Λίγα λόγια πριν...

Ο Ανδρέας είναι φίλος μου! Σκεφτόμουν πως αλλιώς θα μπορούσα να ξεκινήσω τη δική μου εισαγωγή και νομίζω ότι όταν υπάρχουν αληθινά αισθήματα, όπως η αμοιβαία εκτίμηση και η φιλία που έχω μαζί του, βοηθούν στο να εκφράζεσαι άμεσα και ουσιαστικά. Αυτή τη συνέντευξη θέλησα πολύ να τη κάνω,

Ανδρέας Ανδριόπουλοςπερισσότερο ίσως από ότι ο ίδιος ο Ανδρέας, γιατί πρώτον θεωρώ ότι αρκετός κόσμος δεν γνωρίζει την οικογενειακή πολιτιστική τους προσφορά και δεύτερον μετα από το πολύκροτο θέμα με τον Αντώνη Σκιαθά, πρόεδρο του Πολιτιστικού Οργανισμού και Αθλητισμού του Δήμου Πατρέων, κάποια ζητήματα πρέπει να απαντηθούν.

«Γεννήθηκε στην Πάτρα, στις 2-1-1966 στην κλινική ¨Στρατούλια¨. Από το 3ο Δημοτικό σχολείο, συνέχισε στο Στρούμπειο και ολοκλήρωσε την δευτεροβάθμια εκπαίδευση του στο 1ο Λύκειο Πατρών. Σπούδασε στο Universita per Stranieri Di Perugia, Universita di Bari (informatica=πληροφορική), ωστόσο η ζωή του ήταν πάντα ταυτισμένη με το θέατρο, καθώς από πολύ μικρή ηλικία ο πατέρας του ίδρυσε τον Οργανισμό Καλλιτεχνικών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων όπου επί 30 χρόνια, από το 1981, προσφέρει στο κοινό ένα πλούσιο πρόγραμμα με παραγωγές που υπογράφονται από κορυφαίους Έλληνες και Ξένους καλλιτέχνες. Αγαπημένες του ασχολίες είναι η μουσική, τα ταξίδια, το θέατρο, ο κινηματογράφος, το μπιλιάρδο και η κιθάρα του. Του αρέσει να γνωρίζει και να συνομιλεί με ενδιαφέροντες ανθρώπους. Σήμερα, ως Πολιτιστικός Σύμβουλος του Φεστιβάλ Πάτρας, συνεχίζει με την ίδια αγάπη μαζί με τον πατέρα το πολιτιστικό τους έργο.»

Η συνέντευξη...

1. Ανδρέα, είσαι Πολιτιστικός Σύμβουλος του Φεστιβάλ Πάτρας και φέτος έφθασες στο παρά πέντε να καταγγείλεις για εμπαιγμό και απαξίωση του θεσμού, τους Υπεύθυνους του Δήμου και συγκεκριμένα τον Πρόεδρο του Πολιτιστικού Οργανισμού, Αντώνη Σκιαθά. Γιατί η φετινή συνεργασία έγινε αλλά μετά από τόσους σκοπέλους;

Ανδρέας Ανδριόπουλος

Δεν έγινε με δική μας ευθύνη αυτό. Είχαμε δύο συναντήσεις με τον κ. Σκιαθά και μία με τον κ. Δημαρά, στις οποίες συζητήθηκαν κάποια πράγματα. Φτάσαμε μέχρι και στο σημείο να πούμε ότι θα υπογράψουμε μνημόνιο συνεργασίας (προτάθηκε από τον κ. Σκιαθά αυτό και συμφωνήσαμε αμέσως), με όρους που θα συνακολουθήσουμε από κοινού. Η τελευταία συνάντηση ήταν με τον κ. Δημαρά, προς τα τέλη Μαΐου περίπου. Από τότε και παρ’όλες μας τις προσπάθειες, πολλές επισκέψεις στο Δημαρχιακό Μέγαρο και αρκετά τηλεφωνήματα δεν είχαμε λάβει καμία απάντηση, ούτε θετική, ούτε αρνητική.

