίως όταν βλέπουμε πως το κοινό που απευθυνόμαστε είναι από 8 έως 88 ετών. 

Ο ερμηνευτής δεν έχει παρά να ¨αφηγείται¨ κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο.

3. Υπάρχουν άνθρωποι που ποιούν και άλλοι που κακοποιούν, τη μουσική, τους στίχους, ακόμη και με την ερμηνεία τους. Η αναγνωρισιμότητα δίνει το δικαίωμα σε όποιον χρίζεται και παρουσιάζεται ως μουσικός, τραγουδιστής κ.λ.π.,  να ενεργεί έτσι;

3. Δεν το πιστεύω αυτό. Εάν ο καλλιτέχνης δεν έχει κοινωνική συνείδηση, τότε δεν υπάρχει αντικείμενο τέχνης.  

 Δούλεψα πολύ για να καταφέρω ότι έχω κάνει μέχρι σήμερα. Η μεγαλύτερη αμοιβή, είναι η διάρκεια. Η λησμονιά είναι η μεγαλύτερη τιμωρία. Όποιος δεν μπορεί να παραμείνει, δεν μπορεί να συγκινήσει και να εκπαιδεύσει το κοινό.

Οι τεχνικές προδιαγραφές που πραγματικά βοηθούν και εξελίσσουν ένα καλλιτέχνη, δεν πρέπει για να  χρησιμοποιούνται από κάποιους  σαν να βρίσκονται στο παιδότοπο τους.

4.  Υπάρχει μουσική παιδεία στο ευρύτερο κοινό;

 4. Πολλοί λίγοι έχουν την μουσική παιδεία που έχω εγώ. Δεν ζούμε σε μια χώρα, όπου στα σχολεία της διδάσκουν Μπετόβεν. Πολλοί μεν γνωρίζουν τον Μ. Χατζηδάκη και τον Μ. Θεοδωράκη, αλλά μένουν εκεί. Τις περισσότερες φορές ακούνε ένα τραγούδι και δεν γνωρίζουν ποιος αξιόλογος συνθέτης, ποιητής, στιχουργός, το δημιούργησε. Χρήστος Θηβαίος Πάτρα

 5. Ζείτε εδώ και χρόνια στα Εξάρχεια μαζί με την οικογένειά σας. Έχετε έντονες καθημερινές εικόνες για το τι συμβαίνει γύρω μας. Κάποια στιγμής μάλιστα, είχατε πει «Ήμαρτον πια με αυτά που ζούμε…Δεν μπορούμε να γυρίσουμε την πλάτη σε αυτό που ζούμε». Ορμώμενη από την έκφραση αυτή, θέλω να σας ρωτήσω, πως αντιδράτε με αυτά που σας εξοργίζουν ;

 5.Το σημαντικό είναι τι θ’ αφήσω πίσω μου. Οφείλω να καταγράφω την καθημερινότητα έτσι ώστε να την αφήσω σαν κομμάτι της ιστορίας, σε μορφή ποίησης. Το μεγαλύτερο όπλο, μίας ευτελούς πολιτικής διαδικασίας, είναι η λύση.  Όταν άνθρωποι διαδηλώνουν στο Σύνταγμα για το δικαίωμα τους στην  εργασία και η εξουσία τους απαντά με χημικά γιατί δεν έχουν τη λύση, τότε δεν υπάρχει  πολιτική.  

 Όλα αυτά, οφείλω να τα μετατρέψω σε ποίηση και να τα ερμηνεύσω μέσα από τα τραγούδια μου.

 6.Να υποθέσουμε ότι λάβαμε το μήνυμα και για την νέα σας δουλειά;

 6. Η νέα προσωπική μου τραγουποιητική, δισκογραφική δουλειά, πρόκειται να  πραγματοποιηθεί πολύ σύντομα σε μελοποίηση του Θάνου Μικρούτσικου και στίχους του Κώστα Τριπολίτη.

Παράλληλα καταγράφω και ετοιμάζω μια μουσική δουλειά που αφορά στην πρώτη αιματηρή εξέγερση, σε Ελληνικό έδαφος, η οποία έγινε στις 21/8/1916, από τους μεταλλωρύχους της Σερίφου. Τότε, κι’ εκείνοι διεκδικούσαν το 8ωρο, ανθρώπινες συνθήκες εργασίας και αυτοχειριζόμενο ταμείο για την αντιμετώπιση των  εργατικών  ατυχημάτων. Η ιστορία επαναλαμβάνεται !

Όσο για τις εμφανίσεις μου, στο μέλλον θα με δείτε επί σκηνής με τον Θάνο Μικρούτσικο, όπου θα παρουσιάσουμε  πολλά έργα του.

7. Είναι εύκολο για ένα καλλιτέχνη, ιδίως του δικού σας βεληνεκούς να κρατά την οικογένεια στο ¨απυρόβλητο¨ των Μ.Μ.Ε; Θα εκθέτατε ποτέ την προσωπική σας ζωή;

 7. Δεν το έχω κάνει ποτέ και δεν πρόκειται να το κάνω. Είναι επιλογή του καθενός από δορυφορικά αντικείμενα ή υποκείμενα να παρουσιάζει τη δουλειά του. Χρήστος Θηβαίος Πάτρα

 Το πόσο σημαντική είναι οικογένεια μου, η σύζυγός μου, τα παιδιά μου, οι φίλοι μου,  αυτό βρίσκεται μέσα μου και αισθάνομαι πλήρης. Δεν θα τους χρησιμοποιούσα ποτέ για να προωθήσω τη δουλειά μου.

Υπάρχει μια σκηνή στην ταινία ¨Διάσωση του στρατιώτη Ράϊαν¨ , όπου σε μια κρίσιμη στιγμή, ρωτά ένας στρατιώτης τον αξιωματικό τι σκέφτεται κι’ εκείνος απαντά τα τριαντάφυλλα στο κήπο. Ο στρατιώτης του ζήτησε να του περιγράψει τις σκέψεις του κι’ ο αξιωματικός αρνήθηκε, δηλώνοντας πως αυτό είναι κάτι που του ανήκει και δεν μπορεί να το μοιραστεί μαζί του.

  Το μόνο που μπορώ να πω για την οικογένεια μου, είναι ότι έχω μια σύζυγό, η οποία μας  κρατά σε απόλυτη ηρεμία και δεν έχει δώσει δικαιώματα.

 Όσο για τους γιούς μου, τους μεγαλώνουμε με αξιοπρέπεια και σεβασμό.

 8. Τι σας κάνει δημιουργικό και ευτυχισμένο ;

 Η μελέτη!

Από πλευράς δημιουργικότητας το ταλέντο ανήκει στο 1% και το υπόλοιπο 99%, είναι δουλειά και μελέτη.

Από πλευράς ευτυχίας, επίσης χρειάζεται δουλειά και μελέτη. Για να είσαι ευτυχισμένος, πρέπει να ανανεώνεις τη σχέση σου με τον άνθρωπο που αγαπάς και να κάνεις συνεχώς  προσπάθειες. Να μελετάς, για να μπορείς να είσαι ευτυχισμένος γιατί εάν ένας καλλιτέχνης ¨κουτσαίνει¨ συναισθηματικά τότε θα είναι ¨τσιγκούνης¨  επάνω στη σκηνή.