2. Ο Δήμαρχος Γιάννης Δημαράς σε επιστολή που απεύθυνε στο γραφείο σας, ανέφερε πως φέτος λόγω οικονομικής κρίσης και στενότητας δεν έχει χρήματα για να επιχορηγήσει το Φεστιβάλ Πάτρας. Εσείς πάλι, εάν και είχατε ενδοιασμούς αποδεχθήκατε κάποιες παροχές για να μπορέσει να λειτουργήσει ο Οργανισμός. Βρισκόμαστε λίγες μέρες πριν την έναρξη του Επετειακού 30ου Φεστιβάλ Πάτρας 2011 – Θεσμός Αρχαίου Δράματος και με όλα αυτά που έχουν συμβεί, θα ήθελα να μάθω με ποια διάθεση ξεκινάς;

Αναγνωρίζουμε τόσο την δύσκολη συγκυρία όσο και την δύσκολη οικονομική κατάσταση που βρίσκεται ο Δήμος Πατρέων, το είχαμε αναφέρει και στον κ. Δήμαρχο αυτό, αλλά θεωρούμε ότι έστω και ένα μικρό ποσό της τάξεως €1000 ευρώ θα μπορούσε να μας δοθεί. Προτείναμε και άλλες λύσεις, μία έμμεση βοήθεια, όπως για παράδειγμα να πληρώσει ο Δήμος τις χημικές τουαλέτες που και ο ίδιος χρησιμοποιεί στο Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών μιας και έχουμε τον ίδιο προμηθευτή, ή μέρος του ποσού που απαιτείται. Επίσης προτείναμε να μας παραχωρήσει ο Δήμος ένα από τα οικήματα που δεν χρησιμοποιεί, να το ανακαινίσουμε εμείς και να τα χρησιμοποιήσουμε για να στεγάσουμε τα γραφεία μας. Σε αυτό το σημείο ο κ. Δημαράς φάνηκε θετικός, χωρίς να δεσμευθεί, μας είπε να βρούμε ένα κτήριο και να το συζητήσουμε ξανά. Έχουμε ήδη επισκεφθεί 2-3 οικήματα, δεν έχουμε βρει το κατάλληλο ακόμα, αλλά είμαστε σε μία θετική διεργασία ως προς αυτό.

Όσον αφορά για κάποιες από τις παροχές που πήραμε τις θεωρούμε αυτονόητες. Τα τελευταία 8 χρόνια μας παραχωρείτο πάντα ο εξοπλισμός που χρησιμοποιούσε ο Δήμος στο Ρωμαϊκό Ωδείο. Σκοπός ήταν να κάναμε κάτι πιο ουσιαστικό, να προχωρούσαμε την συνεργασία μας ένα βήμα παραπέρα. Εμείς ήμασταν διατεθειμένοι να συνεργαστούμε και ουσιαστικότερα, ακόμα και να συνδιοργανώσουμε κάποια εκδήλωση.

 Είναι τόσα πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν ενόψει της ενάρξεως του Φεστιβάλ που είμαι στο γραφείο από το πρωί έως αργά το βράδυ όπου και επιστρέφω πολύ κουρασμένος στο σπίτι. Εμείς όπως ξέρεις παρ’όλο που δεν έχουμε προσωπικό προσπαθούμε να προσφέρουμε όσο το δυνατόν καλύτερες υπηρεσίες στους συμπολίτες μας, να τους εξυπηρετούμε όσο μπορούμε καλύτερα.   Με τα ελάχιστα οικονομικά μέσα που έχουμε, καταφέραμε να βγάλουμε ένα μικρό πρόγραμμα σε 27.000 αντίτυπα για να μπορέσουν όλοι να δουν τις εκδηλώσεις που προγραμματίζουμε και να ενημερωθούν καλύτερα. Όλα αυτά απαιτούν πολύ κόπο και αγώνα και με κάνουν να αισθάνομαι πολύ κουρασμένος τόσο σωματικά όσο και ψυχικά.

Όλα όμως ξεχνιούνται μόλις σβήνουν τα φώτα στο Ρωμαϊκό Ωδείο και βγει ο πρώτος ηθοποιός στην σκηνή.

Ανδρέας Ανδριόπουλος

 

3. Μου δίνετε η ευκαιρία να εκφράσω άλλο ένα ερώτημα που πολύ καιρό τώρα θα ήθελα να κάνω. Πως ένας άνθρωπος σαν εσένα, που από μικρό παιδί έχει μυηθεί στα Φεστιβάλ και στα πολιτιστικά θέματα, ο οποίος γνωρίζει  πως μπορεί να οργανωθεί ένας τέτοιος θεσμός, δεν έχει γίνει ακόμη απαραίτητος από το Δήμο Πατρέων στο πολιτιστικό τομέα;

Γι’ αυτό το θέμα να πρέπει να ρωτήσεις τους εκάστοτε Δημάρχους και Αντιδημάρχους Πολιτισμού. Σε όλους είχα προτείνει μία συνεργασία σε προσωπικό επίπεδο αλλά τελικά δεν είχε γίνει κάτι, ίσως επειδή εγώ δεν άνηκα ποτέ σε κανένα πολιτικό άρμα. Με τους μόνους που είχαμε κάνει κάποιες πιο ουσιαστικές συζητήσεις ήταν με τον κ. Φούρα και τον κ. Σκαρμέα.

4. Τόσες θεατρικές παραστάσεις, μεγάλες παραγωγές, αρχαίο δράμα, αττική κωμωδία και κλασικό ρεπερτόριο. Επίσης τόσες επιθεωρήσεις, συναυλίες και κάθε είδους θέαμα που έχεις παρακολουθήσει μέσω του Φεστιβάλ, αλήθεια όσο περνάνε τα χρόνια πιστεύεις ότι φθίνουν οι καλές παραγωγές και οι αξιοζήλευτες ερμηνείες;

Σίγουρα φθίνουν. Έχουν εκλείψει εξάλλου και οι μεγάλοι ηθοποιοί που μας έχουν χαρίσει αξέχαστες ερμηνείες στο παρελθόν. Αντίθετα πιστεύω ότι υπάρχουν πολλοί νέοι και αξιόλογοι σκηνοθέτες αλλά ή ποτέ δεν τους δίνεται η ευκαιρία να δημιουργήσουν ή όσοι το κάνουν, οι περισσότεροι έχουν επιδοθεί σε έναν άσκοπο κατά την γνώμη μου αγώνα εκμοντερνισμού των κειμένων και της αισθητικής των παραστάσεων.

5. Τι σημαίνει το Φεστιβάλ για εσένα;

Είμαι στο Φεστιβάλ από μικρό παιδάκι με κοντά παντελονάκια. Θυμάμαι το 1981 στην ιστορική παράσταση του Εθνικού Θεάτρου με τις Εκκλησιάζουσες, ήμουν στα παρασκήνια και κουβέντιαζα με τον Παντελή Ζερβό. Τότε μου ζήτησε και του πήγα μία ψάθινη καρέκλα κοντά στην είσοδο του Ρωμαϊκού Ωδείου. Ανέβηκε επάνω και είπε στον κόσμο που είχε συγκεντρωθεί απέξω «Ακούστε εδώ, πηγαίνετε μία βόλτα μέχρι τα Ψηλά Αλώνια και ελάτε πάλι μετά τις 11. Θα κάνουμε και δεύτερη παράσταση». Όπως και έγινε, η δεύτερη παράσταση άρχισε στις 12 σε ένα κατάμεστο θέατρο, γεγονός μοναδικό στα παγκόσμια χρονικά. Έτσι, όλα αυτά τα χρόνια, έχω γνωρίσει πολύ αξιόλογους ανθρώπους, προσωπικότητες που και μόνο η συναναστροφή μαζί τους σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, σε μαθαίνει πάρα πολλά. Όταν μετέχεις σε ένα θεσμό και αγωνίζεσαι τόσα πολλά χρόνια μόνος σου και με πολλές αντιξοότητες και εμπόδια παθιάζεσαι. Το Φεστιβάλ για μένα είναι απαραίτητο στοιχείο της ζωής μου.

 6. Λένε ότι το κοινό της Πάτρας έχει αυστηρό κριτήριο. Εσύ τι πιστεύεις γι’ αυτό;

Είναι αλήθεια αυτό. Το είχε πρωτοαναφέρει η Κατίνα Παξινού νομίζω. Είχε πει συγκεκριμένα ότι αν μία παράσταση πάει καλά στην Πάτρα τότε έχει εξασφαλισμένη επιτυχία. Γι’ αυτό και τα παλιότερα χρόνια κυρίως, όλοι οι θίασοι μετά την Αθήνα έπαιζαν στην Πάτρα και ανάλογα με την ανταπόκριση του κοινού έκαναν ακόμα, ακόμα και αλλαγές στην παράσταση τους.

Τα τελευταία χρόνια εξαιτίας του Φεστιβάλ Πάτρας – Θεσμός Αρχαίου Δράματος, του Διεθνούς Φεστιβάλ και του Καλλιτεχνικού Εργαστηρίου του Δήμου Πατρέων, του Θεατρικού Τμήματος του Πανεπιστημίου αλλά και των πολλών και αξιόλογων άλλων συλλόγων, ομάδων και σχημάτων που δραστηριοποιούνται στην πόλη μας, το κοινό της Πάτρας έχει εκπαιδευτεί ακόμα περισσότερο.

 7.Για όσους δεν σε γνωρίζουν προσωπικά, ποια είναι η εικόνα που θέλεις να έχει ο κόσμος για εσένα;

Ότι είμαι ευγενικός, καλοπροαίρετος και ειλικρινής.

8. Τα επόμενα σχέδια σου; Με την ολοκλήρωση του Φεστιβάλ για την φετινή σεζόν, τι ακολουθεί;

Έχουμε δύο προτάσεις για συνεργασία την επόμενη χρονιά αλλά θα μπορούμε να πούμε λεπτομέρειες μετά το τέλος του Φεστιβάλ.